Szópárbaj a főváros családi ezüstjéről

Körülbelül negyvenmilliárd forintos bevétellel kalkulál a főváros azzal, hogy értékesíti a Fővárosi Gázművek Zrt.-ben lévő tulajdonrészét és Elmű-részvényeit. A Főgáz privatizációjáról a Fővárosi Közgyűlés már a nyári szünet előtt elvi döntést hozott, ezek után a városháza szakbizottsága fogja kiírni azt a közbeszerzési eljárást, amelyen tanácsadót keresnek a magánosítás megvizsgálására.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője lapunknak azt mondta: a főváros, azért, hogy a 4-es metró költségeit ki tudja fizetni, saját közművagyonát éli fel. Emlékeztetett arra, hogy Brüsszel legfeljebb 250 milliárd forintos támogatást hajlandó adni a metróberuházásra. A maximális uniós támogatás elnyerése esetén is a magyar félnek - vagyis az államnak és a fővárosnak együtt - ugyancsak 250 milliárd forintot kellene előteremtenie a metróra. Ha a Brüsszeltől kapott támogatás kevesebb lesz - a VEKE szerint 170-180 milliárd forinttal érdemes számolni -, akkor még a részvényeladásból sem jön össze annyi pénz, amennyit a magyar félnek kell a metróra költenie. Vitézy példaként említette, hogy a földalatti első két szakaszának - vagyis a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar, valamint a Bosnyák térig tartó további ütemének - a megépítését jelenleg 500 milliárd forintra becsülik, de a költségeket tovább növelheti, hogy egyelőre nem tudni pontosan, mennyibe fog kerülni a metróállomások felszínének rendezése, valamint a kocsiszín kialakítása.

Ennyi energiával a VEKE már ki is fúrhatta volna a metróalagutat - jegyezte meg Ikvai-Szabó Imre, gazdasági főpolgármester-helyettes, aki szerint a 4-es metrónak megvan a fedezete. Emlékeztetett arra, hogy a kormány már döntött, a beruházást a "legnagyobb támogatási intenzitással" javasolja. A VEKE minden bizonnyal ért az elővárosi közlekedéshez, de a főváros pénzügyeihez nem - fogalmazott. Az Elmű-részvénycsomag eladása a főváros költségvetésében benne volt, a mintegy 30 milliárd forintos, részvényeket és ingatlanokat is tartalmazó portfólióban. Ennek semmi köze a metróhoz, az ebből befolyó pénzt a főváros hétéves fejlesztési tervében szereplő nagyberuházások finanszírozására fordítják. Ikvai szerint tény, hogy a főváros anyagi szempontból nincs kényelmes helyzetben, és szűk a mozgástere. A Főgázzal kapcsolatban azt mondta: egyelőre csak egy privatizációs tanácsadó kiválasztásáról döntöttek, aki majd a magánosítást vizsgálja. Az esetleges privatizáció megvalósításának idejét a főpolgármester-helyettes három évre becsülte. (S. G.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.