Eladminisztrálták a gázártámogatást
A Tigáznál ezres nagyságrendben okoz problémát az állami gázár-kiegészítés érvényesítése - tudta meg lapunk. Egy olvasónk a Magyar Államkincstártól (MÁK) annak rendje s módja szerint megkapta a január elsejétől érvényes jogosultsági papírt. Nemrég azonban felfigyelt rá, hogy a gázszámlájában nem szerepel a kompenzáció összege, holott eredetileg azt mondták: ez mindig rajta lesz az elszámoláson. Némi utánajárás után szolgáltatójánál, a Tigáznál megtudta: a számláján azért nincs rajta a kompenzáció összege, mert ilyet nem is kap. A cégen belüli számlázási váltás miatt ugyanis megváltozott az ügyfél-azonosítója, a MÁK-tól viszont még a régi azonosítóval érkezett a támogatási határozat, a gázcégnek pedig házon belül nem sikerült megtalálnia a régi azonosító alapján a jogosultat. Ezután az államkincstárnál elmondta kálváriáját, átküldte a papírjait. Láss csodát: a következő havi Tigáz-számláján már szerepelt a gázár-kompenzáció összege, amelyet visszamenőleg is jóváírtak. Így csaknem 27 ezer forintot kapott vissza, miközben július közepéig enélkül nagyjából hatvanezres volt a gázszámlája. Azt nem tudjuk, mi lett volna akkor, ha nem reklamál, mint ahogyan azt sem, hány rászoruló sorstársa hiszi azt még ma is, hogy az államkincstár határozatának megfelelően kapja a kompenzációt, miközben a valóságban azt nem vonják le a számlájából.
Annyi bizonyos, hogy valami hibádzik az adminisztrációval. Mégpedig nem kicsit: ha valaki nem elég szemfüles, esetleg nehezen tud kiigazodni a gázszámla átláthatatlan dzsungelében, a jogosultság boldog tudatában akár a teljes tarifát is fizetheti. Konkrét felelőst nem sikerült találnunk: a MÁK és a Tigáz szakemberei egymásra mutogatnak.
A MÁK-hoz benyújtott több mint kétmillió támogatási kérelemből még több tízezer vár lezárásra - tudtuk meg a kincstárnál. Ezek a problémás esetek jelentős számban kötődnek a Tigázhoz: a kelet-magyarországi gázszolgáltató számlázási váltását a MÁK-nál is megérezték - mondják magukat megnevezni nem kívánó illetékesek. Az első problémát az okozta, hogy adatvédelmi okokból előzetesen nem kaphatták meg a szolgáltatók fogyasztói adatait. Az igénylőknek ezért kellett a kérelmükhöz mellékelniük egy számlát, amelyen szerepel az adott szolgáltató rendszerének megfelelő összes azonosítójuk. A pozitívan elbírált fogyasztók alapadatait ennek alapján küldték át a szolgáltatóknak. A Tigáz viszont több tízezer aktát küldött vissza olyan jelzéssel, hogy a fogyasztót nem tudta azonosítani. Az ezt követő adategyeztetések után kiderült, hogy a MÁK még a régi, időközben megszűnt ügyfél-azonosítóra adta ki az engedélyeket. A kincstár illetékese valószínűnek tartotta, hogy ilyen esetben előbb-utóbb a fogyasztó közbeavatkozása nélkül is fény derül a hibára, amikor is bizonyosan egy összegben januárig visszamenőleg megkapja a neki járó teljes árkompenzációt. Szerinte ez indokolja azt is, hogy ilyen jellegű problémákról az ügyfelet nem feltétlenül tájékoztatták. A gonddal sokan jelentkeztek a MÁK igazgatóságain is.
