Small Brother
Múltkor elszakította a vezetéket a házunk előtt a vihar, és az egész utca sötétbe borult. Mindenki pánikszerűen hívta az elektromos műveket. "Felhívjuk figyelmét, hogy ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését rögzítjük". Az ügyintéző azt mondta: már több mint hárman telefonáltak előttünk, ezért minket nem ír fel. Tudnak a hibáról, legyünk türelemmel, a kollégái dolgoznak a kijavításán. Jó, jó - próbáltunk a szavába vágni -, de éppen itt van a hiba, a házunk előtt lóg egy elszakadt vezeték, a hölgy azonban türelmet kért és letette a kagylót.
Egy óra múlva "helyreállt az áramszolgáltatás". Azonban a mi házunk előtt még mindig szabadon lógott a drót, és néhány konnektorban továbbra sem volt áram. Újra felhívtuk az elektromos művek ügyeletét - "felhívjuk figyelmét, hogy ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését rögzítjük" -, de az ügyintéző értetlenkedve hallgatta a panaszunkat. "Ilyen bejelentést nem kaptunk". Hiába magyaráztuk, hogy a kolléganőjének elmondtuk - a vezetékszakadásnak nyoma sem volt a bejelentések között.
Na ja, az elsőként felhívott ügyintéző elmondta: ha egy utcából többen is jelzik ugyanazt a hibát, azaz, hogy nincs áram, csak az első hármat rögzítik... Kollégája szerint azonban ez nem igaz, biztos valamit félreértettem. Ekkor jutott eszembe, hogy "ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését rögzítjük". Hiába kértem azonban, hogy hallgassuk vissza a bejelentésemet, arról szó sem lehetett. Először is: nem tudtam legalább percre - de jobb lenne, ha másodpercre - pontosan megmondani, hogy mikor telefonáltam; azt meg ugye nem gondolom komolyan, hogy többórányi felvételt visszahallgatnak... Másodszor is, csip-csup ügyek miatt végképp nem.
Aztán itt voltak a szemetesek. Egyszerűen nem vitték el a lombzsákba kikészített füvet. A kukások azért nem, mert zöldhulladék, a zöldhulladék-szállítók meg nem tudom, miért nem. Amikor szóvá tettem - "felhívjuk figyelmét, hogy ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését rögzítjük" -, az ügyfélszolgálaton azt mondták, "megkérdeztük a kollégákat, az adott címen nem is raktak ki lombzsákokat".
Világos. Kell egy kamera is, amivel megfigyelhetem a kapum előtti járdát, hogy adott esetben bebizonyíthassam, nem vitték el azt a szemetet, amelynek az elszállításáért nem is keveset fizetek.
Óóó, a járda közterület, ott nem lehet csak úgy kamerázni... Mit szólna hozzá az adatvédelmi biztos? Marad tehát a rejtett kamera. Aztán majd meglátjuk.
Állítólag pár tízezer forintért már kaphatók olyan ketyerék, amelyekkel én is lehallgathatom és megfigyelhetem a hivatalokat. Persze az akcióm csak akkor lesz törvényes, ha kiírom magamra, illetve géphanggal előre figyelmeztetek: "felhívom a figyelmét, hogy ügyintézőjükkel folytatott beszélgetésemet rögzítem".
Hát nem? Ha ők lehallgathatnak engem, én is lehallgathatom őket. Ha ők felveszik a beszélgetésünket, én is felveszem. Ma ugyanis hétköznapi adófizetőként én nem férek hozzá az ő felvételükhöz. Különben is tapasztalataim szerint a "felhívjuk figyelmét, hogy ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését rögzítjük" a gyakorlatban azt jelenti: ha a hivatalnak, magát hatóságnak képzelő közszolgáltatónak az igazát erősíti a felvétel, van, ha nem, akkor addig leveleznek az emberrel, amíg el nem telik a felvétel kötelező megőrzési ideje, aztán volt bizonyíték, nincs bizonyíték.
Ez így disznóság, a hivatal (szolgáltató) erőfölényével való visszaélése - de nem jogellenes. A hivatal hazudhat műszaki hibát, ami érthetetlenné tette a felvételt, hivatkozhat az ügyintéző hibájára, aki véletlen pont a velem való beszélgetést törölte ki a gépből, ha magától nem adja oda, senki nem kényszerítheti rá. Szalag nélkül viszont még azt sem tudom igazolni, hogy egyáltalán beszéltem a hivatallal, mert akinél a magnószalag, azé a hatalom. Ha én most azt állítanám, hogy az elektromos művek nem időben jött ki elhárítani a hibát, beperelhetnének, s én nem tudnám bebizonyítani az igazamat. A szemetesek is bátran állíthatják: bizonyítsa be, hogy kitette a szemetét!
Úgyhogy mindenki szerezze be a maga titkosszolgálati kütyüit, s kapcsolja be őket, mi-
előtt ügyintézni indulna, telefonálna, vagy vitatkozni kezdene egy szolgáltatóval, aki előre szólt: "Felhívjuk figyelmét, hogy ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését rögzítjük".
Nincs más megoldás: poloskát minden magyarnak!