Maratoni dugók
Hídmosás, útfelbontás, maratoni futás, egészségügyi séta, családi nap, motoros demonstráció, kritikus tömegű biciklisták, delegáció érkezése, tüntetés, felvonulás, tiltakozás, kődobálás, tankelkötés, koszorúzás, vásár és fesztivál, Duna-felfedés, delegáció távozása, ideiglenes kerékpársáv, útburkolás. Mindez lehetőleg a belvárosban, forgalmas főútvonalon és persze szombaton és vasárnap, és máris úgy halad a forgalom, mint hétköznapon. Vagy még úgyse.
Aki az elmúlt néhány hétvégén azt hitte, hogy csak úgy keresztülautózik a városon, sőt át akar jutni Pestről Budára vagy éppen fordítva, az bizonyára fennhangon emlegette a főpolgármester felmenőit, erősen illetlen szövegkörnyezetben. Arra már mindenki számít, hogy hétköznapokon nehéz a haladás, de azt, hogy hétvégeken is kibabrálnak az autósokkal, már senki se gondolná. Ezen a hétvégén például mosták a Petőfi hidat, a Szabadság híd egy ideje mintha nem is létezne, a budai hídfőnél rendezvény akasztotta meg a Lánchíd forgalmát, ráadásul maratoni futást is rendeztek, amelynek útvonala a Lágymányosin kívül az összes hidat érintette. Ettől aztán a főutakon lehetetlen volt haladni.
A fővárosban közlekedők - és nemcsak az autósok - ezen a hétvégén is a futókat utálták a legjobban. Egy általános nézet szerint, ha a futók olyan egészségesen akarnak élni, akkor ne a főváros kellős közepén izzasszák magukat, hanem menjenek a zöldbe. Volt, aki egyenesen Ferihegyet javasolta, ha már úgy ragaszkodnak a betonhoz. Ezt lehet esetleg viccesnek gondolni, de az már nagyon is komoly, hogy sokaknak egész hétvégi programjuk esett kútba azért, mert órákig vesztegeltek a dugóban a futók miatt.
A rendőrség szűkszavúan kommentálja a hasonló eseteket. Az ilyen rendezvényekre a főváros ad engedélyt, a hatóság csak a törvényben előírtak szerint biztosítja a helyszínt - hárítanak el rendre minden érdeklődést. Évekkel ezelőtt a rendőrség próbált hatni a fővárosra. Komáromi Endre, a BRFK közlekedésrendészetének akkori vezetője már 2000-ben megfogalmazta véleményét, mely szerint a belvárosba hirdetett sportesemények kizárólag a szponzorok érdekeit szolgálják, a sportolókat a támogatók üzleti megfontolásból hajtják az aszfaltra. Az ő érdekük a minél nagyobb felhajtás, mert úgy a média is jobban figyel az eseményre. (Hozzá kell tenni, hogy turisztikai szakemberek szerint viszont egy-egy ilyen verseny a városnak jó reklám, a futásra érkező külföldiek sokat költenek és gyakran turistaként is visszatérnek.)
Mivel a versenyeken főként amatőrök vesznek részt, a mezőny annyira széthúzódik, hogy egy-egy kereszteződést akár órákra is le kell zárni, a közlekedés ritmusa pedig csak órákkal később áll helyre. Most vasárnap is, nem sokkal három óra előtt autók százai álltak a körúti és Váci úti dugókban, miközben a Nyugati téri felüljárón a mezőny vége haladt át. Néhány ember sétálgatott, levegőért küzdve, miközben az autóban ülőket a gutaütés kerülgette.
A szakemberek szerint az a legrosszabb, ha a futás útvonala egy városrészt zár körül, mert így tökéletesen megbénul a forgalom. Gondot okoz az is, ha a futók hidakat vesznek igénybe. Rendszeresen javasolják a futás irányának megfelelő sávok lezárását vagy a pálya korláttal való elválasztását. Ez azonban jelentős többletköltséget róna a rendezőkre, míg a bóják kihelyezése sokkal olcsóbb. A főváros viszont akkor is engedélyezi a versenyt, ha a sportolókéval szomszédos sávban továbbra is járművek közlekednek.
Az ezredforduló utáni évekre annyi futóversenyt rendeztek, hogy az már komolyan veszélyeztette a város normális működését. 2000-ben például Budapest harmincnégy olyan tömegsportrendezvény színhelye volt, amiért korlátozni kellett a forgalmat. Előfordult, hogy egy futóverseny harminchárom BKV-járat útvonalát érintette.
A főváros egy idő után csak megelégelte a helyzetet, és 2004-től rendelet szabályozza a Budapesten közterületen megrendezhető tömegsportrendezvények számát. Ez korlátozást jelentett, mert évente csak tíz kiemelt, jelentős forgalomkorlátozással járó sportesemény rendezhető - mondta lapunknak Czuk Dóra, a városháza sajtófőnöke. A rendelet szerint az az esemény korlátozza jelentősen a forgalmat, amelyik miatt legalább fél órára le kell zárni több mint két főútvonalat a Hungária körgyűrűn belül. A helyszínre mindig a sportesemény szervezői tesznek javaslatot, az engedélyről pedig a városháza várostervezési és városképvédelmi bizottsága határoz. A rendelet azt is kimondja, hogy a kiemelt sporteseményeknél a szervezők dolga, hogy saját költségükön tájékoztassák a nyilvánosságot a rendezvény miatt várható forgalmi korlátozásokról.