A Népszabadság piacvesztése

'Nemrég kerültek ki a legfrissebb eladási adatok a Matesz honlapjára. Dráma van. Az évek óta, gyakorlatilag megszakítás nélkül tartó példányszám csökkenés rémisztő méreteket öltött az elmúlt félévben." - írja elemzésében ukridge a Verbális Numerákban.

"Az alábbi grafikonon a politikai napilapok példányszámát láthatjuk. Mivel a Széles-féle Magyar Hírlap eltekint a példányszám-audittól, csak a másik 3 lapra korlátozódhat vizsgálatunk. Az ingyenes Metro újság több szempontból sem került feltüntetésre az ábrán (bár nem bulvár, de nem is hasonlítható szerintem a politikai napilapokhoz, másrészt pedig ingyenes – külön ligában focizik tehát, és bár az olvasó pénzéért nem versenyez, az idejéért viszont igen),  a teljes képhez ez is hozzátartozik. Ennek a kiadványnak a példányszáma a vizsgált időszak elején 294.000 volt, míg a legfrisebb adatok szerint 323.900, ami 29.900-as (10,2%-os) növekedést jelentett.

A legutóbbi csökkenés precedens nélküli (illetve a hirtelen felturbózott Nemzetnél volt egy 18%-os visszaesés még 2003 elején, azonban két év alatt még így is sikerült 10,000 új olvasót szereznie és egy ideig megtartania a lapnak). Fél év alatt 18,125-tel csökkent a Népszabadság  átlagosan eladott példányszáma, ami összemérhető a teljes Népszava olvasótáborával (24,561).

Mi állhat e súlyos kudarc mögött? Egyrészt látszik, hogy az összes politikai napilap folyamatosan veszíti el a közönségét (és ez világszerte így van), de nem ilyen mértékben. Ezzel egyidejűleg az internetes tájékozódás egyre több olvasó számára napi gyakorlat ma már.

A progresszív piacokon egyre komolyabb igény van arra, hogy az újságok olvasottságát ne két teljesen külön módon mérjük – eladott példányszám, és a weboldal látogatóinak száma -, hanem összevont statisztikák készüljenek. (hat tip Pollner)

Vizsgáljuk meg, mekkora a Népszabadság online olvasótábora. Az internetes olvasókról csak 2005 második felétől találtam adatokat.

Egyértelműen megdőlt az a nézet, hogy a példányszám csökkenés mögött az internet állna. Feltehetően ez is szerepet játszik a csökkenésben, azonban nagy hiba lenne kizárólag, vagy nagyrészben az internetre fogni a mostani drámai visszaesést.

A két közkeletű magyarázat (minden lap példányszáma csökken, és az internet szívja el a nyomtatott lapok olvasóit) tehát nem magyarázza a mostani helyzetet, máshol kell megtalálni a probléma okát.

Esetünkben létezik egy harmadik magyarázat is, ez pedig a minden elképzelhető kritikán aluli MédiaLOG nevű cég ténykedése volt, mely a legtöbb lap terjesztését idén januártól átvette a Magyar Postától. A heteken, néha hónapokon keresztül nem kézbesített újságokat tömegesen mondták le az előfizetők. Ők kaptak némi kártérítést a fiaskóért, azonban a lapok által elvesztett előfizetőket senki sem hozta vissza.

A MédiaLOG bizonyosan vastagon kivette a részét a példányszám-csökkenésből, azonban ezt sem fogadhatjuk el univerzális magyarázatként, hiszen a hasonló cipőben járó Magyar Nemzethez képest jóval nagyobb arányú volt a Népszabadság visszaesése.

A Népszabadság kiadójánál gondolom már a 10. válságtanácskozáson is túlvannak (legalábbis túl kéne legyenek), ennek eredményéről azonban érthető okokból a nyilvánosság nem fog értesülni. Egyéni véleményként én a következő lehetséges okokra hívom fel a figyelmet.

(Szubjektív  kritikám helyenként kemény hangvételű. Ezzel szeretném jelezni, hogy szerintem mekkora a baj. Biztos sok dologban nincs igazam, és információk hiányában sok esetben csak találgatni tudok, de remélem, hogy gondolkodásra és vitára ösztönzőnek találja az olvasó az alábbiakat.) Tovább a teljes elemzésre

(verbalnumera.nolblog.hu)

UKridge elemzéséhez szól hozzá Pollner a Médablogban>>>>>

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.