Tévés bonanza a kísértetvárosban
A Kölyökország arról szól, hogyan boldogul negyven, 8-15 éves gyerek negyven napon át magában, villany és angolvécé nélkül egy új-mexikói kísértetvárosban. Bonanza Cityben a 22 fiút és 18 lányt minden reggel hatkor ébresztették, maguknak kellett gondoskodniuk mindenről az ételkészítéstől a mosásig és a "falugyűlések" megtartásáig. (Azért volt készenlétben orvos, pszichológus és a vadállatok befogásában jártas szakértő.)
Csakhogy Új-Mexikó államban maximum nyolcórás munkanapot írnak elő a kiskorú filmszereplőknek, és a forgatás alatt is folytatniuk kell iskolai tanulmányaikat. A CBS ezt elbliccelte, és a forgatás napi 14 órát tartott. A tévé megpróbálja társadalmi kísérletet bemutató dokumentumfilmként kezelni a sorozatot. A helyi illetékesek későn ébredtek, a második évadot azonban semmiképpen sem rögzíthetik Új-Mexikóban.
De a többi amerikai államban még szigorúbbak a gyermekmunka-előírások, s másodszor aligha lehet eltitkolni, mi folyik a forgatáson. Lehet, hogy a folytatást külföldön, például Mexikóban veszik fel.
A médiaszakértők a szülőket is hibáztatják. Huszonkét oldalas szerződést írtak alá a producerirodával arról, hogy gyermekeik minden utasítást végrehajtanak, nem hagyják abba a forgatást, nem perelhetik a műsorkészítőket, és ötmillió dolláros bírság terhe mellett három évig nem tárják fel a részleteket. Mégis több gyermek elutazott Bonanza Cityből, egy anya pedig panaszt tett, mert főzés közben tízéves kislánya arcára fröccsent a forró olaj.
A szülők ötezer dollárt (900 ezer forintot) kaptak, a gyerekek meg ajándékokat: iPod-zenelejátszót és számítógépet.
Jogászok szerint kérdéses, hogy a szülők aláírása mennyire kötelezi a gyerekeket a szerződés pontjainak betartására, és hogy a készítők nem sértették-e meg a gyermekmunkát tiltó törvényeket. A CBS megszervezte, hogy három érintett szülő védelmébe vegye a műsort, mondván, gyermekeik egy percig sem voltak veszélyben, és jókedvűen, önbizalmukban megerősödve tértek haza. Mások azt mondják, sosem engednék át gyermekeiket profitban érdekelt idegeneknek.
Tom Foreman, a 34 éves producer maga is két gyermek apja. A publicitást aligha bánja: segít felkelteni az érdeklődést.