Eljön a nagy mesélő
Hayao Miyazakit sokszor a japán Walt Disneyként említik. Ez a megállapítás azonban nem igazán pontos. Animációs filmjei ugyanis sokkal mélyebbek, nem pusztán a felhőtlen szórakozást célozzák meg. Amúgy filmtörténeti jelentősége jóval túllép a szigetország határain. A hasonlat főként abból adódhat, hogy Walt Disneyhez hasonlóan Miyazaki művei is bőséges hasznot hoztak készítőjének, és az ő neve mögött is van egy saját alapítású stúdió, a Ghibili. Ő azonban nem rajzfilmbirodalmat épített fel, hanem egy kreatív műhelyt.
Miyazaki filmjei magukon hordozzák sajátos rendezői jegyeket, azaz mindegyikben jelen vannak a rendező pacifista nézetei, valamint eszmefuttatásai az emberiség, a természet és technika kényes, sokszor veszélyes egyensúlyáról, illetve annak hiányáról. Hőse leggyakrabban erős, magabiztos fiatal lány, a gonosz mindig morális válságban lévő személy. Ezek után már nem anynyira meglepő tény, hogy Miyazaki politológiából és közgazdaságtanból szerzett diplomát.
Az első átütő, egész estés műve, az 1984-ben készült Nausicaa - A szél harcosai már legalább annyira forradalmi, mint a 2001-ben készült Chihiro Szellemországban. Miyazaki már itt is ábrázolja az emberiség önpusztító voltát: a mese egy hét évig tartó háború után játszódik a jövőben, ahol az emberek a túlélésért küzdenek. Az ellenség maga a Föld, amelyet annyira beszennyeztek az emberek, hogy mérgező erdők lepik el a bolygót. Az emberiség természetesen utolsó leheletéig egymást irtja. Tökéletes armageddon van kilátásban, de egy fiatal lány embersége megment mindenkit, még a bolygót is - a humánumnál nincs erősebb hatalom még a jövőben sem (s persze a múltban sem volt). A gyermeki lélek tisztasága dominál a Laputa - Égi palotában is: hőse két árva, akik egy mágikus repülő szigetre szeretnének eljutni. (Első körben e két film jelenik meg, a többi folyamatosan jön majd karácsonyig.)
A Miyazaki-rajongók arra készülhetnek, hogy csaknem az összes mű elérhető lesz. A Totoro - A varázserdő titka egy kislány története, aki kapcsolatba lép az erdő lelkével; A Kiki - a boszorkányfutár egy vagány vidéki kislány története, aki elmegy egy nagyvárosba, ahol csak boszorkányként tud érvényesülni.
A Porco Rosso - A mesterpilóta igazi unikum, mivel jelentős váltás a Miyazaki-univerzumban. A második világháborúban játszódó film egy felnőtt férfi meséje, egy antifasiszta aviátoré, egyben az önzés és a felelősség közti őrlődés drámája. Az egyedüli hiány a Mononoke hercegnő (2001): épp ennél a filmnél figyelt fel a "nyugat" a mesterre. Tematikájában leginkább a Nausicaához hasonlítható, ez a mű is a természeti katasztrófa kérdéskörét járja körbe.
Bár Miyazaki a Mononoke után nyugdíjba vonult, később meggondolta magát. Jól tette, hiszen ezután készítette el az Arany Medvével és az Oscar-díjjal elismert Chihiro Szellemországbant és A Vándorló palotát. Bár ezeket a moziból már ismerheti a hazai közönség, és korábban már megjelentek DVD-n, most felújítva, új köntösben dobják őket piacra.