Győrösi Pál, a hazai földgázfogyasztók 40 százalékát kiszolgáló Tigáz szóvivője másképp látja. Szerinte a MÁK-nál hibáztak. A kölcsönös adategyeztetések során minden fogyasztót három azonosítószámmal látnak el. Ezek közül a gázmérő gyári száma bizonyosan nem változott. Ám a MÁK sokszor a gázmérő azonosítói rubrikájában is az - azóta megváltozott - ügyfél-azonosítót küldte el nekik. Másrészt szerinte a MÁK - vélhetőleg a hatalmas iratmennyiség miatt - eleve nem vetette össze a kérvényezőlapon megadott adatokat a mellé tűzött számlával. Ez - ha a kérvényező tévedett - újabb problémák forrása lehet. A várható adminisztrációs gondokat a Tigáz előre jelezte a MÁK-nak. Néhány hasonló, a kérelmezők hibájából bekövetkező eset említése mellett ő is felhívja a figyelmet: ha a fogyasztónak van egy levele a MÁK-tól, amely január elsejétől gázár-támogatási jogosultságot állapít meg, máig azonban mégsem jelent meg számláján a "szociális támogatás" sor, jelezze ezt a Tigáznál vagy a MÁK-nál. Ha a beazonosítás és ellenőrzés sikerrel jár, visszamenőleg is megkapja a kedvezményt. Hozzáfűzte: a Tigáznak van a legtöbb, 1,2 millió fogyasztója, akik közül a legnagyobb arányban, több mint 700 ezer ügyfél kap az államtól rajtuk keresztül gázártámogatást. Ilyen adatmennyiség mellett a néhány ezres hiba elenyésző - érvelt.
Az ország legnagyobb, az olasz ENI tulajdonában lévő gázszolgáltatójának nem ez az első problémája. Az év elejével - az országban utolsóként - lehetővé tették az évi egyszeri mérőállás-leolvasáson alapuló (úgynevezett részszámlázásos) módszert. Ez elméletileg a polgár és a szolgáltató közötti viszonyt lenne hivatott kényelmesebbé tenni. Ám mivel ilyenkor a fogyasztást az egy évvel korábbi tél alapján becsülik meg - ez most történetesen hideg volt -, a váltás a mostani enyhe télen szinte senkinek nem érte meg. Mivel egyrészt a lehetőség tavaly év végi bevezetésekor eleve sokan maradtak meg a havi diktálásnál, másrészt a kormányzati kommunikációs bakik miatt az év elején a gázkompenzáció kapcsán is ezrével érdeklődtek, később csatlakoztak a részszámlázásból ismét havi leolvasásra váltani akarók, az ügyfélszolgálati rendszer összeomlott. Ráadásul azok közül, akik megmaradtak a havi telefonos mérőállás-bediktálásnál (most anyagilag ez érte meg a legjobban a fogyasztónak és legkevésbé a szolgáltatónak), ha nem pont a megállapodás szerinti három napon belül diktálnak, átmenetileg visszakerülnek a jóval magasabb számlát eredményező becsléses kategóriába. Diktálni viszont a telefonrendszer "túlterhelődése" miatt sokszor nem lehetett. A Tigáz júliusban közleményben is tudatta, hogy egy újabb átszervezés miatt több napot biztosít az óraállás "következmények nélküli" beolvasására. (Ez - jelezte a szóvivő - a cég uniós előírások szerinti, az összes gázszolgáltatóra vonatkozó szétválasztását jelentette.)
A minap pedig azt tette közzé a - nyilvánosságot fogyasztói tájékoztatásra társainál jóval sűrűbben használó - Tigáz, hogy augusztusban bárki bármit diktál, azt nem veszik figyelembe. Levelük szerint ennek az az oka, hogy a számlázás augusztusban szokás szerint szünetel. Bár ebből az szűrhető le, hogy a diktáló fogyasztók ettől még nem kerülnek át a rettegett becsléses kategóriába, erre külön nem térnek ki. Szeptemberben viszont már mindenkinek a szokásos 3 napon belül kell közölnie a mérőállást.
A Magyar Energia Hivatal jogos műszaki, és ügyfélszolgálati panaszok miatt nemrég kétszer tízmilliós bírságot rótt ki a társaságra. A problémákkal kapcsolatos megkereséseinket a Tigáz munkatársai eddig rendre derekasan állták: hol a fogyasztókat, hol harmadik felet, hol magukat megjelölve a hibák forrásaként. Eleddig mindig ígérték, hogy a rajtuk múló hibákat orvosolják. Ez most sem maradt el.
