A pénz kátyús útjai
Október közepére halasztotta a döntést a fővárosi útfelújításokhoz szabálytalanul felvett támogatások visszafizettetéséről szóló döntést tegnap a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács. A testület eredetileg augusztusban tárgyalta volna a 2006-os fővárosi útfelújítások ellenőrzéséről szóló beszámolót. Eszerint a Városháza 55 rekonstrukcióhoz vett fel szabálytalanul támogatást, ezért kamatokkal együtt 560 millió forintot kell visszafizetnie az államkasszába.
Az ellenőrzések során az derült ki, hogy az állami forintokat a főváros nem arra költötte, amire kapta. Egy-egy teljes útszakaszra kért támogatást, és annak a rekonstrukcióját fizette ki a kivitelezőnek, a valóságban azonban a pályázattal érintett utaknak csak egy része készült el.
Lapunk birtokába jutott az ellenőrzésről szóló feljegyzés, amely szerint "a kedvezményezett a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségeinek nem tett maradéktalanul eleget, azaz megállapítható a nem szerződésszerű teljesítés". A dokumentum azt is tartalmazza, hogy 75 százalékos teljesítés alatt a teljes támogatási összeget kell visszafizetni kamatostul, ha ennél jobb, de nem százszázalékos a teljesítési mutató, a támogatás arányos része jár vissza. A vizsgált 55 út felújítása egyetlen esetben sem érte el a száz százalékot.
Érdemes követni a pénz útját egy-egy szabálytalannak talált felújításnál. A lapunk birtokában lévő dokumentumok szerint például a XVIII. kerületi Kele utcánál a főváros 2006 januárjában 1600 méter (19 200 négyzetméter) felújítására pályázott, a decemberi műszaki átadás-átvételnél készült jegyzőkönyvben viszont már csak 737 méter (4420 négyzetméter) szerepelt, és az üzembe helyezésről és birtokbavételről szóló dokumentumban is ez utóbbi szám olvasható. A kivitelező 2006. december 14-én a Kele utca teljes, felújítandó szakaszára elvégzett munka ellenértékeként számlát állított ki csaknem ötvenmillió forintról. Másnap a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának illetékese igazolta, hogy a kivitelező igénye jogos, e teljesítési igazolásban is 737 méter (4420 négyzetméter) munka elvégzése szerepel. A pénz az idén februárban érkezett meg a Mota-Engil bankszámlájára. Az augusztusi, az ellenőrzésről szóló feljegyzés ugyanakkor megállapítja, hogy a rekonstrukcióhoz "megadott szakaszhatárok közötti távolság a valóságban csupán 470 méter".
Mivel folyamatban lévő vizsgálatról van szó, a fejlesztési tanácsnál nem nyilatkoztak. A Városháza közlekedési ügyosztályának munkatársa, aki a teljesítéseket igazolta, érdeklődésünkre annyit közölt, hogy az adatok nem nyilvánosak, ő pedig nincs felhatalmazva a nyilatkozatra. Lapzártánkig nem sikerült nyilatkozót találnunk a Mota-Engilnél sem.
Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettesek két hete levélben tájékoztatták Szaló Pétert, a regionális fejlesztési tanács ellenőrzési bizottságának vezetőjét arról, hogy a Városháza vitatja az ellenőrzés módszertanát és megállapításait. A levél szerint "a beruházások megvalósulását nem lehet egyetlen mérőszámmal, az elkészült aszfaltfelület négyzetméterében meghatározni", ráadásul a támogatási pályázat benyújtásakor "az adatokat csak becsléssel lehetett megállapítani". A városháza úgy véli, az útfelújítás részét képezik "a keresztutcákba történő benyúlások", a parkolók és a vízelvezető szegélyek, árkok kialakítása is. Ezeket is beleszámolva a főváros szerint 96 százalék feletti teljesítést nyújtottak. A főpolgármester-helyettesek azt kérik, hogy "a visszafizetéstől és a büntető kamat kiszabásától szíveskedjenek eltekinteni".
A lapunk birtokában lévő, Demszky Gábor főpolgármester által aláírt támogatási pályázatban ugyanakkor az is szerepel: "ha a kedvezményezett az igénylés, illetve a pályázat szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló, valótlan, hamis adatot szolgáltatott az igénylés, illetve a pályázat benyújtásakor", a támogatást a regionális fejlesztési tanács visszavonja, a szerződés pedig megszűnik.
A régió fejlesztési tanácsa információink szerint október 12-én tárgyalhat a támogatások visszafizettetéséről.
Kifogásolt fővárosi útfelújítások*
Út | Támogatási | Záró | Megvalósulás | Kivitelező |
szerződés | ellenőrzéskori | mértéke | ||
szerinti adatok (m2) | adatok (m2) | % |
XIX., Vak Bottyán u. | 7 000 | 1 060 | 15,1 | Mota-Engil Zrt. |
XVIII., Kele u. | 9 600 | 3 150 | 33 | Mota-Engil Zrt. |
XVII., Zrínyi u. | 10 150 | 3 840 | 37,8 | Betonút Zrt. |
XVI., Csöbör u. | 4 200 | 1 701 | 40,5 | Betonút Zrt. |
VII., Nefelejcs u. | 5 800 | 2 415 | 41,6 | Swietelsky Zrt. |
XVIII., Béke tér szervizút | 1 800 | 800 | 44,5 | Strabag Zrt. |
VI., Vörösmarty u. | 1 500 | 693 | 46,2 | Swietelsky Zrt. |
XIX., Derkovics Gy. u. | 8 000 | 3 894 | 48,7 | Betonút Zrt. |
XXIII., Tisza u. | 1 200 | 637 | 53,1 | Hódút Kft. |
XXII., Rózsakert u. | 7 000 | 3 770 | 53,8 | Swietelsky-IGN |
II., Szilágyi E. fasor | 19 200 | 12 000 | 62,5 | Viadom Zrt. |
IV., István út | 1 200 | 800 | 66,7 | Egút Zrt. |
XVI., János u. | 13 100 | 8 800 | 67,2 | Betonút Zrt. |
XIX., Kossuth L. u. | 8 300 | 5 600 | 67,5 | Betonút Zrt. |
XIX., Pannónia u. | 6 300 | 4 446 | 70,6 | Mota-Engil Zrt. |
IX. Illatos út | 27 000 | 19 210 | 71,1 | Strabag Zrt. |
XIX., Ady E. út | 3 500 | 2 561 | 73,2 | Mota-Engil Zrt. |
XXI., Ady E. út | 6 600 | 4 882 | 73,9 | Egút Zrt. |
* 75 százaléknál kisebb teljesítés