Úgy nő a bevétel, hogy csökken
A jövő évi adótörvényeknek nem a bevételnövelés a céljuk. Más kérdés, hogy a szürke- és feketegazdaság egyre hatékonyabb korlátozásával a korábbiaknál sokkal többen fizetnek adót, járulékot, ez pedig az összbevételeket növelni fogja - jelentette ki Karácsony Imréné, a Pénzügyminisztérium (PM) államtitkára a jövő évi adóváltozásokról szóló parlamenti vita nyitányán. Az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottsága tegnap tárgyalta először az előterjesztést - és természetesen általános vitára alkalmasnak minősítette azt, kormánypárti többséggel. A plenáris ülésen ennek alapján kezdődhet majd el a vita.
Ahogyan az várható volt, ellenzék és kormány már most vitába keveredett arról, hogy a jövő évi adófeltételek az elvonások növelését jelentik vagy sem. Egyelőre annyi látszik biztosnak: a bevételek mindenképpen a tervezett (4,5 százalékos) infláció felett emelkednek. A Népszabadság számításai szerint az erre az évre tervezett bevételekhez képest összességében 10 százalékkal, 887 milliárd forinttal jelentenek nagyobb bevételt a jövő évi költségvetésben megjelenő számok. Más kérdés: az idén az eredetileg tervezettnél nagyobb bevételekre tesz szert a büdzsé. A korlátozottan rendelkezésre álló hivatalos becslésekből az derül ki: a központi költségvetésben megjelenő bevételek (itt a járulékok nem szerepelnek) 5,9 százalékkal magasabbak a jövő évi tervszámokban a 2007 végére várt bevételi eredményeknél. Ez - ha a gazdaság növekedésével korrigálunk - változatlan elvonási szintet jelenthet. Karácsony Imréné azt mondta: az adócentralizáció egyértelműen csökken a benyújtott adójavaslatok alapján: az összbevétel az idén a GDP 38,6 százalékát teszi ki, jövőre viszont 37,8 százalék lesz. Más kérdés: a költségvetés indoklásának egyik mellékletében a pénzügyi tárca a GDP arányában is emelkedő össz-államháztartási bevételekről ad számot. E szerint a nemzeti össztermék 44,2 százalékáról annak 44,9 százalékára nő a bevétel 2008-ban - igaz, a 2007-es itt is csak az eredetileg tervezett számot és nem a valóban várható bevételt tartalmazza. Karácsony Imréné mindenesetre pontos kimutatást ígért a bizottságnak arról, hogy az egyes adóféleségekből származó jövő évi tervezett bevételek miként viszonyulnak az idei várható adatokhoz.
Az ülésen az ellenzéki képviselők elsősorban azt kifogásolták, hogy a kormány korábbi, az adórendszer egyszerűsítésére, a teher csökkentésére vonatkozó ígéreteiből megint nem valósul meg semmi. Szerintük az adójavaslatok nem a foglalkoztatást, a gyermekvállalást segítik, hanem visszafogják a gazdaságot, így még a kétszázalékos GDP-javulás sem jön össze.
Mint megírtuk: a számos változás ellenére jövőre alapvetően nem változik a rendszer, az adómértékek nem módosulnak (átrendezés csupán a tb-járulékokon belül lesz). Az egyetlen magánszemélyeket érintő lényegi változás az adójóváírás módosítása, amellyel 30 milliárdot hagy a kormány az emberek zsebében (a legtöbbet a havi bruttó 170 és 220 ezer forint között keresőknél). Minden más módosítás apróbb kiigazításnak tekinthető - de ezek száma meglehetősen magas, így az elvben az egyszerűsítést célzó javaslatok elfogadása után sem biztos, hogy könnyebb lesz az adózók élete.
