Mert megérdemlik

A cégek egy része változatlanul sokat költ üzleti utakra, köztük speciális, ösztönző, csapatépítő, jutalomjellegű kiruccanásokra. Pénzükért egyre komplexebb és minőségibb szolgáltatást várnak az inszentív utaztatóktól.

Csapatépítő tréning Balin, projekt-előkészítő kiruccanás egy karib-tengeri üdülőhelyre, csoportos jutalomút az anyacéghez a világ másik felére - az utazási irodák munkatársainak szeme sem rebben, ha efféle óhajjal fordul hozzájuk partnerük. Az üzleti utaztatás speciális válfaja, az inszentív utak megszervezése és lebonyolítása jövedelmező üzlet. (Az angol "incentive tour" leginkább ösztönző útnak fordítható, de a fogalom nem így, hanem a szó magyar kiejtésnek megfelelő átírásával honosodott meg nálunk.)

Az alkalmazottak, ügyfelek, partnerek a cég iránti hűsége elnyerése, illetve megtartása érdekében szervezett, általában két-három napos utak során a munkához kapcsolódó program mellett speciális turisztikai szolgáltatásokkal kényeztetik a résztvevőket. Ez a hivatásturizmus speciális szegmense, de abban még az utazásszervezők véleménye sem egészen egységes, mit sorolnak ebbe a kategóriába. - Abban mindenki egyetért, hogy egy ilyen útnak jutalomjellegűnek is kell lennie, exkluzív programokkal és szolgáltatásokkal - mondja Bánki Márton, a Vista Utazási Irodák PR- és marketingigazgatója.

Egyre több a csapatépítő tréninggel, könnyedebb szakmai tanácskozással összekötött utazás. Az pedig, hogy ezeket hol és mennyire kalandos körülmények között képzelik el a megrendelők, kizárólag pénz kérdése: megoldható karib-tengeri luxushajóúton, de akár a mexikói piramisok mellett is. Akadnak cégek, amelyek Balin, Malajziában vagy a Seyschelle-szigeteken szeretnék a munkatársak kisebb-nagyobb csoportját felkészíteni egy nagyobb megbízás teljesítésére. Az is gyakori, hogy egy nagyobb cégfelvásárlást, fúziót követően a vezetőket és a kulcsembereket az anyaországba utaztatják, hogy megismerkedjenek az új tulajdonos vállalati kultúrájával, munkamódszereivel, elvárásaival.

Európában Málta, Szicília, Skócia és Finnország tartozik a legnépszerűbb úti célok közé, a városlátogató utak közül pedig Isztambul, Párizs, Prága, London, Róma és Stockholm. Európán kívül - a karibi térség mellett - az indonéz szigetvilág népszerű üdülőhelyei, Mauritius, Thaiföld, Kína, Brazília, a Dél-afrikai Köztársaság kedvelt célpont. De a belföldi inszentív utakra is jelentős az igény: a Vista által megszervezett túrák harmada a határokon belül maradt.

A szakmai program beiktatásával a cégek megkerülhetik az egyszerű jutalomutazást terhelő adókat. - Korábban rendszeresen szerveztünk jutalomutakat, amióta azonban ez természetbeni juttatásnak minősül, és a dolgozóknak személyi jövedelemadót kell fizetniük utána, abbahagytuk - mondja Agócs Mónika, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatokért felelős vezetője.

A piac ismerői azt mondják, ma már szinte csak a közép- és felsővezetők, menedzserek, szakértők és tanácsadók vesznek részt effajta utakon. A szakmákat tekintve pedig egyre jellemzőbb, hogy banki alkalmazottak, pénzügyi szolgáltató cégeknél, biztosítóknál, valamint a személyzeti tanácsadóknál dolgozók részesülhetnek efféle megtiszteltetésben.

- A piac a megszorítások ellenére is növekszik, bár kétségtelen, hogy enélkül látványosabb lenne a fejlődés - mondja Bánki Márton. Bár az ügyfelekért egyre több szolgáltató verseng az ügyfelekért, a Vistánál tíz százalékkal bővült a forgalom az előző évhez képest.

- A "mindenből a legjobbat, azonnal és a legelőzékenyebben" elbánáshoz szokott bankárok és brókerek hétköznapi elfoglaltságra vágytak. A megrendelés október elejére szólt, legyen hát szüret - meséli Rácsai Ágnes, az inszentív túrákat szervező Microcosmos utazási kft. vezetője. - A tervezett program szerint reggel ötkor indulás a Four Seasonsból, irány Etyek, a nap kezdődhet fél deci pálinkával, majd szőlőszedés, préselés, valami játékos vetélkedővel megfűszerezve. Déltájban megfőzhetik maguknak a gulyást, délután biciklitúra a környék pincéibe. Másnap hajnalban kezdés a Széchenyi fürdőben, utána réteshúzás a Gundelban, majd transzfer a repülőtérre. A megrendelő örömmel rábólintott, ám menetközben módosult a program, az utolsó napi szabadidő a 6-tól 10-ig tartó reggeli idejére zsugorodott.

