Bioirányba fordulna a Lidl
A müncheni székhelyű Basic a terjeszkedéshez keres partnert, s erre a Lidl & Schwarz-csoport a legesélyesebb. - A Lidllel való együttműködés annak a jele, hogy a biotermékek széles körben, már a középosztály körében is keresettek - nyilatkozta Josef Spanrunft, az 1997-ben alapított Basic elnök-vezérigazgatója, aki szerint a jelenlegi 24 német bioszupermarketből álló hálózatot még az idén hét üzlettel bővítik.
A Lidl "bioérkezését" egészen másként látja a globalizációkritikus, s most a Basic-lánc bojkottjára buzdító Attac. A szervezet szerint a Lidllel a biopiacon is megjelennek a dömpingverseny nemkívánatos kísérőjelenségei. A Basic egyik alappillérének és fő hústermék-beszállítójának számító Schweisfurth-család a "biomozgalom elárulásával" vádolta meg a Basicot, s ezért leállítják a szállításokat. Más partnerek, így például az Ökoland számára szintén elfogadhatatlan a Lidl, de e cégek egyelőre csak egyeztetéseket folytatnak a bojkottról. A Lidl saját kínálatában legalább húsz százalékra akarja növelni a biotermékek arányát.
A fogyasztói és beszállítói tiltakozások nem zavarják a tavaly 72,6 millió eurós árbevételt produkáló, az öt legnagyobb németországi biolánc közé tartozó Basicot. - A Lidl befektetése semmit sem fog változtatni, mindent ugyanúgy csinálunk, mint eddig - nyilatkozta Spanrunft. Német sajtóértesülések szerint a Lidl mellett a Basic egyik nagyrészvényese, a svájci Asi-csoport kardoskodik, amelynek első embere, Theo Häni a többi között iraki befektetők pénzét is mozgatja.
A 82 millió lakosú Németországban több mint 280 bioszupermarket működik, s hetente nyílik egy új. Az összesített élelmiszer-forgalomban a biotermékek aránya ma még csak három százalék, szakértők azonban 10-15 százalékos piaci részesedést jósolnak. A hazai termelők már most sem tudják kielégíteni az elsősorban német eredetű bioárut kereső fogyasztók igényeit, a Lidl például Dániából vesz friss biotejet.