Összeállítás

Öt éve tudja a magyar politikai elit, hogy mostanra úgy bruttó 2000 milliárd forint fejlesztési pénz számára kell ésszerű, hosszú távon fenntartható felzárkózási tervet produkálnia. Ha így lesz, Magyarország páratlan felzárkózási esélyhez jut. Ha nem, akkor görög és portugál módra kicsit jobb lesz, de nem nagyon, és nem sokáig.

A projektek össze is álltak a most véget ért ötéves tervezés során, és mégis: valami nem stimmel. Nincs össznépi lelkesedés, rendben. Nincs a pártok között egyetértési minimum, kár. Nem állnak ugrásra készen vállalkozók, bankok, önkormányzatok, vagy ha mégis, inkább ímmel, mint ámmal. Valahogy nem állt még össze az egész.

Az operatív, kiemelt, ilyen-fejlesztő és olyan-támogató programok sok régi hiány pótlására jók. Az is világos: e tervek eddig úgy készültek, hogy megfeleljenek a pénzszerzés elvárásainak. Ideális esetben a megszerezhető pénz akár nyolcvan százaléka megjön. A tervezés öt éve mégis úgy telt el, hogy a szélesebb közvéleménynek nem állt össze a sok milliárd forint és a sok projekt egy felfogható, követhető programmá. Nemhogy országos - nemzeti - célrendszerré, hanem regionális és helyi vízióvá sem igazán. Biztosan sok szakember érti, hol és hogyan kapcsolódnak a megszorítások és reformok a fejlesztési pénzekhez. Előfordulhat, hogy a vidékfejlesztési pénzek hasznát tényleg összecsatornázzák az infrastrukturális és környezetvédelmi forrásokkal is. Erre a cikkre nyilván kapom majd a sértődött és kioktató válaszokat, hogy de bizony, itt és ott, ezen meg azon a papíron, fekete-fehéren ott van, amit hiányolok.

A közbizalmatlanság általános légkörében azonban alighanem túl kevés és túl késő lesz előhozakodni ezekkel. Hiszen már azt is nehéz lesz megmagyarázni, miért Budapest és a középső régió kapja a közlekedési pénzek olyan nagy részét, miért kap a vasút viszonylag keveset, és a vízi utakra miért nem jut szinte semmi. Persze, tudom: az elkezdhető projektek voltak előnyben.

De vajon továbbgondolták-e, hogy a sok pénz mennyit hoz majd egyéni, kisközösségi, helyi, kishatalmi, általában: mikrogazdasági szinten? Mármint túl azon, hogy lesz belőle egy jobb út, és rajta nagyobb teljesítményű traktor? Nem lett régiós közigazgatás (az ellenzék sara), és nem tisztult a fejlesztések és a pártfinanszírozás összecsatornázásának gyanú-sara sem. Egy szó, mint száz, megeshet, hogy a négyes metrónak nagyjából ugyanúgy fanyalogva fogunk örülni, mint a kőröshegyi viaduktnak, és megtörténhet: sok, majdan megvalósuló projekt bizonyul majd túl drágának, túl későn megtérülőnek. Egy idő múlva elegünk lesz abból is, hogy mindezeket fejenként legalább ötször adják át ünnepélyesen az imázsfejlesztési pénzeket felhasználó politikusok. A szocialisták múltkori választási kampányának eleve része volt a nemzeti fejlesztési terv egy korábbi változata, utána nehéz is lett volna hitelesen nemzeti konszenzust szorgalmazni, nem is erőltették. A következő kampányban "magától értetődik", hogy a kész, sőt a félkész projektekre épül majd - az ország is némiképp, de elsősorban: maga a kampány.

John Lukacs mondogatja: az a valóság, amit az emberek gondolnak és éreznek. Ha ez igaz, akkor valahol a főkönyvekből is hiányozni fog a most elsikkadt lelkesedés.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.