Palackban az első idei bor
Most már eldőlt, hogy az idén, nem csak jövőre indul a borászok befizetéséből a közösségi bormarketing. Hosszú és még mindig tartó egyeztetés folyik arról, hogy mire és hogyan költsék el a becslések szerinti évi egymilliárd forint körüli összeget. Eddig zömében költségvetési forrásokból több tárca évente néhány százmillió forintot költött a borok, a borturizmus népszerűsítésére. A napokban azonban végre megjelent a korábbi borjövedék helyébe lépett forgalomba hozatali járulék megfizetésének, kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló földművelésügyi miniszteri rendelet. - Ezzel - mondta Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője - végre biztossá vált 2008-tól a borágazat két legfontosabb célfeladatának finanszírozása: a jövedéki adót felváltó, literenkénti
8 forintos járulékot a minőség-ellenőrzés fejlesztésére és közösségi bormarketingre fordítják.
Az erről szóló törvényt már két éve elfogadták, eddig azonban a borászszakma azon vitatkozott, hogy milyen feltétek mellett fizessenek. Eredetileg a forgalomba hozatalt megelőzően kellett volna a pénzt átutalni. A borászlobbi azonban elérte, hogy a járulékot utólagosan, évente két alkalommal - a jövedéki elszámoláshoz kötve - augusztus, illetve december 15-ig kelljen csak megfizetniük. A rendelet szerint először a 2007. augusztus 1. és november 30. közötti időszak értékesítése után kell fizetni. Ennek megfelelően 2008 elején áll majd rendelkezésre számottevő forrás a véglegesítésre váró bormarketing-stratégia által kijelölt projektek finanszírozására.
Nemes Richárd beszámolt arról, hogy az agrártárca által évente közel kétmilliárd forintra becsült járulékbevétel 60 százalékából finanszírozott közösségi programokról még nem döntöttek. Az egyeztető szakmai vita ugyanis még nem zárult le. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy az összeg felére a borvidékek közösségei pályázhatnak arculatépítő és borturisztikai programokkal. (A nagyobb borászati vállalkozások a programnak ezt a részét kifogásolják, mondván, így ők a befizetéseiktől jócskán elmaradva részesednek a marketingtámogatásból.) A források másik része egy - úgymond - nemzeti alapba kerül, amelyből majd 70:30 százalékos arányban a magyar bor belföldi és nemzetközi népszerűsítő akcióit támogatják. A közösségi bormarketing legfőbb testületének az a hétfős választott bormarketing-bizottság számít majd, amelyik dönt a pályázatokról. A grémiumba az agrártárca felügyeleti jogosítványokkal egy főt delegál.
A járulék egyébként nem közvetlenül kerül a kht.-hoz. Az agrártárca egy elkülönített számláján gyűlik a befizetés, ahonnan az Agrármarketing Centrum Kht. (AMC) közvetítésével jut a pénz a sikeresen pályázókhoz. A közösségi bormarketinget eddig finanszírozó AMC csak pro forma vesz részt az ügymenetben: az uniós szabályok miatt van rá szükség.
A befizetések 40 százaléka
a minőség-ellenőrzés feladatkörét ellátó Mezőgazdasá-
gi Szakigazgatási Hivatalhoz (MGSZH) kerül. Madari Jenőtől, a hivatal elnökétől megtudtuk: a pénzt, a korábbi Országos Borminősítő Intézet, most az MGSZH Központ Borminősítési Igazgatósága kapja a kijelölt feladatok elvégzésére. A részletekről Szőke János igazgatóhelyettes elmondta, hogy a külön keretből finanszírozott, kiemelt minőségi kontroll eredményéről a földművelésügyi miniszter számára félévente tételes beszámolót készítenek. Ebből a pénzből a borok származási bizonyítványát, az 500 hektolitert meghaladó tételek helyszíni ellenőrzését végzik. De a korábbiaknál több vizsgálatot folytatnak a borfogalmazó helyeken, vendéglátóegységekben és üzletekben is.
A borászok egyelőre még nem tudják, hogy 2008-tól a közösségi marketingre csak a járulékbefizetésekből futja-e. A költségvetés tervezésekor még csak remélik, hogy a területfejlesztési és a kereskedelmi tárca is folytatja a borturizmus támogatását. A jelentősebb borászati vállalkozások saját marketing-költségvetéssel gazdálkodnak. Több száz internetes borászati portál létezik, de vannak olyan akciók is, mint a badacsonyi Varga Pincészeté, ahol szombaton töltötték palackba az idei első magyar bort. Ezzel egyébként a Guinness-rekordok közé is kerülhetnek. Információink szerint a Guinness-auditor is jelen volt a palackozáson. Varga Bálint bortermelő elmondta, hogy a legkorábban érő csabagyöngye borával általában 200 ezer palackot töltenek meg. Szombaton 40 ezer üveg telt meg a héten már forgalomba is kerülő 2007-es borból.