Szabadság híd, gyalogosoknak
Dancs Gábor (SZDSZ), a Városháza közösségi közlekedési tanácsnoka tegnap a helyszínen azt mondta: a járókelők az augusztus 20-i tűzijáték után is igénybe vehetik a hidat. Az át-kelő jövő héttől kezdődő lezárásával együtt Budán és a Nagykörúton is sűrítik a villamosjáratokat.
A tömegközlekedés átmeneti átszervezése nem érinti a 19-es, 41-es és a 61-es villamosokat. A jövő héttől viszont a Hűvösvölgyből indul a 18-as és az 56-os villamos is; előbbi a Savoya Parkig, utóbbi pedig Budafok Városház térig jár majd. Az 59-es villamos a Farkasréti temetőtől nemcsak a Moszkva térig, hanem tovább, a Szent János Kórházig közlekedik. A 41-es kap egy betétjáratot, a 41A jelzésű járat a Batthyány tér és az albertfalvai Forgalmi utca között viszi az utasokat.
Négy villamospótló, illetve tehermentesítő járat is indul; a 47-49V jelzésű a Deák tér és a Kelenföldi pályaudvar között, a 149V a Deák tér és a Fehérvári út között (körjáratként a Móricz Zsigmond körteret érintve) közlekedik. A 233E jelzésű buszok a Campona és az Uránia mozi között járnak, ez váltja fel a Tétény-buszt. Nem a Szabadság híd felújításához kapcsolódik, de változást jelent, hogy szeptember 3-tól a 4-es, a gyors 4-es és a 105-ös buszok összevonásából, 105-ös jelzéssel lesz járat az Apor Vilmos tér és a Gyöngyösi utcai metróállomás között.
A Szabadság híd ötmilliárd forintba kerülő felújításán nappali műszakban jelenleg egyszerre kilencven szakember dolgozik, éjszaka pedig 14-en, a munkálatokat hat mérnök irányítja. A rekonstrukció során elbontanak 170 köbméter aszfaltot, háromszáz köbméter gyalogjárdát, 860 köbméter közutat, több mint kétezer köbméter szigetelést és csaknem hatszáz tonna acélszerkezetet. Az 1896-ban épült átkelőt rezedazöldre festik (a második világháború után az 1980-as nagyfelújításig szürke volt, mert csak ilyen színű festék volt raktáron), és olyan bevonattal látják el, amelyről a grafitit is könnyű leszedni. Érdekesség, hogy hasonló fedőfesték- rendszert alkalmaznak a hídon, mint amilyet a Ferrarik fényezésénél is. A helyreállítás során a műemléki szempontokra is ügyelnek; az eredetihez hasonló korlátokat építenek, pótolják a híd kapuzatáról a hiányzó díszeket, valamint korhű kandelábereket helyeznek el. A villamospályát rugalmas ágyazásba fektetik, így a járművek a felújítás után kevésbé terhelik meg a hidat.
Műszaki adatok
Medernyílás mérete: | 79,3+175+79,3 méter | ||
Hídhossz: | 333,6 méter | ||
Hídszélesség: | 20,1 méter | ||
A beépített vasanyag tömege: | 4850 tonna + 1218 | tonna öntöttvas | ellensúly |
Építés éve: | 1894-1896 | ||
Újjáépítés ideje: | 1946. augusztus 20. | ||
Kisebb felújítás: | 1965-1968 | ||
Nagyfelújítás: | 1980. jún.-okt. |