Budapestre autóval csak pénzért?
A jövő évtized elejétől Budapest bizonyos részeire már csak különleges úthasználati díj, az úgynevezett dugódíj megfizetésével lehet majd behajtani - mondta Demszky Gábor vasárnap az európai mobilitási hét megnyitóján, a nemrégiben sétálóutcává alakított Zrínyi utca bazilika felőli torkolatánál. A főpolgármester szerint ezt az adót azok fizetik majd, "akik egy bizonyos térségbe, mondjuk Budapest közigazgatási határain belülre belépnek gépkocsival".
Ez a megoldás - a belső városrészek környezeti terhelésének csökkentése - már Európa számos városában bevált, tette hozzá a főpolgármester, megjegyezve, hogy ez a lépés természetesen érdekeket sért majd. "Természetesen ezt nem nagyon fogják megtapsolni azok, akik az agglomerációban vagy a külső részeken laknak, mert pénzbe kerül, s mert életmódváltásra kényszerít, mert nem tudják megfizetni" - vélekedett.
Hangsúlyozta, hogy nem lát más megoldást az egyre növekvő autóforgalom által okozott környezeti károk enyhítésére. Leszögezte: ahhoz, hogy Budapest élhetőbb, szerethetőbb legyen, elengedhetetlen a napjainkra már 1,2 milliósra duzzadt budapesti autóstábor közlekedésének visszaszorítása. A város szerkezete ugyanis nem az autókra, és főleg nem az ilyen nagy számú gépjárműforgalomra épült - magyarázta.
A főpolgármester bejelentésében nincs semmi új, bizonyos mértékig mégis meghökkentő. Eddig ugyanis szó sem volt a közigazgatási határon szedendő díjról, az elképzelések szerint csak a belső városrészekbe (Nagykörúton, illetve egy másik változatban a Hungária-gyűrűn belülre) behajtó autósokat sarcolnák. Azokban a városokban is, ahol már bevezették, a belváros védelmére használják. A városhatáron fizetendő díj ötlete valószínűleg csak a főpolgármester rögtönzése volt.
A dugódíjról magáról egyébként régóta beszélnek a városházán, de tenni nem sokat tesznek érte. Bevezetését és lehetséges hatásait utoljára jó tíz éve modellezték, azóta nem sok történt az ügyben. Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója jó másfél hónapja mondta lapunknak, hogy nincs még döntés az útdíjról, amelynek minimális feltétele egyébként az M0-ás körgyűrű befejezése, a 4-es metró megépítése, valamint a Budapest szíve program végrehajtása. Nyáry szerint az útdíjat fokozatosan, 2010-2012 körül lehet bevezetni. A zöldek szerint egyébként ehhez csak a politikai bátorság hiányzik. Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője például jó időpontnak tartaná 2009-et, amikortól a teherkocsiknak kilométer-arányos útdíjat kell fizetniük.
Demszky Gábor, aki az európai mobilitási hét megnyitójára maga is kerékpárral érkezett, kifejtette, hogy az autósoknál szemléletváltásra van szükség. A cél az, hogy minél többen használják a tömegközlekedési járműveket, pattanjanak kerékpárra vagy gyalogoljanak. Ahhoz azonban, hogy a hétvégi több százezer kerékpáros munkába is biciklivel járjon, kerékpártárolók építésére, a munkahelyeken pedig tusolók kialakítására van szükség.