A Microsec lekapcsolta az Optent
Kiderült, azoknak a társaságoknak, amelyek hatályos cégbírósági adatokat kívánnak az interneten értékesíteni, az IRM mellett a Microseccel mint "adattovábbítóval", illetve "technikai szolgáltatóval" is szerződést kell kötnie, természetesen külön tarifa fejében.
A pénteki eset kapcsán Csorba Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója lapunknak elmondta: a Microsec, arra hivatkozva, hogy az Opten nevében hirtelen több száz új tag lépett a rendszerbe, és azok tömegesen kértek ingyenes "cégbetekintést", leállította a teljes szolgáltatást. Így az Opten egy ügyfele sem tudta tegnap használni a rendszert. Ez ellen határozottan tiltakozott, hisz a szerződésük ilyen jogcímet nem tartalmaz a szüneteltetésre, felfüggesztésről pedig nincs is benne szó - szögezte le. Meg is erősítette a Microsecnek, hogy a letöltések az Opten tudtával történtek, így kérik a szolgáltatás azonnali visszakapcsolását. Hogy a tömeges belépésnek mi volt az oka, sem a Microsec, sem lapunk előtt nem kívánta felfedni. - A szerződéseket minden tekintetben betartották, ezen túlmenően az ügyfelek száma, letöltéseinek típusa az üzletpolitikájuk része - szögezte le.
Az Opten az utóbbi két évben 700-1000 ügyfelet gyűjtött - tette hozzá -, s a tegnapihoz hasonló ütemű bővülésre a jövőben feltehetőleg nem kell számítani. A szolgáltatás tegnap délutánig sem állt helyre, ami Csorba Hajnalka szerint jelentős anyagi és erkölcsi károkat okoz nekik.
Dalos Mihály, a Microsec ügyvezetője az ügy kapcsán lapunknak leszögezte, hogy a leállításnak semmi köze nincs a cégük helyzetével kapcsolatban megjelent korábbi nyilatkozatokhoz. Az IRM-mel kötött szerződésük viszont arra kötelezi őket, hogy az esetleges rosszhiszemű behatolóktól megvédjék a rendszert. Ha ennek gyanúja felmerül, az érintett szolgáltatót az ügy tisztázásáig kénytelenek lekapcsolni. A tegnapihoz hasonló lépéssel az elmúlt tíz évben csupán néhány alkalommal éltek. (Információnk szerint egy esetben éppen az IRM adatlekéréseit függesztették fel.) Azt, hogy a stopgomb megnyomása előtt miért nem egyeztettek az Optennel, illetve a disztribútorokkal kötött szerződésbe miért nem foglalták bele e jogukat, azzal indokolta: nagyon ritkán élnek ezzel az eszközzel, így keretei kidolgozatlanok. Mindazonáltal szerinte az Optennel kötött szerződésük is kitér az ilyen esetekre. Csupán egy rövid, faxon vagy e-mailen küldött megerősítést várnak ilyenkor az érintett cégtől arról, hogy az akcióról tudnak. Péntek délután egyébként megérkezett hozzájuk az Opten stratégiai igazgatójának írásbeli megerősítése, így az ügyvezető szavai szerint azonnal vissza is állították a rendszert.
A furcsa fordulatok kapcsán kíváncsiak lettünk volna az IRM véleményére is. Ám sajtóosztályukon - hivatkozva többek között arra, hogy pénteken fél kettőkor kerestük őket meg - nem kívántak érdemben reagálni.