Demszky a rakparttal veri a mellét

Tegnap mégis sikerült átadni a 4-es metró Fővám téri állomásának építése miatt három hónapra lezárt pesti alsó rakpartot. Bár az átadást a kivitelező Hídépítő Zrt. - amelynek vezérigazgatójával, Apáthy Endrével Demszky Gábor főpolgármester alaposan összerúgta a port - szeptember 26-ra vállalta, mégis be tudták fejezni a munkát a főváros elvárásai szerint a mai iskolakezdésig.

A vártnál gyorsabb átadás oka az volt, hogy a metróállomás résfalát építő alvállalkozó sűrűbben cserélte az úgynevezett marófogakat, valamint bevetettek egy toronydarut és egy betonpumpát is. Áttervezték a zsaluzat elemeit is, hogy azokat előre legyárthassák, a helyszínen már csak a helyükre kelljen azokat emelni. Ahol technológiailag lehetséges volt, heti hét napban naponta 24 órát dolgoztak - tudatta lapunkkal Zsigmondi András, a Hídépítő vezérigazgató-helyettese.

Bár a rakpart átadását a kivitelező Hídépítő a szerződések szerint szeptember 26-ra vállalta, Demszky Gábor már korábban a szeptember 2-i átadást sürgette. Néhány hete még úgy tűnt, hogy a területet csak az iskolakezdés utáni hetekben (mégis a szerződéses határidő előtt) fogják tudni visszaadni a forgalomnak. A főpolgármester augusztusban személyesen is a helyszínre látogatott, majd sajtótájékoztatón rótta meg a Hídépítőt, valamint név szerint annak vezérigazgatóját, Apáthy Endrét is. Demszky ugyanis saját elmondása szerint csak három munkást látott lézengeni a munkagödörnél, pedig szerinte dolgozhattak volna három műszakban is.

Lapunk úgy tudja, eközben a háttérben lázasan tárgyalt a mielőbbi átadásról a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a Hídépítő (a kivitelezőt ugyanis csak a szerződés szerinti szeptember végi határidő szorította és nem a főpolgármester elvárása), és már éppen megállapodtak volna, amikor elhangzott Demszky ominózus bírálata, alaposan rontva a metróprojekt-igazgatóság alkupozícióit.

Egy televíziós nyilatkozatában a főpolgármester még tovább ment, és a rakpart átadásának akkor még várható késésével kapcsolatban burkoltan azzal fenyegette meg a Hídépítőt, hogy a csúszást a főváros figyelembe fogja venni azon többi tender - például a Margit híd felújítására kiírt közbeszerzés - elbírálásánál, amelyeken a cég is indult. Közbeszerzési szakértők szerint Demszky ezzel jelentős adut adott a Hídépítő kezébe, hiszen ha a jövőben bármelyik tenderről kizárják őket, a jogorvoslat során eséllyel hivatkozhatnak arra, hogy ez politikai okokból történt meg.

Szakmai körökben megütközést keltett Demszky Apáthy elleni kirohanása is, hiszen akkor már tudni lehetett, hogy a vezérigazgató közös megegyezéssel szeptemberben távozik a cég éléről. Ez azonban csak azt követően került nyilvánosságra, hogy a főpolgármester nyíltan bírálta a szakembert. (Ezért tűnhetett úgy, mintha Apáthy a főpolgármester bírálata miatt távozott volna a cég éléről.) A felek közötti vita annyira eldurvult, hogy a Szabadság híd felújításáról (amelyet szintén a Hídépítő végez) szóló sajtótájékoztatón Demszky mégsem jelent meg, mert ott volt Apáthy is, utóbbi pedig azzal vádolta meg lapunknak korábban adott nyilatkozatában a főpolgármestert, hogy úgy viselkedik, mint egy kerületi párttitkár.

A főpolgármester a tegnapi hivatalos átadón egyébként azt mondta, hogy a forgalomba helyezés neki köszönhetően, az ő sürgetésére történhetett meg két héttel a tervezett határidő előtt. A főpolgármester azt is kijelentette, ha a metróépítők "a főváros közlekedését akadályozó, pluszköltséggel járó problémát okoznak a fővárosnak, annak következményei lesznek, például kötbérben", akár egy magántulajdonú vállalatnál is. Demszky kijelentésével ellentétben a Hídépítőnek csak akkor kellett volna napi 8 millió forintos kötbért fizetnie, ha nem tudja fogadóképes állapotba hozni az állomást, mire odaér a fúrópajzs. A kivitelezővel kötött szerződésben nincs szó a rakpart átadásáról.

Hetekkel korábban átadták a felújított rakpartot
Hetekkel korábban átadták a felújított rakpartot
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.