Ferihegyi búcsúra készül a SkyEurope?
A SkyEurope furcsa viselkedésére a konkurens Wizz Air vezetője, Váradi József hívta fel a figyelmet még júliusban. Addigra ugyanis már minden más légitársaság előállt a 2007/ 2008-as szezon téli menetrendjével, kivéve a SkyEurope-ot. Váradi sejteni engedte: versenytársa nem bírja a versenyt, és emiatt adja fel a Pozsony után másodikként létrehozott bázisát. A számok a konkurens cégvezetőt igazolják: bár a SkyEurope korábban nyereséget ígért a 2007. szeptember 30-ával záródó pénzügyi évre, a május végén közölt féléves pénzügyi beszámoló szerint tavaly télen 100 euró bevételre 140 eurónyi kiadás jutott. A bejelentés nyomán Christian Mandl, a SkyEurope alapító tulajdonosa távozni kényszerült a társaság éléről, helyét korábbi helyettese, Jason Bitter foglalta el. Sokatmondó az is, hogy Alain Skowronek, a légitársaság másik alapító tulajdonosa már április végén elhagyta a céget.
Bár az október 28-ával kezdődő téli menetrendi időszakra még lapzártánk idején sem lehetett foglalni a SkyEurope honlapján jegyet, a társaság szakmai partnereinek még nem jelezte kivonulási szándékát. Szollár Domokos, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég szóvivője azt mondta, még nem kaptak ilyesmire utaló információt a légitársaságtól. Ennél is érdekesebb azonban, hogy a járatok nyilvántartásával foglalkozó úgynevezett slot-koordinátort sem értesítették még hivatalosan. Ennek azért van jelentősége, mert a szabályok szerint augusztus 31-ig, azaz legkésőbb holnapig kell jelezni, ha a tavaszi slot-konferencián bejelentett tervekhez képest jelentős változtatásra készülnek. Márpedig a SkyEurope korábban ambiciózus tervekkel állt elő a téli menetrendi időszakra.
Azóta azonban jelentős változás történt: megjelent a színen Európa legnagyobb és egyben legagresszívebb piaci politikáját folytató fapados cége, a Ryanair. A társaság híres arról, hogy jelentős készpénztartalékainak segítségével mélyen ár alatt kínál jegyeket. Mindezt csak azért - és csak addig -, míg versenytársai bírják szusszal. A cég honlapján most is lehet például 2500 forintért jegyeket vásárolni ferihegyi indulással. A SkyEurope vezetésének tehát minden bizonnyal végig kell gondolnia, hogy máshol nem kíméletesebb-e a verseny.
A SkyEurope magyar pilótáival, utaskísérőivel és műszaki dolgozóival ma, illetve holnap ismertetik az igazgatóság döntését. Lapunk úgy tudja, a munkavállalóknak nincsenek illúzióik. Várakozásaik szerint rájuk nézve még az a kedvezőbb verzió, ha a légitársaság másik bázisán - várhatóan Bécsben - folytathatják pályafutásukat, de azzal is tisztában vannak, hogy novembertől akár utcára is kerülhetnek. A munkavállalók képviselői két felszállás között - immár hetek óta - a munkaügyi jogszabályokat bújják.