Két keréken a londoni Klímatáborba
A zöldaktivistaként is ismert Ferenczi István tavalyi skóciai nyaralásán találkozott egy angol mérnökkel. A szigetországi fiatalember mesélt neki a 2006-os Klímatáborról, amely teljesen megváltoztatta a szemléletét. A brit zöldtudatos lett, olajipari munkaadójáról leválva ma már egy szélenergiára specializálódott vállalkozás munkatársa. Ferenczi e példa nyomán határozta el, hogy ő is odamegy, de biciklizve spórolja meg azt a mázsákban mérhető szén-dioxid-kibocsátást, amit az autós vagy repülős út jelentett volna.
A kontinensen 1829 km-t tekerve 18 nap alatt el is érte a belga parton a kompot, melyen Skóciáig hajózva 33,5 kg szén-dioxidot használt el. Rosythból további 104,5 mérföld tekerése után elérte első célját, előző évi felföldi nyaralóhelyét. Innen busszal ment Glasgow-ig, hogy könnyebben utolérhessen egy skót kerékpárost, aki már korábban útnak eredt. (A buszozás 10 kg CO2-kibocsátással járt.) Glasgow-ból 2 nap tekerés után eljutott az angliai Carlisle-ba, de innen sérülés miatt vissza kellett fordulnia Skóciába. Ez 20 kg kibocsátással járt, vonaton és buszon. Innen végül busszal ment Londonba, ami 31,5 kg kibocsátással járt. Odafelé összesen 95 kg szén-dioxidot engedett tehát ki, szemben azzal a 142,5 kilóval, ami autón jött volna össze, vagy a repülőút 415 kg-os szén-dioxid-szennyezésével. Hazafelé busszal jött, Londontól Budapestig 1700 km-en 130 kg-ot szennyezett (légi úton ez 374 kg szén-dioxiddal egyenértékű szennyezés lett volna).
A Klímatáborban Tracey Wheatleyvel, a Védegylet munkatársával együtt részt vett a tervezett harmadik kifutópálya elleni tiltakozó akciókban, előadásokon és beszélgetéseken okult a klímaváltozás problémakörét illető kérdésekben, és élő részese volt egy alternatív energiákra, szelíd technológiákra és közösségi, konszenzusos döntéshozatalra szervezett alternatív társadalmi modellnek.
A tábor tanulsága sokrétű. Például ismét bebizonyosodott, hogy úgy is boldogan lehet élni, ha az ember helyi termékeket vásárol. Egy üveg tokaji legalább olyan ízletes, mint egy dél-amerikai bor. Nincs szükség folyton áramra sem, mert akkor is mindent el lehet intézni, amikor éppen süt a nap vagy fúj a szél, azaz jön a zöldáram. Finom a vegetáriánus étel, a vízvisszaforgató rendszerrel is sokat lehet spórolni. Megdöbbentő volt számára, hogy milyen nagy volt a különbség a táborlakók és a brit átlagpolgár zöldmentalitása között. Egyébként nem akarja leszólni ebből a szempontból a szigetországiakat, mert ők egy lépéssel előttünk járnak.
Ferenczi Istvánnak megjegyzem, hogy jó-jó ez a sok tapasztalat, de ennek ára volt. Hiszen útja miatt 225 kg-nyi szén-dioxid került a levegőbe. Ha nem megy, ennyivel kevesebb kering most a levegőben. Tudja, s higgyem el, hogy csak akkor megy, amikor nagyon muszáj. Másoknak is azt ajánlja, hogy ha mindenképpen utazni akarnak, akkor a legkevésbé szennyező módot válasszák.