Jelzőlámpás körforgalomban balra
Dugódíj helyett forgalomcsökkentés, ésszerű fejlesztés - tömören így összegezhető Belváros-Lipótváros új közlekedési koncepciója, amely alaposan megkavarná az V. kerület közlekedését, és elsősorban a gyalogosokat részesítené előnyben. Bevezetéséhez azonban szükség van a fővárosi önkormányzat jóváhagyására és együttműködésére, valamint a lakosság és az érdekvédelmi szervezetek tájékoztatására is.
A kerület közlekedését első ütemben a "fő utca program" alapján alakítanák át, amelynek keretében a délről északi irányba tartó forgalmat szinte teljesen megszüntetnék. A tervek szerint az Üllői útról csak a BKV járművei és azok hajthatnak be a Belvárosba, akiknek erre külön engedélyük van, a "hétköznapi" autós számára ugyanez tiltott lesz. A koncepcióról tartott tájékoztatón a napokban Rogán Antal polgármester kijelentette, sétálóutcák helyett inkább forgalomcsillapított útvonalakat terveznek több helyen. Ez azt jelenti, hogy egyes szakaszokra csak engedéllyel lehet majd behajtani - ilyet kapnak például a helyiek -, szélesebbek lennének a járdák, és csak bizonyos szakaszokon engednék át teljes egészében a forgalmat. Ilyenné alakítanák például a Kecskeméti, a Károlyi Mihály, a Petőfi Sándor, az Október 6. és a Honvéd utcát.
Az új forgalmi koncepció a legforgalmasabb csomópontok közül a Kálvin teret, a Március 15. teret, a Ferenciek terét, az Astoriát, valamint a Roosevelt teret érintené. A polgármester szerint a kivitelezés egy nemzetközi tender kiírásával akár már 2008-ban elkezdődhetne.
A tervezet egyik érintett pontja a Március 15. tér, ahová jelzőlámpás csomópontot terveztek a Váci utca vonalába, hogy közvetlen kapcsolatot teremtsenek a rakpart, a Belváros középső része, az Erzsébet híd és a Rákóczi út között - olvasható a közlekedési koncepció részletezésében. A Váci utca északi és déli gyalogoszónáját felszíni átkelőhellyel kapcsolnák össze, elbontanák az aluljárót, és helyette olyan parkoló lenne a mélyben, ahová minden irányból le lehetne hajtani. A megoldástól azt remélik a közlekedési szakértők, hogy megszűnik az Irányi utca átmenő forgalma, nagymértékben tehermentesítik a Károlyi Mihály utcát és a Ferenciek terét is. Az elképzelések szerint az Erzsébet híd felől érkezők balra, a Petőfi Sándor utcába is kanyarodhatnak majd, igaz, csak indokolt célforgalommal.
Az egyik leglátványosabb megoldás az Astoria kereszteződésben várható, ahol a tervek szerint a Múzeum körút, valamint a Kossuth Lajos utca felől érkezők egy jelzőlámpás körforgalommal balra is kanyarodhatnak majd. Előbbiek azért, mert a nagy ívű tervben a Kecskeméti utca lezárása is szerepel, utóbbiak pedig azért, mert az Irányi utcai és a Petőfi Sándor utcai átmenő forgalmat is megszüntetik. A körforgalom kialakításához azonban jelentősen át kell építeni a csomópontot - többek között két sarkon távolabb kell helyezni az aluljáró lépcsőjét -, s az új rendnek csaknem annyi hátránya lesz, mint előnye - olvasható a javaslatban. Hátrányai között említik a költséges átépítést és az utána várható teljesítménycsökkenést, ami azt jelenti, hogy - a jelenlegi számítások szerint - óránként kétezerrel kevesebb jármű tud majd áthajtani a csomóponton. Szakértők véleménye szerint ezért az átrendezéssel érdemes megvárni a Kossuth Lajos utca-Rákóczi út átmenő forgalmának csökkenését, amely akár kétszer egysávos aluljáró megépítésétől, akár egy-egy forgalmi sáv megszüntetésétől várható.
A javaslat kidolgozói szerint az embereket irritálja, hogy a Bazilika előtt, a Duna felé vezető gyorsforgalmi tengely kiépülése miatt az arra sétálók csak nagy kerülővel juthatnak ki a folyópartra. Ráadásul a teret a jelenlegi forgalmi rend miatt szinte képtelenség gyalog megközelíteni. A tervezők úgy gondolják, a problémát megoldhatják, ha a Lánchíd- József Attila utcai átmenő forgalmat a József Attila utca egyenes folytatásában vezetik el, s dél felől kanyarodnak a járművek a hídra. Így a Zrínyi utcai gyalogostengelyt meghosszabbítva - amely biztonsággal keresztezi majd a szálloda előtt és a garázs környékén megmaradt forgalmat - kényelmesen el lehet érni a most még elzárt teret és a Lánchidat is.
A közlekedési koncepcióban a 15-ös busz útvonalának megváltoztatására több javaslat olvasható, ezek között a megszüntetés is szerepel.