Hajó helyett teherautón viszik el a metróalagút földjét

Nem a Dunán, hanem közúton, teherautókkal szállítják majd el a belvárosból a 4-es metró alagútjából kitermelt földet, a vízi szállítás ugyanis drágább volna és kevésbé környezetbarát - tartalmazza a beruházás állásáról szóló negyedéves metróbiztosi jelentés, amelyet a héten tárgyal meg a Fővárosi Közgyűlés. Az anyag szerint az alagútból kitermelt földet a Szent Gellért térről 2008 októbere és 2009 áprilisa között viszik majd el. Bár eredetileg vízi szállításról volt szó, kiderült, hogy az nehezebben megoldható. Alacsony vízállás, árvíz és jégzajlás idején ugyanis az uszályok és a hajóvonták nem tudnak közlekedni, ezért több földet kellene felhalmozni az amúgy is szűk munkaterületen.

További nehézség, hogy az alagútból kitermelt mennyiséget nem lehet közvetlenül hajóra tenni, csak hosszabb útvonalon, többszöri átrakással. Ráadásul egy új kikötőt kellene kialakítani a Szent Gellért térnél, ami a szakmai becslések szerint körülbelül 1,7 milliárd forinttal drágítaná meg a beruházást. Ha teherautón viszik el a kitermelt földet, az köbméterenként alig ötezer forintba, hajón viszont 12-18 ezer forintba kerülne.

A Dunához érve a fúrópajzsok, naponta mintegy 2250 tonna földet termelnek majd ki, ami napi 24 órás szállítást feltételezve azt jelenti, hogy tízpercenként indul útnak egy-egy teherautó. A jelentés szerint ez megfelel az alsó rakpart átlagos kamionforgalmának, ezért "speciális intézkedés nélkül megvalósítható". Ugyancsak a jelentés szerint 2010 végére elkészülhet az első szakasz, de a Kelenföldi pályaudvarnál, a Szent Gellért téren és a Fővám téren az állomásszerkezetek építése "továbbra is kritikus úton van, a kivitelezés nem tartalmaz tartalék időt".

Az ősz elejéig a metróépítő cégek kétszáz esetben nyújtották be igényüket többletmunka miatt, ezek közül eddig 36 pluszmunkát talált jogosnak a beruházó, és fizetett ki alig százmillió forintot a metró 12 milliárd forintos tartalék keretéből.(S. G.)


Némi huzavona után Puskás Ferenc nevét veheti fel a Bozsik stadion melletti, jelenlegi Új temető út - a névváltoztatásról csütörtökön dönthet a Fővárosi Közgyűlés. A kispesti önkormányzat már egy évvel ezelőtt indítványozta az utcanévcserét, a főváros vonatkozó rendelete azonban akkor még legalább negyedszázados türelmi időt írt elő a névadó halála és az utcanévadás között. A főváros nemrégiben úgy módosította a szabályt, hogy Budapest díszpolgárairól - köztük van Puskás Ferenc is - akár még életükben is utcát lehessen elnevezni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.