Pluszkilókért kevesebb fizetés

A testünkről alkotott kép jelentősen befolyásolja önértékelésünket, mindennapi közérzetünket. És a pénztárcánkat is, hiszen az ideálisnak kikiáltott testsúly elérése egyes cégeknek milliárdos bevételt hoz - a Tárki és az Image Factory Társadalmi Klíma Riportja ezúttal a testünkről készített felmérést.

Becslések szerint a világon több mint 400 millió kórosan elhízott (és négyszer ennyi túlsúlyos) ember él, de az elmúlt egy évtizedben Európában is megháromszorozódott a súlyfelesleggel küzdők száma. A jelenlegi trend folytatódása esetén 2010-re a kontinens népességének 20 százaléka - mintegy 150 millió ember - lesz súlyosan elhízott, míg 15 millió gyermek szenvedhet a betegségtől.

A friss felmérés szerint a hazai lakosság 65 százaléka gondolja úgy, hogy normális testsúllyal rendelkezik (miközben valójában csak 40 százalékuk az), illetve túlsúlyosnak, elhízottnak mindössze 26 százalékuk érzi magát (a valós érték 53 százalék). Soványnak a kérdezettek 9 százaléka látja tükörképét. A testtömegindex (BMI) alapján veszélyesen túlsúlyos emberek 28 százaléka hiszi magát normális testalkatúnak, amely alapján feltételezhető, hogy egyesek nem ismerik fel saját betegségüket, vagy nem vesznek róla tudomást.

A WHO úgy látja: Európában akár a GDP egy százalékát eléri a túlsúly kezelése, illetve a közvetlen egészségügyi kiadások 6 százalékát is felemésztheti a betegség. Hazai felmérés nem készült a probléma gazdasági vetületéről, de a szakértői becslések nálunk is legalább két százalék fölé teszik a túlsúllyal kapcsolatos kezelések és vizsgálatok költségeinek arányát az egészségügyi költségvetésben.

A kövérség a fizetésünkre is kihat. Amerikai kutatók 3-4,5 százalékos eltérést találtak a sovány és a kövér alkalmazottak éves bére között az utóbbiak hátrányára. Angol kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy ez a különbség akár 15 százalékot is elérhet. Finn és amerikai kutatások is rámutattak, hogy a különbség a nők és a magasabb kvalifikációt igénylő munkakörök esetében nagyobb. Az amerikai vállalati szektort elemző vezetési tanácsadók idén már arról a trendről számoltak be, hogy a nagyvállalatok a dohányosokhoz hasonlóan a túlsúlyosokat is nyílt fizetéscsökkentéssel igyekeznek életmód-változtatásra bírni. Az üzleti élet korán felismerte, hogy alkalmazkodnia kell a tömeges túlsúly okozta új követelményekhez. A súlyukkal elégedetlen milliók többmilliárdos keresletet gerjesztenek az életmódtermékek piacán. A hagyományos termékek gyártói is beszállnak a versenybe. Nemcsak a könnyű (light) vagy természetes alapanyagú termékek foglalnak el egyre nagyobb helyet a boltok polcain, de mind több gyártó igyekszik a vásárlók informálásával bizonyítani, hogy nem minden az, aminek látszik. Amerikában tízmilliók térnek át az egészséges életmódra: már 2004-ben több mint 30 milliárd dollárt költöttek erre a termékcsoportra. Igaz, a hagyományos módszerek hívei is sokan vannak: csak az USA-ban közel 35 milliárd dollár megy el évente fogyasztószerekre.

A becslések szerint is többmilliárdos forgalmú hazai piacra elsőként Schobert Norbert lépett be szigorúan felépített, folyamatos médiajelenléttel, PR-akciókkal és a bulvársajtó intenzív használatával támogatott Update-rendszerével. A Norbi márka karrierjét az sem vetette vissza, hogy a versenyhivatal több esetben is megbírságolta fogyasztókat megtévesztő reklámokért. 2007-ben azonban úgy tűnik, hogy az eddigi monopolpiac többszereplőssé bővül, és kiterjedt marketingháború elé nézhetünk. Az eddig leginkább a mozgáskultúra területén szereplő, korábbi fitneszvilágbajnok Béres Alexandra márciusban mutatta be Súlykontroll programját. Színrelépése akár 5-10 százalékkal is csökkentheti Schobert Norbi vállalkozásának éves bevételét.

Négyezer főre kiterjedő brit felmérés mutatott rá, hogy az elhízott emberek gyakran másodrendű állampolgároknak érzik magukat, amiért a média felől érkező folyamatos nyomás is felelős. Itthon a kereskedelmi televíziókban szinte kizárt, hogy jelentős túlsúllyal élő szereplő képernyőre kerüljön (talán Galambos Lajos volt az utolsó, aki médiakarriert tudott így csinálni). Igaz, a kereskedelmi csatornák indulásához képest változott a helyzet: ma már találkozhatunk a köznyelvben "erős testalkatúnak" nevezett, de külsejükkel harmóniában élő hölgyekkel és férfiakkal a csatornák emblematikus arcai között is. Jáksó László vagy Gáspár Győző nagyjából félévente kerül be a médiába azzal a hírrel, hogy újabb módszereket vet be súlycsökkentése érdekében.

Legutóbb egy a honatyák körében végzett fitneszkörkérdés során Pettkó András (MDF) és Mandur László (MSZP) ismerte el, hogy kétszámjegyű kilókkal mérhető súlyfeleslege van. A cikk elején említett önértékelési zavar tehát a képviselőkre is igaz. Persze rajtuk kívül is fel tudnánk még sorolni számos testes képviselőt.

Hazánkban az elhízottak fele nem érzi magát kövérnek
Hazánkban az elhízottak fele nem érzi magát kövérnek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.