Gazdasági tábor csak csapatjátékosoknak
Amerikai oktatási szisztéma szerint, interaktív előadásokon és helyzetgyakorlatokon ismerkedtünk az üzleti élet törvényszerűségeivel, az áru és pénzpiacok működésével - mondja Papp Noémi, a szegedi Katedra Alapítványi Szakközépiskola tanulója. - Megtapasztalhattuk, hogyan lehet játszva tanítani és játszva tanulni, és azt is, hogy egy-egy játékból milyen komoly következtetéseket lehet levonni. A kötelező programok a szünetekkel együtt többnyire napi 12 órán át tartottak - teszi hozzá. Bár filmrendező szeretne lenni, a mindennapi boldoguláshoz rendkívül fontosnak tartja a gazdasági ismereteket.
Az egyhetes tábort mintegy háromszáz középiskolában és több oktatási központban hirdették meg. A résztvevők többsége pályázat útján került be: a jelentkezőknek a közgazdaságtan oktatásáról kellett esszét írniuk. A táborba harminc szaktanár is meghívást kapott, hogy megismerhesse az interaktív foglalkozásokban rejlő lehetőségeket. A diákoknak nem volt feltétel, hogy közgazdasági képzésben vegyenek részt. Bár többségük gazdasági iskolában koptatja a padot, néhányan egészen más jellegű intézményekből, például művészeti iskolákból érkeztek. A harminc diák közül öten pályázat nélkül kerülhettek be a JAM Alapítvány partnerintézményeiből, tanulmányi eredményük miatt.
A rendezvény főelőadója Roger Butters amerikai közgazdászprofesszor volt, rajta kívül még négyen léptek a katedrára. - A többi között a nemzetközi kereskedelemről, a bankokról és az értékpapírpiacokról tanulhattunk. Az előadásokhoz minden további nélkül hozzá lehetett szólni, sőt az előadók személy szerint is megszólították a diákokat, így ösztönözve minket a tevékeny részvételre - folytatja Noémi a beszámolót.
- A gazdasági tréningeken az előadáson hallottakhoz szorosan kapcsolódó társasjátékokon vehettünk részt. Négytagú csapatok szimulálták a gazdasági szerepelők tevékenységét, például a tőzsdei kereskedést. Egy másik programon eljátszottuk, hogy egy induló vállalkozást menedzselünk: alkalmazottakat veszünk föl, majd egy új terméket reklámozunk.
Minden játék egyben verseny is volt, a csapatok pontozták egymást. A győztes apró ajándékokat, édességet, DVD-t és illatszereket nyerhetett. A szabadidős játékokban a csapattársak egymás iránti bizalma döntötte el a győzelmet. A programok csapattá kovácsolták a résztvevőket, akik ráérezhettek arra, hogy a jó csapatmunka az üzleti életben is a siker záloga lehet.
Kérdésünkre, miért szerepelt a tábor elnevezésében a "vezetők" kifejezés, Papp Noémi így válaszolt:
- Az önismereti tréningen központi kérdés volt, mit tartunk a legfontosabb vezetői tulajdonságoknak. A tréningen és az utána való közös értékelésen körvonalazódott, hogy kik alkalmasak a vezetői szerepre. Ez fontos volt, hiszen a játékok folyamán a csapatoknak vezetőt kellett választaniuk. Az előadások közül pedig több is kifejezetten a cégvezetői ismeretekről szól.
A foglalkozások után az előadók a tanárokkal együtt értékelték a közös munkát, végül pedig minden résztvevővel mélyinterjú készült. Az alapítvány hat hónap elteltével ismét beszámolót kér a tanároktól, hogyan tudták alkalmazni a tábor tapasztalatait.
A tábor tavalyig ingyenes volt, idén viszont jelképes 6000 forint összegű hozzájárulást kértek a résztvevőktől. A szervezők szerint a díjnak az volt a célja, hogy a tábor szellemiségéhez illően érezzék a jelenlévők: mindennek van értéke.
A tábort a Foundation for Teaching Economics (FTE) amerikai nonprofit szervezet és a Citibank Zrt. támogatta.