Földcsuszamlás és kráter
Kedd hajnalban, fél négykor - az éjszakai műszakban - a Tétényi úti metróállomás szellőzőalagútjának építési területén leomlott az esőtől és a talajvíztől felázott föld. A szellőzőalagút északi csatlakozó szakaszának kivitelezése közben az úgynevezett főte - tulajdonképpen az alagút teteje - leszakadt, aminek következtében húsz méter mély kráter keletkezett, amelybe belezuhant egy tíz méter magas, három méter átmérőjű - az építkezéshez szánt kötőanyag tárolására szolgáló - siló.
A leomlott földből közművezetékek bukkantak elő, amelyek saját súlyuktól megroppantak. Eltört egy 150 milliméteres víz-, valamint egy 60 milliméteres gázcső. Előbbiből mintegy félezer köbméter folyt a szellőzőaknába. Mint Lévai Zsuzsa, a Fővárosi Vízművek szóvivője lapunknak elmondta, az eltört vízcső egyike volt azon vezetékeknek, amelyeket éppen a munkaterület miatt helyeztek át, így annak új helyéről a metróépítők is tudhattak.
A környéken érezhető gázszag miatt kedd reggel egy időre lezárták a metróépítkezést és a Tétényi úti piacot is. A lakóházakban sem a gáz-, sem a vízszolgáltatást nem kellett korlátozni, a piac vízellátását pedig ideiglenesen épített csővezeték segítségével állították helyre.
A beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint a szakemberek azért nem tudták hosszú ideig elzárni a gázömlést okozó vezetéket, mert a gázművek nyilvántartásában nem a legfrissebb adatok szerepeltek. Ezt lapunk érdeklődésére Csallóközi Zoltán, a Fővárosi Gázművek igazgatója visszautasította. Közölte, hogy miután megkapták a bejelentést, egy órán belül lezárták a csövet, megszüntetve a szivárgást. Hangsúlyozta, térképszelvényeik naprakészek, a munkák megkezdése előtt a kivitelezővel lefolytatták a szükséges közműegyeztetéseket. Bármilyen kártérítési igényt megalapozatlannak tartanak és visszautasítanak.
A metró építési ütemtervéhez képest a tegnapi baleset nem okozott csúszást - tájékoztatta lapunkat a beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője. Horváth Éva azt is elmondta, hogy az Etele térről indult fúrópajzs szerda délelőtt törte volna át a Tétényi úti, már korábban szerkezetkész állapotban elkészült állomás falát. A kettes számú pajzs a tegnapi baleset idején 15 méterre volt az állomástól - eredetileg csak két hét múlva kellett volna odaérnie -, és jelenleg is a metróalagútban pihen. Sérülést a tegnapi eset nem okozott a szerkezetben. Az egyes számú pajzs a Tétényi úti állomástól mintegy kétszáz méterre van.
Horváth Éva tájékoztatása szerint a helyreállítás négy-hat napot vehet igénybe, az omlás a beruházónak többletköltséget nem okoz, a számlát ugyanis az alagutat fúró Bamco cégnek kell állnia. A szóvivő hangsúlyozta, hogy a tegnapi nem kirívó eset, ilyenekre a beruházó és a kivitelezők is készülnek. Ennek is köszönhető, hogy a balesetben senki sem sérült meg, és a környéken lakók, illetve a metróépítők nem voltak veszélyben egyetlen pillanatra sem. A 4-es metró állomásai közül egyébként éppen ez az állomás fekszik a legmesszebb a lakóépületektől.
"Figyelmesebb, szakszerűbb előkészítéssel megelőzhető lett volna a Tétényi úti baleset" - vélte tegnap kiadott közleményében Molnár Gyula, a XI. kerület szocialista polgármestere. Mint közölte, a hagyományos, bányászati módszerrel épülő, rövid szellőzőalagútnál sem törvényszerű, hogy leomoljon a föld.
Úgy tudjuk, Demszky Gábor főpolgármester nagy horderejű sajtóeseménynek szánta volna azt, hogy a kettes számú fúrópajzs áttöri a szerkezetkész Tétényi úti állomás falát. Ennek legkorábbi időpontja holnap lehetett volna. A történtek után nyilván halasztást szenved az áttörés. Czuk Dóra, a Városháza sajtófőnöke lapunknak ezzel kapcsolatban annyit mondott: valóban meg akarták mutatni a nyilvánosságnak a jeles eseményt. Az alagútfúró cég korábban arról tájékoztatta a Városházát, hogy a pajzsáttörés e hét második felében, vagy a jövő hét elején várható, vagyis annak pontos időpontját még nem határozták meg.