Multinacionális Cégek Károsultjainak Egyesülete
A multik.hu beköszöntőjéből származik ez a szöveg. Egy olyan egyesület lépett színre, amely a multinacionális vállalatoknak beszállító kisebb cégek érdekvédelmére törekszik.
A honlap arra fókuszál, hogy a nagy cégek milyen visszaéléseket követnek el a "kisemberekkel", "kis gyártókkal" szemben.
Az weboldal mögött álló egyesület segítséget kíván nyújtani azoknak a vállalkozásoknak, amelyeket nagy cégek hoztak nehéz helyzetbe.
A multik.hu jelmondatát a TESCO beszállítói bejáratánál olvasható feliratból kölcsönözték: "Mi úgy bánunk az emberekkel, ahogyan szeretnénk, hogy velünk is bánjanak!"
A hvg szerint az alig egy hónapja alakult civil szervezet állítja: a hazai cégek kiszolgáltatott helyzetben vannak a nagy kereskedelmi láncokkal szemben, amelyek egyoldalú marketingpolitikája szerintük tönkreteszi a hazai beszállítókat.
Az egyesület elnöke, Kalmárné Kádár Zsuzsa is károsultnak tartja magát. Egymilliárdos forgalmat elérő cége gazdaságos mosóport állított elő az egyik multinacionális áruházláncnak. Miután megnyerte a tendert, s aláírta a szerződést, hónapokig rendben ment minden – emlékszik vissza. Később aztán – állítása szerint – az áruházlánc változtatott a feltételeken, igaz, csak szóban. A szerződésszegés odáig fajult, hogy a megbeszélt árat és az előirányzott tételeket a lánc egyoldalúan és drasztikusan csökkentette, ami hatalmas károkat okozott Kalmárné cégének. A lánc különféle indokokkal kötbéreket számlázott ki, mindenféle figyelmeztetés nélkül. Bár a beszállító folyamatosan jelezte a problémákat, mégis szállított. Egészen 2006 decemberéig, amikor is egyszerűen csődbe ment.
„Egy beszállító nem tudja, meddig szállíthat, mennyit szállíthat és milyen áron, milyen haszonnal. Nem tudja, hogy ha kikerül a láncból, akkor kinek adja el a meglévő hatalmas készleteit, mivel a beszerzők szóban nagy mennyiségeket ígérnek, de ezt sajnos nem tartják be. Arra hivatkoznak, hogy a vevőknek másra volt szükségük. Azaz más életével játszanak, mert ők nem veszíthetnek, miután nincs semmilyen költségük” – magyarázta a hvg.hu-nak Kalmárné.