Változás | ||||
2007 tervezett | 2008 tervezett | Százalékban | Milliárd forintban | |
Munkáltatói tb-járulékok | 2054,5 | 2299,9 | 11,9% | 245,4 |
Áfa | 1971,2 | 2127,9 | 7,9% | 156,7 |
Szja* | 1751,6 | 1923,3 | 9,8% | 171,7 |
Jövedéki adó | 743,0 | 843,9 | 13,6% | 100,9 |
Munkavállalói tb-járulékok | 706,4 | 792,3 | 12,2% | 85,9 |
Társasági adó | 504 | 545,6 | 8,3% | 41,6 |
Munkaadói járulék | 195,3 | 211,9 | 8,5% | 16,6 |
Társas vállalkozások különadója | 150,0 | 170,6 | 13,8% | 20,6 |
Eva | 168,2 | 168,7 | 0,3% | 0,5 |
Lakossági illetékbefizetések | 126,8 | 131,4 | 3,6% | 4,6 |
Egészségügyi hozzájárulás | 111,5 | 116,4 | 4,4% | 4,9 |
Munkavállalói járulék | 89,1 | 96,8 | 8,6% | 7,7 |
Regisztrációs adó | 78,4 | 93,7 | 19,5% | 15,3 |
Erőforrás-fejlesztési hozzájárulás (az innovációs, a szakképzésiés a rehabilitációs járulék helyett) | 66,2 | 75,4 | 13,8% | 9,2 |
Játékadó | 73,4 | 73,5 | 0,2% | 0,1 |
Bányajáradék | 30,0 | 29,0 | -3,3% | -1,0 |
Magánszemélyek különadója | 17,9 | 26,9 | 50,0% | 9,0 |
Ökoadók | 17,0 | 20,5 | 20,6% | 3,5 |
Vállalkozói járulék | 11,3 | 15,2 | 34,2% | 3,9 |
Hitelintézeti járadék | 25,0 | 15,0 | -40,0% | -10,0 |
Kulturális járulék | 8,5 | 8,5 | 0,0% | 0,0 |
Mindösszesen: | 8899,3 | 9786,3 | 10,0% | 887,0 |
* az önkormányzatoknak járó 40 százalékkal együtt számolt személyi jövedelemadó-bevétel
Forrás: 2007-es költségvetés, 2008-as költségvetési terv
Elektronikus árverés az APEH-nél
Elektronizálná a kormány az adóigazgatási eljárásban lefoglalt ingóságok és ingatlanok árverezési rendszerét. Az adócsomagban szereplő javaslat célja - mint Budai Bernadett kormányszóvivő mondta - a szervezett csoportok eddigi, bevételcsökkentő manipulatív működésének megszüntetése. Az APEH 2005 és 2007 között több mint 3400 nyilvános árverést tartott, amelyen a 19 milliárd értékű ingó és ingatlan árveréséből csak hárommilliárd forint bevétel folyt be. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis addig kell csökkenteni az eladási árat, amíg vevő nem jelentkezik, a minimális ár pedig a becsérték 25 százaléka ingóságoknál és 50 százaléka ingatlanok esetében. Szervezett csoportok ezt úgy használták ki, hogy nem engedtek az árverésekre "külsős" szereplőt, így a lehető legolcsóbban jutottak hozzá az árverésre kínált vagyonhoz.
Az új szabályok emelik a minimális limiteket: ingóságoknál 50, ingatlanoknál 60 százalékra (a korábbi elképzelés lakóingatlanoknál 75 százalékos limitet is megállapított volna). Az árverésekre pedig a jövőben az interneten is sort keríthet az APEH. A rendszerben ingyen lehet majd licitálni az ügyfélkapus egyedi azonosító és titkos jelszó segítségével. A tervezet minimális liciteket is előír, érvényes ajánlat pedig a becsérték legalább felét elérő, a záró időpontig beérkező öt legnagyobb ajánlat lehet.
Várszeghi György, az APEH végrehajtási és felszámolási főosztályának vezetője hangsúlyozta: az elektronikus árverési lehetőség mellett a hagyományos árverési módok is megmaradnak. A pontos szabályokat a törvény elfogadását követően dolgozzák majd ki. A törvényjavaslat szerint az elektronikus árverés ideje hat nap lesz.
Az internetes árverések már Magyarországon is prosperáló üzletnek számítanak, több ilyen portál is működik, tavaly éppen a legnagyobb ilyen cég, a Vatera lett az év internetes kereskedője. (Munkatársunktól)