Fidesz-közeli reklámmonopólium Óbudán?
A Mahir Cityposter-Pro Aurum Vagyonkezelő alkotta konzorcium nyerte - egyedüli indulóként - a fideszes irányítású Óbuda reklámfelületeinek hasznosítására kiírt pályázatot - derül ki a Közbeszerzési Értesítő legutóbbi számából. A cégbírósági adatok szerint a Mahir Cityposter felügyelőbizottságának tagja Simicska Lajos, a Fidesz egykori gazdasági igazgatója, volt APEH-elnök. A cég maga a Simicska nevével fémjelzett Mahir-csoport tagja. A Pro Aurum a Magyar Nemzet és a Hír Tv résztulajdonosa.
A konzorcium a pályázat nyerteseként üzemeltetheti és hasznosíthatja a III. kerületi reklámfelületeket a következő tíz évben, évente 25 millió forintot fizetve az önkormányzatnak.
Óbuda tavaly ősszel hirdetett közbeszerzési eljárást a feladatra, majd a tendert februárban felfüggesztette, mivel az egyik ajánlattevő, a Penré Kft. jogorvoslati kérelemmel fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. Azt kérte, vonják vissza az ajánlati felhívást, ugyanis vitathatók a tenderben meghatározott bírálati szempontok. (Vagyis annak a gyanúnak adott hangot, hogy konzorciumra írták ki a pályázatot.) Áprilisban a döntőbizottság arról értesítette a kerületet, hogy az ügyben nincs hatásköre, ezért a kifogást nem bírálhatja el. E döntés ellen a Penré és egy másik cég, a Multireklám Kft. bírósághoz fordult.
A III. kerületi önkormányzat a döntést a pertől függetlenül úgy értelmezte, hogy azzal a jogvita lezárult, a tender folytatható. A kerület tulajdonosi és közbeszerzési bizottsága a pályázaton egyedüliként ajánlatot benyújtó Mahir Cityposter-Pro Aurum Vagyonkezelő alkotta konzorciumot győztesnek is nyilvánította.
A nyertes a kiírás szerint 2016-ig hasznosíthatja Óbuda közterületeit reklámcélokra, elkészíti a városrész reklámtérképét, bérleti szerződést köt a hirdetőkkel és beszedi ennek díját. A szerződés első évében koncessziós díjként 25 millió forintot fizet a kerületnek, az összeg a későbbiekben a mindenkori infláció mértékével emelkedik. A konzorcium vállalja, hogy 2010-ig háromszáz közhasznú utcabútort helyez el, a kerületnek pedig négyszáz reklámfelületen ingyenes megjelenési lehetőséget biztosít.
Szakértői becslések szerint az első két évben a konzorcium nem ér el majd nyereséget, a harmadik évtől azonban évi 50-60 millió forintra számíthat.
- A reklámgazdai megbízásra azért volt szükség, hogy megszüntessük az Óbuda-Békásmegyer közterületein uralkodó áldatlan állapotokat - indokolt lapunknak Szepessy Tamás alpolgármester, aki a konzorcium tevékenységétől "minőségi javulást" vár. Mint mondta, hatékonyabb, ha a szervezést, karbantartást és végrehajtást profi céggel végeztetik, a hivatalnak ugyanis nincs erre megfelelő apparátusa. A cég tehet javaslatot a reklámszerződések megkötésére is, a végső döntés azonban a kerület kezében marad.
Szepessy Tamás nem tart attól, hogy a reklámkoncesszióról szóló döntés politikai támadások kereszttüzébe kerülne. Az alpolgármester szerint ugyanis a konzorcium nyílt közbeszerzési eljárás során nyerte el a megbízást, az eljárást pedig helyénvalónak találta a Közbeszerzési Döntőbizottság.