Ügyfélszolgálati problémák más szolgáltatóknál is akadtak. Az Égáz-Dégáznál szintén az év eleji kompenzációs rohammal esett egybe egy átszervezés, ami miatt a - szintén az új állami támogatás miatt jelentkező - tömeges szerződésmódosítási kérelmeket nem tudták azonnal teljesíteni. (Információnk szerint az év elején országosan mintegy 300 ezer fogyasztó íratta át a szerződésben a vásárló személyét.) Az év elején minden gázszolgáltatónál tömegjelenetek játszódtak le, amikor kiderült, hogy a - többi cégnél már régóta működő - becsléses számlázás most a tényleges fogyasztásnál jóval nagyobb számlákat eredményez, amit csak az éves elszámolásnál korrigálnak. (Azóta már mód van arra, hogy a tényleges, kisebb fogyasztás alapján előbb megtörténjen.)
A Magyar Gázipari Egyesülésnél megtudtuk: a szolgáltatók májusban, azaz öt hónappal a gázár-kompenzáció bevezetése után megállapodtak a MÁK-kal az adminisztrációs rendszer végleges kezeléséről. Ezt megelőzően - ismerik el - valóban adódhattak problémák. Az új rend épp ezeket hivatott orvosolni.
Mi azt tanácsoljuk minden érintettnek: alaposan nézze meg a számláját, és ha azon nem találja a támogatást, sürgősen reklamáljon.
Kikapcsolás akcióban
Rövid időn belül kikapcsolási akciót indít a Tigáz a gázszámlájukat tartósan nem fizető és jelentős tartozást felhalmozó fogyasztóinál - közölte a cég tegnap az MTI-vel. A társaság szerint fogyasztóinak 35 százaléka nem fizet időre, igaz, sokan az első vagy a második felszólítás után rendezik tartozásukat. A társaság két felszólítás után leszereli a gázórát, a visszakötésért tízezer forintot kérnek el.
A cég az idén a második negyedévben 23 ezer esetben kezdeményezett kikapcsolási eljárást a területén, adataik szerint különösen Pest megyében magas a nemfizetők száma. Itt az utóbbi négy hónapban, március és július között mintegy 10 ezer kikapcsolás vált esedékessé. A társaság korlátozott részletfizetést tesz lehetővé: a tartozás felét egy összegben azonnal, másik felét két részletben lehet kifizetni - az aktuális számlák határidős teljesítése mellett. (Hírösszefoglalónk)
A Magyar Államkincstár a jövedelmi, korosztályi és egyéb adatok alapján választja ki azoknak a nevét, akikét átküldi az APEH-nak, hogy a hatóság megnézze, mi is található nála az illetőről. A legutóbb továbbított 180 ezres listán azok szerepeltek, akik az energiaár-támogatás iránti igénylésükben azt írták, nulla jövedelemmel rendelkeznek, és mindehhez aktív, vagyis munkaképes korúak - mondta lapunknak Pichler Ferenc. A Pénzügyminisztérium sajtófőnöke hozzátette: a 180 ezres körből 56 ezer esetben találta azt az APEH, hogy a nála szereplő bevallási és egyéb adatok alapján van jövedelme az igénylőnek. Velük egyezteti az adatokat az államkincstár, s ellenőrzés majd azoknál indulhat, akiknél itt nem sikerül tisztázni a helyzetet. (B. P. E.)
A Magyar Államkincstárnál a még feldolgozásra váró gázárkompenzációs ügyek jó része társasházakkal kapcsolatos. Ennek az az oka, hogy a lakók és a közös képviselők nem feltétlenül egyeztették pontosan a fogyasztási arányokat. Az áprilisi határnap óta - ekkortól már nem jár január elsejétől visszamenőleg a támogatás - a beérkező kérvények aránya minimálisra csökkent.