Büszkeség, jubileum, elefántok

Előbb csak egy buli volt, később intézmény lett, ma már fogalom. Röviden: egy jóleső, meleg érzés, ami a gyomorból indul és valahol a mellkasban ér véget. De hiába is próbálkoznánk a Sziget bármiféle meghatározásával, hiába gyömöszölnénk tetszetős mondatokba, úgysem jutnánk igazán messzire.

Talán egy finn filozófus mondta egyszer, hogy nem tudná megmondani, mi az, hogy elefánt, de ha szembejön vele, felismeri. Hát így vagyunk ezzel most már lassan négymillióan: nehezen beszélünk róla, de amikor az első napon feltesszük a karszalagot, s pár percre rá viszketni kezd alatta a bőr, amikor a Nagyszínpadról megcsap az első energiabomba, amikor először ölelgetünk egy ismeretlen ukrán arcot egy nagyon jó koncert után, vagy amikor mellékhatások nélkül keverünk öszsze utcaszínházat stand-up comedyvel, bűvészeket afrikai ritmusokkal, akkor már tévedhetetlenül tudjuk, ez csak a Hajógyári-szigeten történhet meg velünk, sehol másutt.

Jó, ám némileg felesleges kérdés, hogy mit is szerettek volna igazán az első Sziget szervezői, amikor '93-ban kétszáz koncertet, nyolcvan filmet és negyven színházi előadást tereltek egy helyre potom 26 millióból mindösszesen 43 ezer látogatónak. Talán csak egy feledésbe merült intézmény, a házibuli hangulatát szerették volna megidézni, a kilencvenes évekre átfazonírozni, hogy az új generációknak is legyen valamiféle közösségi élményük a tornaórák után. Azóta sokat változtunk mi is, és velünk alakult, erősödött a Sziget. Valahogy lett egy biztos pont ebben a besavanyodásra hajlamos - Uj Pétert idézve - rock and rolltalan országban, ahol cirka egy héten át egy nyelvet beszél a sznob menedzser és olcsó cigijével összebújó sehonnai. Vagy legalábbis ez az illúziónk. S mivel kevés ilyenünk van már, ezt nagyon meg kell becsülnünk.

Szóval, így jubilálunk, 370 ezer látogató körül, ami ugyan kevesebb, mint a tavalyi nézőszám, de ilyen viszonyok mellett ez is maga a csoda, hiszen ez a rongy időjárás még kormányokat is elmosna, nemhogy egy szabadtéri rendezvényt. Pedig nagyon készültek a szervezők, idén csak 760 milliót költöttek a nagy- és világszínpados sztárokra, kiszórták a menüből a nem oda illő magyar zenekarokat (bár az ott maradt Kispál és a Tankcsapda is meglehetősen enerváltan játszott a fő helyszínen), valamint majdnem ezerötszáz kulturális programmal várták a látogatókat. És megpróbálták felvenni a versenyt a sárral is, hét autó 386 köbméter homokot vitt ki, terített szét, kisebb tavakat szivatytyúztak le, de amit felszívtak innen, megjelent másutt: a sétányokon a nehéz kerekek bokáig dagasztották fel a földet. Mégis: ez csak a sajtónak hír, azoknak, akik az otthoni fotelből szörnyülködnek a sárban fetrengő, egymást mosdató szigetlakókon, odakint az eső után már fogadni lehetett, hogy mikor jelenik meg a pocsolya mellett az első vállalkozó kedvű sármániás. Merthogy ez van, folyamatosan fricskát kell mutatni. Nem, nem a szüleinknek, hiszen többnyire már ők is kint vannak, ha nem másra, akkor az LGT-dalokra törölgetik titokban a szemüket, hanem saját magunknak, kicentizett életünknek, hiszen már olyan kevés hely maradt, ahol szabadnak hazudhatjuk magunkat. Persze, ez sem igazi szabadság már, hiszen az "enyém az egész világ"-szerű kirohanások után szépen kézen fog a multi vagy a bank, és megmutatja, hogy igen, ez a szelet épp rád várt, csak vedd meg, tessék ez az én húsom, és az én vérem. A Sziget mindezek ellenére mégis több mint egy hangos butik, nem tudom, mivel több, de amikor egy skót vagy francia fickó némiképp eltorzult arccal dicséri a magyarok leleményét, hogy ide végre mertek álmodni valami nagyot, akkor tényleg elszorul bennem valami, nem a büszkeség, még csak nem is a hazaszeretet, hanem valami sírós elégedettség, hogy Puskás Öcsi után végre mi is letettünk valamit az asztalra.

És akkor karácsonyig megint emlékezni fogok a Manu Chao felhőtlen profizmusára, ahogy az áramszünet ellenére is ott folytatja, ahol abbahagyta. Arra, hogy a Faithless negyedszerre is alaposan megtáncoltatta a közönséget a legerősebb napon, hogy Ennio Marchetto a világ legviccesebb parodistája, bennem lesz a sátrakon doboló eső hangja a japán dobosokkal együtt, az Amsterdam Klezmer Band örömzenéje Dolák-Saly eredeti diavetítéseivel, mindez karácsonyig, mert azután már az újabb kiadásra gyűjtöm az erőt.

Mert nem lehet, hogy ne legyen folytatás.

Vége van
Vége van
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.