A munkahelyi hajtásba kevesen hajtanak két keréken

Akár a cafetéria rendszerbe is bekerülhet a biciklis dolgozók támogatása, ám addig még sok a tennivaló Magyarországon. Biztonságos kerékpározási lehetőségre és arra van szükség, hogy a munkahelyek is felkészüljenek a kerékpáros dolgozók igényeire.

Bringázz a munkába! - Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz! címmel indított szeptember 14-ig tartó kampányt a gazdasági tárca a fővárossal és több civil szervezettel közösen. A cél, hogy minél több embert vegyenek rá: ne autóval vagy tömegközlekedéssel, hanem biciklivel hajtsanak a munkahelyükre. Az akció ideje alatt a résztvevőknek - egyénileg vagy 2-5 fős csapatokban lehet nevezni - legalább négy alkalommal kell aláírással hitelesítve igazolniuk, hogy kerékpárral érkeztek dolgozni. Közöttük wellness-hétvégét, mobiltelefonokat és a kerékpározáshoz kapcsolódó nyereményeket sorsolnak ki. A kezdeményezést jövőre országos akcióvá duzzasztanák.

A munkahelyre biciklizéshez azonban arra is szükség lenne, hogy ne féljünk elindulni kerékpáron a munkába. Márpedig - ahogy arra a tegnapi tragikus balesetek is rávilágítottak - ma még Magyarországon a legtöbb helyen veszélyes üzem a biciklizés.

- A Bringázz a munkába! kezdeményezés alapvetően kommunikációs kampány, ettől nem lesz lényegesen több kerékpárosbarát munkahely - véli László János, a Magyar Kerékpáros Klub vezetője. Míg Németországban a cégek abban versengenek, kinek sikerül több gépkocsiparkolót megszüntetnie a kerékpárok javára, nálunk csak elvétve akadnak olyan munkahelyek, ahol biciklitároló, és ne adj' isten, zuhanyozó is van. A minisztériumokban sem jobb a helyzet.

- Egyik előtt sincs például kerékpáros ügyfélparkoló. A legfontosabb és a legolcsóbb lépés pedig éppen a tárolók elhelyezése: egy négy bicikli elhelyezésére alkalmas támasz tízezer forintba kerül. Van olyan minisztérium, ahol a munkatársak kiharcolták a tárolókat maguknak, de nem ez az alapeset - mondta László János.

A Szociális és Munkaügyi Minisztérium minden épületében van zuhanyozó, de biciklitároló egyikben sincs. - Eddig nem volt rá igény - tudtuk meg a tárca sajtótitkárságán. Ha szükséges, minden épületben tudnak megfelelő helyiséget kijelölni.

Az egészségügyi tárca főbejárata előtt található egy alkalmas tároló, de a dolgozók a belső udvar és a garázs területén is letehetik a kétkerekűket. - Zuhanyozni is lehet, a műszaki osztályon és az alagsorban is van tusoló. A minisztérium munkatársai közül többen közlekednek biciklivel, és szeretnénk, ha minél többen követnék példájukat. Ezért már gondolkodunk azon, miként tudnánk a dolgozókat - öltözők, nagyobb tárolók kialakításával - erre ösztönözni - válaszolták az EüM sajtóosztályán.

Az oktatási minisztériumban egy 15-20 férőhelyes kerékpártároló van őrzött helyen, az udvarban. Jelenleg mintegy 5-10 munkatárs kerekezik reggelente a tárcához, zuhanyozót minden emeleten találnak. A tárolóhelyek száma bármikor növelhető. A környezetvédelmi tárca élén álló Fodor Gábor épp a Bringázz a munkába! kampány apropóján jelentette be: a minisztérium épülete előtti gépkocsiparkolót megkurtítják a biciklisek javára.

Az infrastrukturális hiányosságok kiküszöbölése mellett gondolkodásbeli váltásra is szükség van: nálunk nemcsak a biciklizésről kialakult tévhitek, a közlekedési szokások is akadályozzák a kerékpárosok térnyerését. A szmog például a felmérések tanúsága szerint legkevésbé a biciklistákat veszélyezteti. - Ők gyorsan átjutnak a közlekedési csomópontokon, és magasabban is ülnek, mint a sofőrök. A probléma inkább annak a szemléletnek a hiánya, hogy a kerékpár ugyanúgy jármű, mint az autó, a busz vagy a motor. Ez a gondolkodásmód - amire pillanatnyilag a kerékpárutaknál is nagyobb szükség lenne - egyébként a biciklivel közlekedőkből is hiányzik, különben egyáltalán nem látnánk őket például a járdákon, ami a gyalogosoké - véli László János. - Minél többen vannak a biciklisek, annál inkább rákényszerülnek ők is és minden másfajta eszközzel közlekedő, hogy "megtanulják" egymást - teszi hozzá.

Ha lenne pénz a népszerűsítő kampányokra - reklámspotokra, óriásplakátokra, hirdetésekre -, néhány év alatt hatalmas fejlődést lehetne elérni. A magyar kerékpárosok két másik EU-tagállam szervezeteivel összefogva egy osztrák cég vezetésével több millió euró közösségi forrásra pályáztak. A cél egy olyan kampány finanszírozása, amely robbanásszerű fejlődést indíthat el a kerékpározásban.

- Szeretnénk elérni, hogy a cafetéria rendszerbe is kerüljön be a munkahelyükre kerékpárral közlekedők támogatása: vásárlási kedvezmények, áfa-viszszatérítés és egyéb ösztönzők bevezetése révén - mondta László János.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a környezetvédelmi és egészségügyi tárcával, valamint civil szervezetekkel közösen dolgozta ki a Kerékpáros Magyarország programot, amelynek keretében, főként uniós forrásból 56 milliárd forint használható fel 2013-ig. A cél a kerékpárút-hálózat megduplázása, a balesetek számának felére csökkentése és a már meglévő utak felújítása (mintaprojektnek a Fertő tó körüli bicikliút idén induló rendbetételét szánják). A tervek szerint az új gátak nagy részén is lesz bicikliút. Budapesten forgalomcsillapításra van szükség, hogy egyre többen használják a kerékpárt: ennek legjobb eszköze a belvárosi útdíj bevezetése lenne, ám erre Demszky Gábor szerint leghamarabb 2010-ben lesz esély; akkor, amikor az MO-ás körgyűrű és a 4-es metró már sok terhet levesz a fővárosi közlekedésről. A 4-es metró megállói mellett biciklitárolók lesznek, a Kiskörút egyik, most parkolóként funkcionáló oldalára pedig kerékpárutat tervez a főváros.

A gazdasági miniszter és Budapest főpolgármestere a  Bringázz a munkába! akció tájékoztatójára igyekszik. Naponta nehezebb
A gazdasági miniszter és Budapest főpolgármestere a Bringázz a munkába! akció tájékoztatójára igyekszik. Naponta nehezebb
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.