Szent István!
Csigás Zoltán állatpszichológus nyilvánvalóan eltévedt, mint ahogy Végh Zsoltné esetében is megfoghatatlan, miért jelentkezett az MTV A Társulat című produkciójába. Provizorikus megfejtésünk arra enged következtetni: évek, évtizedek telnek el anélkül, hogy bárki is szólna, te, neked olyan hangod van, amelytől kifejelem a bejárati ajtót, következésképpen a fürdőszobai tükör előtt énekelve kétség nélkül vizionálható a Ki rálydomb meg a szalagkorláttal elkerített, zsúfolt nézőtér.
Úgy fest, a társadalom jelentős része továbbra is sztár akar lenni, a magyar televíziózás csillaggyárai pedig semmi újat nem képesek kitalálni.
De legalább Barabás Judit meghallgatott végtelenül őszinte volt - soft szociológiai áttekintést adva jelezte: “Igazából nem tudom, miért kellett nekem itt megjelennem” -, ugyan akkor A Társulat kreatívjait sem vádolhatjuk azzal, hogy lemásoltak volna egy bizonyos tévés formátumot. Nem, csentek csöppet a Megasztárból, a Big Brotherből, a Ki, mit tud?- ból (stb.) -, miközben jó másfél hónapja tunningolt marketing- és PR-továbbképzőn sulykolják, népnemzeti szempontból miért is lényeges, hogy e produkció egy év alatt meglelje azt a nyolc talentumot, aki 2008. augusztus 20-án elénekli az akkor éppen huszonöt éves István, a királyt.
Csak hát az ember az “ezt már láttam valahol”-érzés jegyében gubbaszt a tévé előtt; a zsűri hasonlóképpen értékeli Véghnéék teljesítményét, mint Bakács Tibor vagy Soma a Megasztár három szériájában a szintén énekelni vágyókét; itt is lehet sms-ben szavazni, honlapra fölmenni, chatelni; nem utolsósorban a műsor struktúrája is úgy épül föl, hogy bemutatja a rendkívüli izgalmakat kínáló kulisszatitkokat. Hogy tudniillik Almási anyuka felkíséri lányát a stúdió ba, majd Almási anyuka vigasztalja síró lányát onnét kijövet.
Kivételes pillanat az is, amikor a bebocsátásra várók szűk csoportját azzal igazítják el: “Szólni kell a Zsuzsinak előre, hogy nektek állványra van szükségetek.” Kevesebbek lennénk akkor is, ha nem mutatják meg, milyen oldott, jópofa hangulatot teremtett, amikor a jó testű sráccal levetették a reklámfeliratos pólót, minek következtében Szulák Andrea és Keveházi Krisztina zsűritag a meztelen felsőtestes előadásért lobbizott. És különleges kreativitásra vall az is, ahogyan az egyik próbálkozó megállapítása után - “Alföldi Robi szép!” - a brainstormingos készítők nem hagyták elillanni az információt: Gundel Takács Gábor kamerába nézése, illetve a na, álljunk meg itt egy pillanatra ihletésű felszólítása után azt írták ki a képernyőre, hogy “robiszép”.
Hogy Csigás állatpszichológushoz hasonlóan ne tévedjünk el, írjuk ide: az iménti parádé az egymilliárd forintos műsor készítői által hangoztatott “nemzeti kulturális minimum” jegyében zajlik - lásd: Szörényi Levente és Bródy János alapművet írt -, a küldetés, a misszió pedig nyilván az, hogy az egyéves, újszerűen élő műsorokkal spékelt meghallgatás-zsűrizés során együtt dobbanjon az ország szíve, s a végére az új többség is kiegyezzen a kommunistákkal.
Az István, a király valóban alapmű: kedves magyar szokás szerint éppen most sikerül cincálni, hígítani, amortizálni. Egyebekben javaslom István, Koppány és Sarolt képmásával ellátott póló, pohár piacra dobását.