Erős várunk...

Várhatóan négy centiméterrel süllyeszti a Kálvin téri metróállomás építése a reformátusok százhetven éves pesti templomát. Az új állomás munkagödre ugyanis szinte érinti a templom sarkát. Mint a vizsgálatok kiderítették, az 1830-ra, Hofrichter József tervei szerint elkészült épület állaga amúgy sem igen jó.

Annak idején adományokból összehordott, különböző minőségű építőanyagokból rakták templomukat a hívek, s a falak szilárdsága átlag alatti. Már a metróépítés előtt is szükségessé vált a körbepántolás, s a templomhajó oldalfalainak vonóvasakkal, illetve vaspászmákkal való összehúzása, mert azok már akkor elmozdultak. Az épület állagán tovább rontott az új metróépítés. A bejárat előtt kialakítandó 23 méter mély, föld alatti állomás a számítások szerint mintegy négy centiméterrel süllyesztené a torony alatti falakat, főként az északnyugati, Duna felé néző sarkot. Ezért szükségessé vált a templom megerősítése, melyet Mezős Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal jelenlegi elnöke tervezett, még elnöksége előtt. A munka végéhez közeledvén, tegnap a templomban tartott ankéton az építészszakma és a sajtó is megismerhette e nem mindennapi megerősítési műveletet.

Mint elhangzott, az alapokat annak idején 4-4,5 méter mélyre ásták le. Nem is az alapozás hibái miatt mozdultak meg a falak, hanem a boltozás hiányosságai, és a már említett gyenge anyagok miatt. A gyenge szerkezet megerősítésére szinte mindent bevetettek, amit a modern építészet tud. A torony alatti alapokat külső vasbeton gyűrűvel fogták körbe, magát a tornyot belső acélszerkezettel stabilizálták, de a leglátványosabb talán az volt, amit a fogadótér falaival tettek. Ezek belső oldalán, tulajdonképpen a karzat magasságáig vasbeton köpenyt húztak fel. Ezért a munka idejére le is kellett szerelni az orgonát. A régi falba kiálló vaspálcákat, "vastüskéket" erősítettek, arra hegesztették a vasalást, majd a zsalut felrakva beöntötték betonnal. A templom bejárati traktusának így most kívülről régi tégla-, belül modern, tartós vasbeton fala van. Eltüntették a homlokzat repedéseit is, különleges töltőanyagot injektálva a résekbe, s falvarró vasakkal is összefogva azokat. Joggal mondhatják hát "erős váruknak" Isten házát a hívek.

Farkas József műegyetemi tanár előadásából kiderült, hogy a Kálvin téri metróállomás ötvenméteres körzetében további tizenöt épület néhány centiméteres süllyedése várható, ezek közül a templom melletti három épület fokozottan süllyedésérzékeny. Azokat például robot teodolittal ellenőrzik, amely már néhány mm-es elmozdulás után jelezést küld a műszaki vezető mobiljára. A metróállomást továbbá lépésről lépésre mélyítik és építik ki, ezáltal a gödör kedvezőtlen hatásai nem érvényesülnek egyszerre.

Védett részletek
Védett részletek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.