Ötödével több ásványvizet iszunk

Magyarországon az alkoholmentes szomjoltó italok közül az ásványvíz  kiskereskedelmi forgalma mennyiségben 18 százalékkal emelkedett,  szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből viszont 1-1 százalékkal  kevesebbet adtak el a boltokban 2006 augusztus-2007 július közt, az  előző évhez képest - derül ki a Nielsen piackutató intézet  felméréséből.

A Nielsen közleménye szerint a szomjoltó italok közé számító sörből 6 százalékkal bővült a magyarországi kiskereskedelmi forgalom.

A Nielsen piackutató vállalat szerint az élelmiszerek  világszerte mért forgalmán belül az alkoholmentes italok érték el a legnagyobb növekedést.

A Nielsen által mért 86 élelmiszer kategória forintban mért  forgalmi toplistáján a húskészítményt követően a sör 2., majd a sajt  mögött a szénsavas üdítőital 4. helyen található. Közvetlenül utána  következik az 5. gyümölcslé, majd jön a kávé, és 7. helyen az  ásványvizet találjuk. A rangsor a 2006 augusztus-2007 júliusi   adatokat tükrözi.

Az egyes bolttípusokat nézve az ásványvíz a 4. legnagyobb  forgalmú kategória a hipermarketben; minden harmadik liter ásványvizet ott adták el. Szintén 4. helyezett az ásványvíz a  diszkont csatornában.
A szénsavas üdítőital, megelőzve a sajtot, az előkelő harmadik  helyre került a 400 négyzetméteres vagy annál kisebb üzletekben. Nem  véletlenül, hiszen a kiskereskedelemben eladott összes szénsavas  üdítőital több mint felét a 400 négyzetméteres vagy kisebb,  hagyományos boltokban adják el, mennyiségben is, értékben is.
Szintén a hagyományos üzletek tipikus terméke a sör. Több mint  50 százalék jut erre a csatornára, a kiskereskedelmi eladásokból,  mind mennyiségben, mind értékben.

A Nielsen globális vizsgálata az élelmiszerpiac változásairól a  200 milliárd dolláros összforgalmat meghaladó alkoholmentes  kategóriában 6 százalék pluszt regisztrált, egyik évről a másikra.

A nemzetközi élelmiszerkereskedelemben, a termékcsoporton belül  legnagyobb forgalmú szénsavas italoknál - értékben - a növekedés  mértéke 5, az utánuk következő szénsavmenteseknél 4, víznél 9,  gyümölcsleveknél pedig 6 százalék. A sör globális mutatója plusz 5  százalék.

Ettől eltérő képet mutat a magyarországi trend, ahol az  ásványvíz piaca forintban 16, a szénsavas üdítőitalé 4,  gyümölcsleveké 6 százalékkal bővült, egyik évről a másikra. Sörnél 9  százalékos pluszt regisztrált a Nielsen.
A többlet eladások szénsavas üdítőitalnál 2,8, víznél 2,1,  gyümölcslénél 1 milliárd dollárt tesznek ki. A sör kiskereskedelmi  forgalma egyik évről a másikra 4 milliárd dollárral emelkedett,  világszerte.

Az élelmiszer kategóriák globális kiskereskedelmi forgalmának  elemzéséhez a Nielsen 66 országban, köztük Magyarországon végzett  vizsgálatot. A 2005 július-2006 június közti adatokat hasonlították  össze az előző évekkel.

Regionálisan az alkoholmentes szomjoltók forgalma értékben,  Európában 4 százalékkal emelkedett. A mutató elmarad a  világátlagtól. A teljes élelmiszer-forgalom európai növekedési üteme  a legkisebb a világon, mindössze 3 százalékos. Igaz, a teljes  forgalom Európában a legnagyobb, és megközelíti az 500 milliárd  dollárt.

Az alkoholmentes szomjoltó italok bolti eladása Észak-Amerikában  7, Latin-Amerikában 12, a fejlődő piacokon 15, míg Ázsia-Óceániában  4 százalékkal emelkedett.

A kisebb alkoholmentes kategóriák közül jelentősen nő a kereslet  egyrészt a tejalapú italok, másrészt az ivójoghurtok iránt. A jó  közérzet, a wellness vagy a kényelem iránti igényt elégítik ki  például olyan innovációk, mint a különböző aktív kultúrákkal készülő joghurtok.
(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.