A parancsnok nem aggódik

Mégsem próbálják meg a világűrben kijavítani az űrsikló hővédő pajzsán keletkezett lyukat. Az amerikai űrhivatal, a NASA illetékesei erről a csütörtöki lefekvés előtt tájékoztatták az Endeavour (Igyekezet) legénységét.

Scott Kelly kapitány előzőleg azt mondta, nem aggódik a jármű biztonságáért. Ő és a kanadai Dave Williams mégis szinte az egész csütörtököt az űrsétára való készülődéssel töltötte.

Az űrsikló hasát védő puha hőálló pajzson a hordozórakétáról levált szigetelésdarab ütött nem túl nagy, de elég mély sebet. Ezt a felszállást rögzítő kamerák is mutatták, végleges képet azonban csak az űrállomásról készített, a közeledő Endeavourt közelről mutató fotók és a lézeres mérések alapján sikerült kapni. Az eljárást a Columbia űrrepülőgép négy évvel ezelőtti katasztrófája nyomán vezették be, pont a felbocsátás során szerzett sérülések feltérképezésére. Az adatok alapján földi kísérletekkel és számítógépes manipulációkkal vizsgálták meg, milyen hőhatások érhetik a siklót a leszállás során. A Columbia azért szakadt darabokra a visszatérés közben, mert a sérült pajzson át a forró gázok behatoltak a szárny alumínium-szerkezetébe, és megolvasztották a tartóelemeket. Az Endeavourt a mérnökök szerint nem fenyegeti hasonló veszély, a legrosszabb, ami történhet, hogy a visszatérés után alapos javításra lesz szüksége.

Ez utóbbi lehetőség is éppen elég rosszul hangzik, mivel a NASA az űrsiklók 2010-re tervezett nyugdíjazása előtt még legalább tizenegy repülést tervez a nemzetközi űrállomásra az építőelemek és még kettőt az utánpótlás helyszínre szállításához. Még egy repülésre lesz szükség a Hubble űrteleszkóp élettartamát növelő nagyjavításhoz és korszerűsítéshez. A tizenhét esztendős Endeavour a Challenger és a Columbia baleseteit követően már csak három siklóból álló flotta legfiatalabb tagja.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.