A helyi érdekű
És olyan vonalakon, amelyekről ma már nem is gondolnánk. Például "helyi érdekű" közlekedett a pestszentlőrinci téglagyárhoz, ebből lett később a mai 50-es villamos. De "helyi érdekű" volt az 1890-ben átadott lajosmizsei vasút is, amely annak idején részben azért létesült, hogy a kőbányai hizlaldákból a trágyát az alföldi birtokokra szállítsa - másrészt viszont a nagyváros felé irányuló termény- és gyümölcsszállítmányok, no meg az utasok célba juttatására. Ma már ez a vonal teljesen betagolódott a MÁV rendszerébe, s rendes vasúttá vált. Az egyik helyi érdekűből tehát sárga villamos lett, a másikból kék vonat. Például ezért furcsa valami a helyi érdekű. Amit pedig ma HÉV-nek, vagyis helyi érdekű vasútnak hívunk, az a kettő között van valahol, nyilván ezért zöld.
S hogy a "helyi érdekű" mint olyan százhúsz éven át fennmaradhatott, annak oka valószínűleg az lehet, hogy tud valamit, amit sem a vonat, sem a villamos. Például olyan irányokba jár, amerre a vonat nem, vagy a vonatnál jóval gyakrabban, a villamosnál pedig messzebbre megy és gyorsabban. S ez tökéletesen megfelel a városkörnyékieknek a bejáráshoz. Legjobb éve 1959 volt, amikor 114 millióan utaztak rajta, persze a mainál kiterjedtebb HÉV-hálózaton. Ma évente 57 millióan veszik igénybe, de nem annyira kofák, mint inkább iskolások, hivatalnokok, a városba dolgozni járók, hétvégén pedig kirándulókkal telik meg. Sok helyen persze átvette szerepét a busz, a villamos, mint például a Budafok irányában.
Teherforgalmat ma már egyáltalán nem bonyolítanak vele, ez a funkciója a kilencvenes években végleg eltűnt. Már a hajdani iparvágányokat is felszedték, amelyeken valaha a gyárakhoz kanyarodott. Az egykori teherszállítás hírmondója az a két pőrekocsi volt, amely néhány éve elszabadult a XVI. kerület határában, majd megzabolázhatatlanul robogva a város felé, egy autószalonban fejezte be útját.
HÉV-kronológia
1887. VIII. 7. A Közvágóhíd-Soroksár szakaszon forgalomba áll az első helyi érdekű vasút, majd XI. 24-én megnyitják folytatását, a Soroksár-Dunaharaszti vonalat.
1888. VII. 20. A Kerepesi út-Cinkota vonal átadása.
1888. VIII. 17. Indul a forgalom a Filatorigát-Szentendre vonalon.
1889. XII. 28. A BKVT részeként létrejön a Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt.
1899. Megépül a BBVV (Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút) által üzemeltetett, Szent Gellért tér-Budafok-Háros vasútállomás között közlekedő HÉV.
1905. Villamosítják az első szakaszt, a Közvágóhíd és Erzsébetfalva között.
1910. 8,5 millió utast szállítanak az elővárosi vonatok.
1917. Az utasok száma eléri a 35 milliót.
1938. Kezdődik a teljes villamosítás a ráckevei vonalon.
1949. Az államosítással létrejön a Fővárosi Helyi Érdekű Vasút Községi Vállalat (FHVKV).
1951. Kiépül az utolsó jelentősebb vonal, a csepeli HÉV.
1952. Az FHVKV-t beolvasztják a MÁV-ba.
1958. Létrejön a Budapesti Helyi Érdekű Vasút (BHÉV) nevű vállalat.
1959. Az utolsó nagy bővítés - évi 114 millió utas.
1968. A BHÉV a BKV része lesz.
1996. Megszűnik a teherszállítás.
2007. Naponta 219 ezer, évi 57 millió utas száll fel a HÉV-re.