Szabadság híd, gyalogosoknak

Alaposan átrendezi Buda tömegközlekedését a Szabadság híd jövő héttől kezdődő lezárása; Hűvösvölgytől Albertfalváig, illetve Budafokig közlekedő, összevont villamosvonalakat alakítanak ki. Az átkelőt a jövő héttől, augusztus 21-én zárják le az autósforgalom elől, a kétéves rekonstrukció 2008 októberében ér véget, addig az átkelőt csak a gyalogosok használhatják.

Dancs Gábor (SZDSZ), a Városháza közösségi közlekedési tanácsnoka tegnap a helyszínen azt mondta: a járókelők az augusztus 20-i tűzijáték után is igénybe vehetik a hidat. Az át-kelő jövő héttől kezdődő lezárásával együtt Budán és a Nagykörúton is sűrítik a villamosjáratokat.

A tömegközlekedés átmeneti átszervezése nem érinti a 19-es, 41-es és a 61-es villamosokat. A jövő héttől viszont a Hűvösvölgyből indul a 18-as és az 56-os villamos is; előbbi a Savoya Parkig, utóbbi pedig Budafok Városház térig jár majd. Az 59-es villamos a Farkasréti temetőtől nemcsak a Moszkva térig, hanem tovább, a Szent János Kórházig közlekedik. A 41-es kap egy betétjáratot, a 41A jelzésű járat a Batthyány tér és az albertfalvai Forgalmi utca között viszi az utasokat.

Négy villamospótló, illetve tehermentesítő járat is indul; a 47-49V jelzésű a Deák tér és a Kelenföldi pályaudvar között, a 149V a Deák tér és a Fehérvári út között (körjáratként a Móricz Zsigmond körteret érintve) közlekedik. A 233E jelzésű buszok a Campona és az Uránia mozi között járnak, ez váltja fel a Tétény-buszt. Nem a Szabadság híd felújításához kapcsolódik, de változást jelent, hogy szeptember 3-tól a 4-es, a gyors 4-es és a 105-ös buszok összevonásából, 105-ös jelzéssel lesz járat az Apor Vilmos tér és a Gyöngyösi utcai metróállomás között.

A Szabadság híd ötmilliárd forintba kerülő felújításán nappali műszakban jelenleg egyszerre kilencven szakember dolgozik, éjszaka pedig 14-en, a munkálatokat hat mérnök irányítja. A rekonstrukció során elbontanak 170 köbméter aszfaltot, háromszáz köbméter gyalogjárdát, 860 köbméter közutat, több mint kétezer köbméter szigetelést és csaknem hatszáz tonna acélszerkezetet. Az 1896-ban épült átkelőt rezedazöldre festik (a második világháború után az 1980-as nagyfelújításig szürke volt, mert csak ilyen színű festék volt raktáron), és olyan bevonattal látják el, amelyről a grafitit is könnyű leszedni. Érdekesség, hogy hasonló fedőfesték- rendszert alkalmaznak a hídon, mint amilyet a Ferrarik fényezésénél is. A helyreállítás során a műemléki szempontokra is ügyelnek; az eredetihez hasonló korlátokat építenek, pótolják a híd kapuzatáról a hiányzó díszeket, valamint korhű kandelábereket helyeznek el. A villamospályát rugalmas ágyazásba fektetik, így a járművek a felújítás után kevésbé terhelik meg a hidat. (S. G.)

Műszaki adatok

Medernyílás mérete: 79,3+175+79,3 méter
Hídhossz: 333,6 méter
Hídszélesség: 20,1 méter
A beépített vasanyag
tömege:
4850 tonna + 1218
tonna öntöttvas
ellensúly
Építés éve: 1894-1896
Újjáépítés ideje: 1946. augusztus 20.
Kisebb felújítás: 1965-1968
Nagyfelújítás: 1980. jún.-okt.

Felújítás miatt egy évig zárva. Legalábbis az autók előtt
Felújítás miatt egy évig zárva. Legalábbis az autók előtt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.