Alkatrész ABC
Az évi 1,3 millió autót gyártó BMW konszern tavaly 24,1 milliárd euró értékben vásárolt alkatrészeket, a beszerzések 10 százaléka közép- és kelet-európai országokból származott. A dinamikusan fejlődő üzletből Magyarországnak hat éve 336 millió euró, tavaly 720 millió euró jutott, idén pedig 850 millió eurót tesz ki a magyar beszállítók forgalma a német konszernnek, mely a BMW mellett a Mini és Rolls-Royce autókat is gyártja.
A prémium márkák szegmensében magasabbak az elvárások, de úgy látszik, hogy a két német vetélytárs - az Audi és a BMW - megfelelőnek találja a gazdasági környezetet és a partnereket, ezért választotta Budapestet. Ralf Hattler, a müncheni székhelyű konszern beszerzési igazgatója elmondta: a luxuskategóriában is kemény a verseny, ám itt nem az ár a legfontosabb mutató, hiszen a költségcsökkentés nem mehet a minőség rovására. A BMW csak nagy gyakorlattal és innovációs készséggel rendelkező beszállítókkal dolgozik világszerte, a közelmúltban nyitott a budapestihez hasonló régiós központot Törökországban és Indiában.
A BMW már a gyártás korai szakaszába bevonja beszállítóit, és folyamatosan figyeli a minőségbiztosítást is. Bernhardt Horst, a budapesti beszerzési iroda vezetője szerint szükség van arra, hogy földrajzilag is minél közelebb legyenek a partnerek a gyártás helyszíneihez Kelet-Közép-Európában. A cég azért döntött Budapest mellett, mert az országban már több éve jól bevált beszállítói kör működik, a közlekedési infrastruktúra is megfelelő a környező országokkal. A magyar alkatrész-beszállításban a kábelkötegektől kezdve a takarékosságot segítő Start-Stop technológia is szerepel.
Az iroda feladata a régió beszállítóinak koordinálása, piaci elemzések készítése, új partnerek felkutatása. A régió beszerzési piaca Magyarországon felül magába, foglalja Oroszországot, Ukrajnát, Észtországot, Lettországot, Litvániát, Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Romániát, Szlovéniát és Horvátországot.