Kultusztermék lett Németországban az alacsony cukortartalmú bio-üdítőital
A 69 éves Leipold tipikusan az a közepes vállalkozó, akit a német gazdaság gerincének szoktak nevezni. Az észak-bajorországi Ostheimben lévő, családi vállalkozásban üzemeltetett sörfőzdéje sokáig tisztes haszonnal működött. A Peterbräu – több tucatnyi hasonló méretű sörfőzdéhez hasonlóan – az 1980-as évek közepén súlyos válságba jutott. Leipold az egyik szoba és a konyha között kialakított házi laboratóriumban ekkor már javában kísérletezett „valami újdonsággal”. Egészen pontosan malátából, komlóból és más söralapanyagokból főzött, de garantáltan alkoholmentes, egészséges és alacsony cukortartalmú üdítőitallal, ami a gyerekek számára is vonzó lehet. A fejlesztésre hitelekből közel másfél millió eurónak megfelelő márkát költött – a bankok egyre idegesebbek voltak, mindennap csöngött a telefon, a család jó ideig a csőd szélén imbolygott.
Megmentőnek egy bizonyos gombafajta bizonyult: ez a bio-organizmus az „üdítőfőzés” során a cukrot savvá, nem pedig alkohollá változatja. A recept „államtitok”, Leipoldon kívül még hárman ismerik. A Bionade-t természetes gyümölcsaromákkal ízesítik, nem használnak sem színező, sem pedig tartósítóanyagokat.
Leipoldék számára az áttörést a németországi bio-hullám hozta meg. A bio-termékek iránt egyre nagyobb érdeklődést mutató németek hirtelen felfedezték a mindössze 4,5 százalékos cukortartalmú szomjoltót, amelyet a népszerűségi dobogón 2007-ben már csak a Fanta és a Sprite előz meg. A Bionade-ból két évvel ezelőtt 73 millió palackot adtak el, az idén átlépik a 250 millió határt. Az egykor kigúnyolt, futóbolondnak tartott sörfőzőmester pedig ma már irigyelt sikerember, akinek kultusz-termékét a németországi McDonald's és Starbucks németországi hálózatában is árulják.
Biotermék a globalizációt megtestesítő hamburger-óriásnál? - Miért is ne, az emberek szívesen járnak oda, a Bionade pedig népital – mondja Peter Kowalsky, a Bionade ügyvezetője. A feltaláló nevelt fia – aki már átvette a cég vezetését -- attól sem tart, hogy az egyik legnagyobb sörgyártó-konszern, az Inbev állítólag hamarosan saját fejlesztésű bio-üdítővel jelenik meg a piacon. Leipold az átütő siker ellenére a földön maradt. Ugyanabban a házban él, ahol hosszú éjszakákon kísérletezett. A szép, új limuzint pedig visszaadta, túl sok volt neki a gomb az autóban.
Berlin