Ágnes azt mondja, ilyenkor úgy érzi magát, mint a viccbeli akrobata bolha. Persze kitaláltak mást, hiszen abból élnek, hogy "nem létező" programokat szerveznek: a versennyel egybekötött bevásárlás a nagyvásárcsarnokban még éppen belefért a reptérre indulásig.
- Olyan ez, mint egy egyszeri, megismételhetetlen színházi előadás. Konkurenciájuk pedig az egész világ, hiszen itt nem a főváros vagy az ország az igazi vonzerő, hanem az ötletes, szórakoztató, egyedi élmény.

Aki ebben a szakmában dolgozik, annak a magyar körülmények között olykor csodát kell tennie - állítja a szakember. Egy jellemző történet: amikor a világ 440 vezető menedzsere találkozott Budapesten, csak vasárnap reggel volt idejük egy kis bevásárlásra. Nehezen érték el, hogy háromórányi időre kinyisson a Herendi mintabolt, ahol az eladóknak láthatóan nagyon nem volt kedvük a munkához. A végére azért megenyhült a hangulat, a váratlan vendégek ugyanis vagy tízmillió forintot hagytak ott. Annak az útnak a legnagyobb sikere egyébként a szentendrei program volt, ahol a skanzenben a gyerekek magyar táncokat mutattak be, amelyeket azalatt tanultak meg, míg a papa tárgyalt, a mama pedig hölgyprogramon vett részt.

Ha van pénz, nem művészet fantasztikus dolgokat csinálni, mint az a - szintén nagy nemzetközi cégvezetőknek szánt - vacsora, amelyet az Operaház színpadán rendeztek meg, káprázatos látványelemekkel a színpadon szervírozott menü mellé. Igaz, ehhez háromnegyed évi előkészület kellett. De legalább ekkora sikerélményt jelentett Rácsai Ágnesnek a Nemzeti Galériában adott kötetlen koncert, amelyet az IBM 600 munkatársának találtak ki.

Hamar világossá vált, hogy többségük kevéssé hódol a komolyzenének. Először jöttek-mentek a koncert közben, kicsit fecsegtek is, majd egyre jobban megfogta őket a muzsika és a hangulat, végül leültek a lépcsőkre, a székekre, akinek nem jutott más hely a földre, és elbűvölten hallgatták a zenekart. Így lett egyik legnagyobb sikerük az, ami kezdetben még úgy tűnt, hogy csúfos bukásba torkollik.

Hiába az ötlet, ha a szervező falakba ütközik

Rengeteg pénz van az inszentív turizmusban, és ebből hozzánk is sokkal több juthatna - állítják a szervezők. Ezeknek a túráknak legnagyobb vonzerejét olykor a személyes találkozások adják, az, hogy az vendégek megismerkedhetnek az adott ország kultúrájának vagy üzleti életének prominenseivel. - Az ismert művészek vagy befutott vállalkozók azonban nem szívesen ülnek le külföldiekkel beszélgetni. Ha néha sikerül valakit megnyerni, az többnyire különleges élmény, mint Zwack Péter - szakmainak indult, majd kalandos életútjának elmesélésébe torkollt - előadása. Sokkal gyakoribb azonban a rideg visszautasítás még azoktól az intézményektől is, amelyeknek nagy szükségük lenne a pénzre. Ha egy múzeum a támogató baráti körnek szervez egy utazást, nem az az esemény, hogy bemennek egy kiállításra, és a büfében kapnak egy pohár pezsgőt - magyarázza Rácsai Ágnes -, hanem az, hogy bepillantást kaphatnak a restaurálás vagy az eredetiségvizsgálat módszereibe.

A pénzínségről panaszkodó színházak is a normál jegyár sokszorosát bezsebelhetnék, ha beengednének egy-egy csoportot a színfalak mögé.

- Ó igen, maguk a kilencórás csoport! Rövid séta, előadás a szárnyműködtetési technikákról, csapatépítő közös röpködés, majd lakoma a mennyek asztalánál
- Ó igen, maguk a kilencórás csoport! Rövid séta, előadás a szárnyműködtetési technikákról, csapatépítő közös röpködés, majd lakoma a mennyek asztalánál
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.