Fővárosi MSZP: Kamionstop 2008!
A fővárosi tehergépjármű-forgalom radikális csökkentését kezdeményezi az MSZP Budapesti Tanácsa. Erről Kamionstop 2008 feliratú piros pólóban Burány Sándor, a szervezet elnöke és Steiner Pál, a fővárosi önkormányzat MSZP frakciójának vezetője beszélt vasárnap az 1-es villamosnak a BRFK közlekedésrendészetével szemben lévő megállójában.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a kezdeményezés szakmailag átgondolatlan, hatástanulmányokkal nem alátámasztott "hétvégi luftballon ötlet, így előkészítve agyament dolog." A szakember közölte: az a felvetés, hogy korlátozzák a tehergépjárművek városi közlekedését, nem egy új javaslat, a világ számos helyén van már hasonló megoldás. Példaként említette, hogy Pécsett már 2001-től szabályozták ezt a kérdést.
Emlékeztetett rá, hogy a fővárosi önkormányzatnak is van egy 2005-ös rendelete, amely korlátozza, illetve külön engedélyhez, valamint úgynevezett behajtási hozzájárulás megfizetéséhez köti a főváros egyes részeire történő behajtását a tehergépkocsiknak. Az V. kerület belső területére havonta 36 ezer forintért, a budai Várba pedig 48 ezer forintért vásárolható behajtási hozzájárulás a 3,5 tonnás teherautóra. Egy 7,5 tonnás tehergépjárműnek közel 200 ezer forintot, egy ennél nagyobb súlyú teherautónak pedig csaknem félmillió forintot kell fizetnie az éves behajtási lehetőségért a belső városrészekbe - tette hozzá.
Peredi Péter szerint ez ügyben kulcsfontosságú kérdés egy hatástanulmány készítése. Biztos, hogy jövő év eleje után sem kell majd kevesebb árut szállítani a belvárosba mint most. Ha ezt az árumennyiséget több, kisebb kapacitású autóval szállítanák, akkor több járművezetőre és kisteherautóra lenne szükség. Jelenleg is hiány van azonban hivatásos járművezetőkből, akiknek képzése egyébként 600 ezer forintba kerül. Környezetvédelmi szempontból pedig sem lenne üdvözítő dolog, ha 3-5-ször több kisteherautó szállítaná ugyanazt az árumennyiséget egy-egy üzletbe. Az is súlyos gondot jelentene, hogy a jelenlegi ellátó járműveknek mi lenne a sorsa. Például hogyan fizetnék tulajdonosaik a hitelt, a lízing díjat.
A főtitkár utalva arra, hogy a világ nagyvárosaiban az éjszakai áruszállítást ösztönzik, szakmailag rossznak, még a jelenlegi fővárosi szabályozáshoz képest is visszalépésnek tartaná azt, ha ezután a Nagykörút és a városhatár között 10.00-16.00 óra között közlekedhetnének a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók. Peredi Péter hiányolva a gyakorlati szakemberekkel való előzetes egyeztetést, közölte, hogy a FUVOSZ kész arra, hogy segítséget nyújtson egy szakmailag kiérlelt, hatékony és célszerű szabályozás kidolgozásához. (MTI)
Emlékeztetett rá, hogy a fővárosi önkormányzatnak is van egy 2005-ös rendelete, amely korlátozza, illetve külön engedélyhez, valamint úgynevezett behajtási hozzájárulás megfizetéséhez köti a főváros egyes részeire történő behajtását a tehergépkocsiknak. Az V. kerület belső területére havonta 36 ezer forintért, a budai Várba pedig 48 ezer forintért vásárolható behajtási hozzájárulás a 3,5 tonnás teherautóra. Egy 7,5 tonnás tehergépjárműnek közel 200 ezer forintot, egy ennél nagyobb súlyú teherautónak pedig csaknem félmillió forintot kell fizetnie az éves behajtási lehetőségért a belső városrészekbe - tette hozzá.
