Csak fiatalosan
Ide nem meghívás útján lehet bekerülni, hanem a harmincöt év alatti alkotóknak kell jelentkezniük és megküzdeniük a karriert elindító vagy megerősítő elismerésért.
Díjazottak
Minden eddiginél több, majd 250 filmet nézhettek meg az érdeklődők, közel 60 filmblokk vetítésére került sor, nem ritkán teltházzal. A fesztivált körübelül 12000-en látogatták idén.
Az egymillió-hatszázezer forint összdíjazású fesztivál fődíja mellett az eddigi öt kategórián túl (nagyjátékfilm, kisjátékfilm, dokumentumfilm, animációs film és kísérleti film) egy speciális kategóriában is nyertest hirdettek, a Roma-Kép – Romák a kamera elött és mögött kategóriában. Emellett több különdíjat is kiosztottak az alkotóknak: Miskolc város díját, amely mostantól a város Oscar-díjas szülöttének Pressburger Imrének nevét viseli, a Kodak, a Magyar Televízió illetve a Duna Televízió különdíját. A versenybe került filmeket ezévben Diákzsűri; illetve a nagyjátékfilmeket Kritikus zsűri is értékelte.
A 4. CineFest Fiatal Filmesek Nemzetközi Fesztiváljának díjnyertes filmjei
A Fesztivál fődíja (400.000 forint)
DIENTE POR OJO (A Tooth For an Eye) spanyol, 20 perc, rendezte: Elvind HOLMBOE - SALMÓN
A nagyjátékfilm kategória fődíja a Budapest Funzine-díjért (a RyanAir Európában szabadon felhasználható repülőjegye) és a Jánosik és társai Kft. pénzdíjáért (100.000 forint)
VÄSENPUMPEN (The Walk) svéd, 60 perc, rendezte: Csaba BENE PERLENBERG
A kisjátékfilm kategória fődíja (100.000 forint)
MELODRAMAT (Melodrama) lengyel, 19 perc, rendezte: Filip MARCZEWSKI
A dokumentumfilm kategória fődíja (100.000 forint)
MORRER (To Die) portugál, 13 perc, rendezte: Diogo CAMŐES
A kísérleti film szekció fődíja (100.000 forint)
PERFORMING LIFE # 2 magyar, 14 perc, rendezte: Aaike STUART
Az animációs film kategória fődíja (100.000 forint)
PIK A NIK (Pik and Nik) szlovák, 5 perc, rendezte: Martin SNOPEK
Speciális kategória: „ROMA-KÉP - Romák a kamera előtt és mögött”) díja (100.000 forint) megosztva:
VIVA CONSTANTA! román, 47 perc, rendezte: AMBRUS Emese
GYPSY SIDE magyar, 45 perc, rendezte: GÁT Balázs
Elismerő oklevél: LONELINESS KILLS bolgár, 52 perc, rendezte: Petar STEFANOV
A Kodak különdíja (150.000 forint értékű vásárlási utalvány)
UTÓIRAT (Postscript) magyar, 7 perc, (rendezte: FOGARASI Gergely) Operatőr: DOBÓCZI Balázs
„Duna díj” a Duna Televizió különdíja (100.000 forint)
ZSINAGÓGÁT VEGYENEK! (Synagogue For Sale) magyar, 48 perc, rendezte: GELLER-VARGA Zsuzsanna
A Magyar Televizió különdíja (100.000 forint)
BÁJKA O KLINCI (The Fable about Nail) szlovák, 6 perc, rendezte: Marián STANO
Miskolc Város különdíja - Pressburger Imre díj (100.000 forint)
FEHÉR TENYÉR (White Palms) magyar, 101 perc, rendezte: HAJDU Szabolcs
A Diákzsűri különdíja (oklevél, tárgyjutalom)
MELODRAMAT (Melodrama) lengyel, 19 perc, rendezte: Filip MARCZEWSKI
Kritikusok nagyjátékfilmes különdíja (oklevél, tárgyjutalom)
VÄSENPUMPEN (The Walk) svéd, 60 perc, rendezte: Csaba BENE PERLENBERG
Az idei filmes felhozatalból egy nevet biztosan megjegyzek, a huszonhárom éves Csaba Bene Perlenbergét. A séta című játékfilmje valódi kis gyöngyszem - nem csoda, hogy a kritikus zsűri és a nagyjátékfilm kategória fődíját is megkapta. Két idős férfi találkozásáról szól, akik ötvenkét éve nem látták egymást. Az egyórás séta alatt lassan kiderül, hogy miért nem: gyerekkorukban köveket dobáltak, és véletlenül megöltek egy nőt. A bűntudat sosem hagyta magukra őket, és meghatározta a sorsukat. Csakúgy, mint ennek a sétának a kimenetelét is. Bravúros rendezői munka, különösen, hogy vágás nélkül rögzítették a kamerával.
Akinek a filmdömping nem lenne elég, kipróbálhatta magát a Celluloid Workshopon: idén a rendezvény egy hete alatt négy kisjátékfilm készült el, az utolsó pillanatig dolgoztak rajtuk, húsz perccel a zárógála előtt készültek el. A Cinefest alatt megemlékeztek Emeric Pressburgerről is: az Oscar-díjas forgatókönyvíró Miskolcon született, ezt egy emléktábla-avatással is igyekeztek tudatosítani.
A legcéltudatosabbak mindemellett a szakma legproblémásabb részletkérdéseiben is elmélyedhettek a mustra keretében megrendezett kerekasztal-konferencián. Fiatal kritikusok megvitatták, hogy vajon miért nincs jelen egy erős, öszszetartó generáció a soraik között, mint például a rendezőknél az egykori Simó-osztály (többek között: Pálfi György, Török Ferenc, Groó Diana, Hajdu Szabolcs) volt. A Magyar Fesztivál Szövetség alelnöke, Elekes Zoltán roppant érdekes tervekről számolt be: a jövőben a fesztiválokat egy egységes kritériumrendszer szerint minősítenék, így a támogató állami szervek és magáncégek is könnyebben tájékozódhatnának.
Sámuel Balázstól, az Oktatási és Kulturális Minisztérium munkatársától pedig megtudtuk, hogy az Európai Uniónak aggályai vannak a magyar filmtörvénnyel kapcsolatban: a végrehajtási rendeleten még idén több változást kell eszközölni. A legfőbb gond, hogy az EU versenybizottsága sokallja a magyar filmek állami támogatásának hatvanszázalékos mértékét, és a sokszor hangoztatott húszszázalékos adó-visszatérítést is indokolatlannak tartja az európai értékeket nem képviselő bérmunkák esetében - ilyen például az etyeki Korda stúdióban forgó Hellboy.
Mondanunk sem kell, hogy az adókedvezmény csökkentése is érzékenyen érintené az épp magára találó hazai filmipart. Pánikra azonban még nincs ok, "az EU csak kérdéseket tett fel". Az ügyben Sámuel Balázs ma Brüsszelbe utazott tárgyalni.