Dicsőség és fricska a Maffiózóknak
Nem véletlen, hogy az Emmy-díjak beceneve: tévés Oscar. Ugyanolyan hosszadalmas show-műsor, egyes sztárok elsírják magukat (most Thomas Haden Church hatódott meg), másokat lekevernek a szigorúan vett műsoridő miatt (szegény Robert Duvall). A legvégén a csúcsdíjakat le kellett darálni.
A Los Angeles-i Shrine Auditóriumban tartott esemény iránt egyre nagyobb az érdeklődés, mert az utóbbi öt-nyolc évben forradalmian fejlődik a tévés produkciók minősége: a költségvetés egyre nagyobb, sztárok és komoly színészek is beszállnak. Az Egyesült Államokban a tévésorozatbeli szerep még nagyobb ismertséggel is járhat, mint egy közepesen sikeres mozifilm. Régebben a magyar tévénézőnek nem mondott sokat az esemény, de az utóbbi években hazai csatornák is számos tengerentúli sorozatot, miniszériát és tévéfilmet vettek át, így most már drukkolni is lehet a kedvenceknek.
Már amennyiben a kereskedelmi tévék programigazgatói jól szelektáltak. A hiba ezért a mi készülékünkben van. A tavalyi Emmy-díj-kiosztón a 24 című akciódráma-sorozat tarolt, most a hatodik évaddal lezárult Maffiózók (Sopranos, azaz A Soprano család) volt a reflektorfényben (legjobb drámai sorozat, legjobb rendezés, legjobb forgatókönyv). És tessék, ezek a remek szériák hazánkban csak rétegműveknek számítanak.
Különösen szerencsétlen a Maffiózók esete. Az HBO gyártotta sorozat az RTL Klub kezébe került, amely éjszakai műsorsávba száműzte, kevesen látták. A Maffiózók esetében még a DVD sem jelenthet kárpótlást, mert jogi problémák miatt a forgalmazó nem tudja megjelentetni. Beszédes, hogy az itthon népszerű szériák (Lost, Doktor House, Született feleségek vagy a Szívek szállodája) nem igazán szólt bele a versenybe.
A Maffiózók közül nem mindenki volt felhőtlenül boldog, 15 jelöléséből sokat nem váltott díjra. A legjobb drámai színész nagy meglepetésre nem a Tony Sopranót alakító James Gandolfini lett, hanem a Boston Legalból James Spader, aki tavaly is megkapta ezt az elismerést. Így járt a Tony feleségét, Carmelát alakító Edie Falco is, akit Sally Field (Brothers & Sisters) ütött ki a nyeregből. Mindenesetre a New York Times szerint a Maffiózók az elmúlt 25 év populáris kultúrájának talán legnagyobb alkotása, nyolc év alatt 111 Emmy-jelölésből 18-at át is vehetett.
A vasárnapi gálát hazánkban élőben közvetítő AXN csatorna kommentátorai szerint szinte kötelezően díjazzák a leköszönő sorozatokat. A tények ennek az ellenkezőjét mutatják: a Maffiózók mintegy három évtizede az első drámasorozat, amelynek utolsó évada Emmyvel búcsúzik. Inkább az újakat szokták segítőleg elismerni, a komédiasorozat kategóriában így is történt: a 30 Rock megelőzte az ABC Címlapsztoriját (Ugly Betty). Engesztelésképp ez utóbbi sorozat főhősnője, a hondurasi származású America Ferrara kapta a kategória legjobb színésznőjének járó díjat.
A hazai gyakorlatban ismeretlen műfaj, az úgynevezett tévémozi ugyanolyan gondossággal és költségvetéssel készül, mint egy mozifilm, csak elsősorban televíziós felhasználásra. E kategória győztese a Bury My Heart at Wounded Knee, a legjobb minisorozat - tízrészesnél rövidebb széria - a Broken Trail lett. Utóbbi érdekessége, hogy a benne szereplő Rober Duvallt is elismerték.
Lassan pedig már nincs is mozgóképes parti Al Gore volt amerikai alelnök nélkül. Márciusban Oscar-díjjal tüntették ki a Kellemetlen igazság című dokumentumfilmjéért, amely a globális felmelegedés tényét bizonygatja. Most, az Emmyn a demokrata párti politikus a Current TV beindításáért vehetett át díjat. Ez az elsősorban fiataloknak szóló csatorna lehetőséget nyújt arra, hogy a 24 órás műsor 25 százalékát a nézők saját videoklipjeikből és más rövid műsoraikból állítsák össze - így közvetlenül hangot adjanak az emberek véleményének a médiában.