Nem lefejezés, "racionalizálás" az NBH-nál
A polgári titkosszolgálatoknál nem volt semmiféle tisztogatás, nincs leépítés, és senkit nem tettek utcára - így cáfolta kérdésünkre a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) állítólagos "lefejezéséről" szóló híreket a szervezet illetékese. Tény viszont, hogy a korábbi hét igazgatóság helyett öt, ezen belül a konkrét feladatok végrehajtásáért felelős négy műveleti igazgatóságokból három maradt. Más összevonásokkal együtt a központi egységek - és így a vezetők - száma így csaknem a felére csökkent. A karcsúsítást informátorunk a reagálóképesség javításával, az információáramlás gyorsításával magyarázta.
Az augusztus végére befejezett átszervezés során senkit nem menesztettek, még a nyugdíjjogosultságot szerzettek számára is más munkakört ajánlottak. A szolgálat illetékese azt a lapinformációt nem kívánta kommentálni, amely szerint az igazgatók közül kizárólag a gazdasági területért felelős maradt volna a helyén. Azt azonban nem cáfolta, hogy a vezetők egy részének alacsonyabb beosztást kínáltak, és többségük ezt elfogadta. Mások ugyanakkor előbbre léphettek, mert a most kinevezettek 85 százaléka eddig is magasabb beosztásban dolgozott: osztályvezetőkből főosztályvezetők, főosztályvezetőkből igazgatók lettek. Így informátorunk szerint megalapozatlan politikai tisztogatásról beszélni egy olyan szervezetnél, ahol a hivatásos állomány nem lehet párt tagja.
Az NBH-nál a közelmúltban több anomáliára derült fény. A szolgálat egyes munkatársai a vámcsalási botrányba keveredett Egymásért Egy-Másért Alapítvány kuratóriumának tagjai voltak, és ártott a szervezetnek, hogy vitatható módon újságírók után kutakodtak. A korábbi főigazgatónak részben emiatt kellett távoznia, és a kinevezett vezető hivatalba lépése nyilván alkalmat szolgáltatott a vélelmezett felelősök leváltására. Feltételezésünket a szolgálat tevékenységét jól ismerő forrásunk nem cáfolta.
A Gyurcsány-kormány hivatalba lépése után tervbe vette, hogy a két polgári katonai és a két katonai titkosszolgálatot összevonja. A cél egy egységes biztonsági és egy hírszerző hivatal felállítása lett volna, míg a titkos tevékenységek végrehajtásában közreműködő, tulajdonképpen kiszolgáló feladatokat ellátó Nemzetbiztonsági Szakszolgálat továbbra is önálló egység maradt volna. Ehhez kétharmados törvények módosítására van szükség. Miután nem jött létre a politikai kompromisszum, a hivatal átszervezése egyfajta kármentésnek, racionalizálásnak tekinthető.