Nem mutatnak jó példát a főnökök

Kevesebb mint öt munkanap - évente átlagosan ennyit töltenek tanulással az alkalmazottak munkaadójuk támogatásával. Nemzetközi összehasonlításban nem sok, legalábbis egy korábbi felmérés szerint, amely azt mutatta, hogy az unió országaiban ez az átlag kilenc nap. Magunkhoz viszonyítva azonban van előrelépés.

Hét év alatt majd harmadával - ötven százalékra - nőtt Magyarországon azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek segítik dolgozóikat az újabb ismeretek elsajátításában - az Európai Unió statisztikai szervezete, az Eurostat koordinálásával készült vizsgálat alapján.

Az átlag azonban itt is nagy különbségeket takar: a nagyvállalatok szinte mindegyike gondot fordít a képzésre, míg a kisebb vállalkozások kevesebb mint felét jellemzi ez. A legnagyobb változást a felmérés a középvállalatoknál regisztrálta az elmúlt időszakban: ötven százalékkal nőtt azoknak a cégeknek az aránya, amelyek támogatják a dolgozók ismeretszerzését. Azonban ez sem egyértelműen jó hír, mert ezeknél a cégeknél alacsonyabb a "beiskolázottak" aránya, mint hét évvel ezelőtt - átlagosan a dolgozók mindössze 15 százaléka. - Ez pedig arra utal - állapítja meg Munkácsy Ferenc, a Munkaügyi Szemle főszerkesztője, a Magyar Külkereskedelmi Bank igazgatója -, hogy ennek a szférának a versenyképessége a közeljövőben várhatóan nem javul majd.

A Nemzeti Felnőttképzési és Szakképzési Intézet támogatásával készült hasonló kutatás - amelyben Berde Csaba, Dajnoki Krisztina és Juhász Csilla a kis- és középvállalkozások képzési szokásait térképezi fel - azt mutatja, hogy a vezetők ráadásul meglehetősen szkeptikusak is beosztottaik képzésének hasznát illetően.

Az Eurostat felmérése alapján ágazatonként is nagyon eltérő mértékben támogatják a cégek dolgozóik szakmai fejlődését. A könnyűiparban és a vendéglátásban költik a legkevesebbet a képzések támogatására, míg a pénzügyi szolgáltatások, a posta és a távközlés területén fordítják a legnagyobb súlyt a dolgozók ismeretszerzésére. - A vállalati képzés mérete és összetétele nem értelmezhető egyéb mutatók nélkül - kommentálja a munkaügyi szakember ezeket a különbségeket. Az emberi tényező felértékelődik akkor, amikor egy-egy iparágon belül a technikai feltételek révén már nem lehet versenyelőnyhöz jutni - mint a bankszektorban. Ilyenkor lesz igazán fontos például az, hogy az ügyfelek megnyerésében, megtartásában, informálásában melyik vállalkozás munkatársai sikeresebbek.

Hét év alatt a képzésre fordított összegek is megduplázódtak az Eurostat adatai alapján, a vállalkozások a teljes munkaerőköltség 2,5 százalékát költik erre a célra. Az NFszI-tanulmány az árbevételhez viszonyítva vizsgálta a képzési költést, eszerint a kisebb vállalkozások forgalmuk 0,5-2,6 százalékát fordítják munkatársaik kompetenciáinak fejlesztésére. A közép- és felsővezetői szintet megcélzó tréning- és tanácsadói piacról készült összesítés még az átlagosnál is nagyobb arányú növekedést mutat. Juhos Andrea, a DBM Hungary ügyvezető igazgatója által említett adatok szerint 2004 és 2006 között 2,5 milliárdról hétmilliárd forintra nőtt ennek az üzletágnak a forgalma.

Kérdés, hogy ez a tendencia tartható-e - veti fel Munkácsy Ferenc, arra hivatkozva, hogy a tervek szerint jövőre a szakképzési hozzájárulás "beolvad" a kisadókat összesítő úgynevezett "béradóba". A jelenlegi szisztéma szerint ugyanis a bruttó munkabér másfél százalékát kitevő hozzájárulás harmadát - kisvállalkozások esetén 60 százalékát - a cégek saját dolgozóik képzésére költhetik. Így a vállalkozásoknál folyó éves költségvetési "alkuknál" az emberi erőforrással gazdálkodók érvelhettek azzal, hogy a képzésnek legalább egy része nem kerül semmibe.

