Merkel, majd Sarkozy

Negyedszázaddal ezelőtt még mindig, korábban pedig csakugyan eseményszámba ment, ha egy nyugati kormányfő "Keletre" látogatott és viszont. Abból valami anyagilag is mérhető jónak kellett kisülnie. Ergo az ilyen utazások eléggé nagymértékben a "jó magaviseletű", vagy ezért-azért fontos kommunista országokra korlátozódtak.

Akkortájt Londonban éltem, és feltűnt, hogy a szövetségesek (EU, NATO) a legritkább esetben utazgatnak egymáshoz. Amikor ennek okát firtattam, azt a választ kaptam, hogy "ha valami halaszthatatlan dolguk van egymással, fölemelik a telefont".

Ami azt illeti, ezt a munkamódszert megszokhattuk azóta magunk is. Innen nézve kifejezetten érdekes fejlemény, hogy tegnap, ha pár órára is, de Budapesten járt a német kancellár asszony, és hamarosan hasonló túrára vállalkozik Nicolas Sarkozy, az új francia köztársasági elnök is. Gondolom, egyik vizitnek sem volt (lesz) valami sürgős oka, mert akkor ott a telefon. Vagy mégsem?

Tudniillik a "sürgős" kategóriába sorolható az Európai Unió intézményi és szervezeti reformjáról szóló új szerződés, amelynek a sorsa eléggé nagymértékben az unióhoz csatlakozott új tagországokon áll vagy bukik. Németország és Franciaország, az EU két legerősebb hatalma, élükön két, hallatlanul energikus és népszerű politikussal - Merkel, mint kiderült, minden idők legnépszerűbb kormányfője ma odahaza - erősen szerződéspárti, s nem könnyelműség azt mondani, hogy mindketten e szerződés ez év végi létrejöttében látják a szoros integráció felé tartó unió, sőt tágabb értelemben Európa jövőjét. Ők ketten azoknak a magatartását készek honorálni, akik velük tartanak. Akiknek nincs, vagy kevés fenntartásuk van azzal kapcsolatban, hogy az unión belül ne a nemzetállami, hanem a közösségi jogosítványok szaporodjanak. "Klasszikus" ellentétben, mondjuk, a mai Lengyelországgal, Magyarország a szoros integráció hívei közé soroltatik be, amivel csak annyit akarnék mondani, hogy mind a már lezajlott Merkel-, mind a még esedékes Sarkozy-vizit gesztusnak tekintendő Gyurcsány kormánya iránt. Súlypontozása - diplomáciai eszközökkel - annak, mennyire fontosnak látják Berlinben is, Párizsban is, hogy az unió reformjára nézve a magyar "magatartásmintát" kövessék a többiek is. Berlini és párizsi megítélés szerint a magyar politika nem sérelmi politika (mint sok tekintetben a lengyeleké, cseheké, szlovákoké); nem a múltba, hanem a jövőbe néz.

Angela Merkel, konzervatív létére, eddig is igazi szövetségesnek tekintette a magyar kormányt, és a suttogó propaganda szerint a színfalak mögött jótékony befolyást gyakorolt az unióra is, befektetőkre is, amikor ennek a kormánynak a helyzete (vö. konvergenciaprogram, a forint "bedőlésének" távlata) veszedelmesnek tűnt. Itt és most azt kell látni, hogy Merkel nem bonyolít le demonstratív látogatást, mondjuk, Írországban (Sarkozy sem), miközben Budapestre eljött, eljönnek. Csöndes lobbizás ez voltaképp a szerződés mellett, és, egyfajta grimaszként jelzése annak, hogy Magyarország különleges besorolása a kommunista időkhöz képest megszűnt ugyan, de még maradt belőle valamicske. Az "újonnan jött" EU-tagok besorolása tudniillik nem azonos a régiekével; meglehet, tőlük függ most az unió jövője. Merkel eljött, Sarkozy eljön a magyar kormány "kitűnő bizonyítványát" - mely sajnálatos módon gazdasági mutatókban a legkevésbé sem tud megnyilvánulni, egyszóval vonzerőt aligha fejt ki - aláírni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.