Aphrodité hazatér

Aphrodité hazatér, Lysippos marad. Két éve tartó viták, fenyegetések, bírósági perek után az olasz kulturális miniszter diadalittasan jelentette be, hogy sikerült megállapodniuk az amerikai Getty Múzeummal.

A következő hónapokban negyven felbecsülhetetlen értékű, ókori műkincs tér haza Olaszországba. A lista egyeztetése még tart, de annyi bizonyos: azokról a műtárgyakról van szó, amelyek illegálisan, vagy legalábbis gyanús körülmények között kerültek a malibui kiállítótermekbe. Közöttük a legértékesebb a 2500 éves, két méter magas Aphrodité-szobor, olaszul a morgantinai Vénusz, amely a nyolcvanas években a szicíliai város ásatásairól tűnt el, Svájcban egy műkereskedő rejtette el, majd a Getty egy 1988-as, londoni árverésen vette meg 18 millió dollárért.

A görög szobrásznak, Lysipposnak tulajdonított gyönyörű bronzatléta egyenlőre Amerikában marad, a Getty ötmilliárdot költött rá, és nem engedi, mert azt állítja, hogy nemzetközi vizekben halászták ki. Az olasz ügyészség viszont csempészéssel vádolja a Getty vezetőit, akik a Los Angeles Times által közölt dokumentumok szerint is illegálisan jutottak hozzá az Olaszországból származó gyűjtemény legalább feléhez.

Itália kétezernél többre becsüli az Egyesült Államokba vándorolt régészeti leletek számát, de a negyven darabot is diadalnak érzi, hiszen a csekély zsákmányért is Róma egyenesen embargóval fenyegetett. Ha a Getty nem engedett volna, augusztustól Itália megszakította volna az együttműködést a múzeummal - a Getty nem jutott volna még kölcsönalkotásokhoz sem, és nem használhatta volna többé a tényleg kincsnek számító itáliai régészeti adatbankot.

Olaszországnak ez a második győztes csatája: sikeres volt a Getty korábbi művészeti felelőse (az időközben távozott Marion True) és az illegális műkincskereskedők, közöttük a hírhedt Giacomo Medici-ellenes hadjárat is. Az olaszországi régészeti ásatások tolvajainak és a sírrablóknak mára megnehezedett az életük, ugyanis elvágták előttük a svájci műkereskedésekhez, a londoni és New York-i aukciósházakhoz vezető csatornákat. A mai csempészek a Távol-Keletre költöztek, a drogkereskedelem útvonalát követik. A műkincseket pénzmosásra használják - közölte az olasz csendőrség művédelmi egysége, amelynek tagjai egyébként ógörögül-latinul tudó, művészettörténetben jártas szakértők.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.