Szemerédi Katalin, az Egis Gyógyszergyár személyügyi igazgatója ehhez hozzáteszi, a szakképzési hozzájárulás beolvasztása ráadásul megszünteti a cégek - szinte egyetlen - lehetőségét a képző intézmények befolyásolására is. A jelenlegi szabályozás ugyanis módot ad arra, hogy a szakképzési hozzájárulás teljes összegét szakiskoláknak vagy főiskoláknak, egyetemeknek utalják át eszközök vásárlására. Ez lehetőséget ad a párbeszédre a képzőintézetekkel, és legalább közvetve jelezni tudják, merre megy a világ, milyen felkészültségű szakemberekre lesz szükségük.

Az Eurostat-vizsgálat alapján a legnépszerűbb ismeretszerzési lehetőség a konferenciákon, tréningeken való részvétel. A vállalkozások mintegy fele gyakorlati továbbképzést is nyújt a munkavállalóknak, viszont az önképzést, a rotációt vagy a más vállalkozásnál, más telephelyen tett tanulmányi látogatásokat kevesen említették a vizsgálat során. Ez azért is meglepő, mert az NFszI-tanulmány szerint a vezetők - legalábbis saját szempontjukból - az üzemlátogatást, az önálló tanulást, szakmai rendezvényeket tartják a tanulás leghatékonyabb formáinak. Juhos Andrea is azt hangsúlyozza, hogy az iskolarendszerű oktatás lehet látványos, de valójában a hasonló pozícióban lévő embertől lehet a legtöbbet tanulni, ami egyúttal módot ad a "puha" kompetenciák - például miként adjunk visszajelzést valakinek - kipróbálására. Munkácsy Ferenc ezt az ellentmondást azzal oldja fel, hogy a konferenciák azért is olyan népszerűek, mert a másik gyakorlatának megismerése, a "banchmarking", az összehasonlítás valóban nagyon hatékony formája a továbbképzésnek. A vállalatközi szakembercsere gyakorlata viszont azért nem mondható mindennaposnak, mert ki az, aki a műhelytitkokba be akarja avatni a konkurenciát.

A kis- és középvállalatoknál végzett kutatás arra utal, hogy - legalábbis a menedzserek véleménye alapján - más és más motiválja a beosztottakat és a vezetőket a tanulásban. Saját esetükben azt állítják, hogy a legfontosabb ösztönző tényező az információcsere igénye és teljesítményük javítása, dolgozóik viszont - legalábbis szerintük - elsősorban a magasabb kereset elérésének reményében szánják rá magukat a képzésben való részvételre, s az információcsere igényét náluk csak a nyolcadik helyre sorolják. A DBM vezetője azonban úgy véli, ez is a vezetői előítéletek egyike. Mert a beosztottak számára sem a legfontosabb hajtóerő a pénz: a lojalitás növelésében ennél nagyobb szerepet játszhat az önmegvalósítás, a szaktudás értékelését szolgáló számos egyéb elismerés.

Ha ez áll, akkor a vállalati képzések kiterjesztésének útjában nyomban eggyel kevesebb az akadály. A vezetők egy része ugyanis azért ódzkodik a beosztottai beiskolázásától, mert attól fél, így piacképesebbé válik, és könnyebben otthagyja a céget, vagy a cégen belül kerül más részleghez. Munkácsy a hátráltató tényezők között említi a vezetői féltékenységet is: a vezetők általában kerülik az olyan helyzeteket, amikor kiderülhet, hogy a sarzsiban lejjebb lévőnek több a szakismerete. Ezt látszik alátámasztani, hogy az NFszI-kutatásban a középfokú végzettségű vezetők azok, akik a legkisebb fontosságot tulajdonítják a dolgozók képzésének, alacsony eredményességűnek és kevéssé lényegesnek mondva a - főleg az egyéni - fejlesztést.

A talán legfontosabb hátráltató tényezőként azonban az alkalmazottak továbbképzését illetően általában az időhiányt említik a személyügyi szakemberek. Ezt alátámasztja a statisztika is: az Eurostat felméréséből kiderül, hogy a vállalati képzés elmaradására hivatkozási alapként 12 százalékról 29-re emelkedett a munkavállalók túlzott elfoglaltsága a vizsgált időszakban.

Juhos Andrea az akadályozó tényezők között említi a vezetői példamutatás hiányát. Sokszor még az a vezető is, aki képzi magát, ezt "eltitkolja" munkatársai előtt - számol be tapasztalatairól -, holott beosztottait éppen az serkentené tanulásra, akár szabadidejük rovására is, hogy főnökük sem hagyja elavulni a tudását.

A közelmúltban az Almássy Téri Szabadidőközpontban rendeztek felnőttképzési börzét
A közelmúltban az Almássy Téri Szabadidőközpontban rendeztek felnőttképzési börzét
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.