Peredi Péter szerint ez ügyben kulcsfontosságú kérdés egy hatástanulmány készítése. Biztos, hogy jövő év eleje után sem kell majd kevesebb árut szállítani a belvárosba mint most. Ha ezt az árumennyiséget több, kisebb kapacitású autóval szállítanák, akkor több járművezetőre és kisteherautóra lenne szükség. Jelenleg is hiány van azonban hivatásos járművezetőkből, akiknek képzése egyébként 600 ezer forintba kerül. Környezetvédelmi szempontból pedig sem lenne üdvözítő dolog, ha 3-5-ször több kisteherautó szállítaná ugyanazt az árumennyiséget egy-egy üzletbe. Az is súlyos gondot jelentene, hogy a jelenlegi ellátó járműveknek mi lenne a sorsa. Például hogyan fizetnék tulajdonosaik a hitelt, a lízing díjat.
A főtitkár utalva arra, hogy a világ nagyvárosaiban az éjszakai áruszállítást ösztönzik, szakmailag rossznak, még a jelenlegi fővárosi szabályozáshoz képest is visszalépésnek tartaná azt, ha ezután a Nagykörút és a városhatár között 10.00-16.00 óra között közlekedhetnének a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók. Peredi Péter hiányolva a gyakorlati szakemberekkel való előzetes egyeztetést, közölte, hogy a FUVOSZ kész arra, hogy segítséget nyújtson egy szakmailag kiérlelt, hatékony és célszerű szabályozás kidolgozásához. (MTI)
A párt tárgyalásokat kezdeményez a kerületekkel, valamint a fuvarozók, a kereskedők és a szolgáltatók érdekképviseleteivel, illetve az önkormányzati frakcióján keresztül mindent elkövet azért, hogy a budapestiek már januártól élhetőbb, csendesebb, nyugodtabb és jobb levegőjű városban élhessenek - jegyezte meg az MSZP budapesti elnöke.
A politikusok kifejtették, hogy a piros zóna a városon való áthaladást szolgálná. A gyakorlatilag egyetlen útvonalat jelentő kamionfolyosón az M0 körgyűrű keleti szakaszának átadásáig közlekedhetnének a nehézgépjárművek. Az M0-ás keleti szakaszának átadása után már itt sem, illetve csak engedéllyel és díjfizetéssel haladhatnának. Ez a folyosó a Vörösvári út - Árpád híd - Hungária körút - Gyáli út - Nagykörösi út - M5 - 0-ás körgyűrűt jelentené.
A fehér zóna a Nagykörút vonalán kívüli területeken lenne. Minden olyan területet magába foglalna, amely nem része a piros folyosónak és nem tartozik a zöld zónába. Ide a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók csak engedéllyel, díjfizetés után és kizárólag 10.00 és 16.00 óra között hajthatnának be. A 3,5 tonnánál nehezebb autók csak célforgalmi szándékkal közlekedhetnének itt.
A zöld zóna a pesti Nagykörút, valamint a budai körút BAH csomópontig terjedő övezeteken belüli utcákat jelentené. Ide csak 3,5 tonnánál kisebb szállítókapacitású teherautók hajthatnának be. A 7,5 tonna feletti járművek csak kivételes esetben (például építkezés), külön díjfizetés ellenében hajthatnának be. E zónában a végső cél az, hogy az áruszállítás teljes mértékben kisteherautókkal valósuljon meg.
Burány Sándor az MTI kérdésére, miszerint új munkastílus lesz-e ezután az, hogy az MSZP budapesti vezetése különböző javaslatokat fogalmaz meg, közölte: "kár, hogy eddig ez nem volt szokásban". Hozzátette: "a politika az egy többrétegű dolog, minden szereplőnek, a budapesti elnökségnek, a fővárosi közgyűlési szocialista frakciónak, a szocialista főpolgármester-helyetteseknek meg van ebben a maga szerepe. Az is új elem, hogy a budapesti elnökség egyre többet foglalkozik várospolitikai kérdésekkel, szerintem ezt helyesen tesszük" - jegyezte meg.
A politikusok elmondták, hogy javaslatuknak semmi köze nincs a főpolgármester által egy hete felvetett "dugódíjhoz". Közölték azt is, hogy a különböző zónákba való behajtásért fizetendő díj összege, majd az érdekképviseletekkel való egyeztetésen alakul ki. Steiner Pál leszögezte, hogy az MSZP fővárosi frakciója mindent megtesz azért, hogy az év hátralévő részében a közgyűlés elfogadja a kamionok korlátozását szolgáló szabályozást.
(MTI)