Fico visszaállítaná az egy egészségügybiztosítós rendszert
A kezdeményezők azt kifogásolják, hogy Robert Fico kabinetje a szolidaritás és az esélyegyenlőség elvére hivatkozva vissza akarja állítani az egybiztosítós állami rendszert.
– Olyan modellt akarnak szétrombolni, amely a tizennégy évvel ezelőtti induláskor és a további hónapokban tapasztalt adminisztrációs és szervezési jellegű zűrzavarok után egyre eredményesebben működik, mert a biztosítók közötti versengés – amelynek tisztaságát a törvény és a felügyelő szerv szavatolja – egyértelműen a polgárok színvonalas ellátását szolgálja – nyilatkozta lapunknak Bastrnák Tibor, a Magyar Koalíció Pártjának szakpolitikusa, aki szintén csatlakozott a kezdeményezéshez.
Edurad Kovác, a magán egészségügyi biztosítók szövetségének ügyvezető igazgatója újabb államosításként minősítette a kabinet központosító törekvéseit, amelyek révén újra fel akarják éleszteni az állam mindenható és elosztó szerepét – hangsúlyozta.
Szlovákiában 1994-ben vezették be a több egészségügyi biztosítós rendszert. Jelenleg két állami és négy magántársaság tevékenykedik az országban. Legtöbb ügyfél (a teljes létszámnak csaknem a fele) a letűnt rezsimben működő egyetlen állami biztosító jogutódjában maradt, de a számuk fokozatosan csökken a magántársaságokban pedig gyarapodik. Jelenleg évente egyszer, szeptemberben lehet biztosítót váltani.
Ivan Valentovic, az egészségügyi tárca vezetője e hét elején a munkáltatók és a magánbiztosítók képviselőinek tiltakozása ellenére olyan törvénymódosítást nyújtott be a kormányba, amely megtiltaná a haszonelvűség érvényesítését az egészségügyben, továbbá kötelezővé tennék minden biztosító számára, hogy a nyereségüket kizárólag az egészségügy finanszírozására fordítsák.
A jövő évtől pedig bevételeiknek legfeljebb három százalékát fordíthatnák működési költségeik fedezésére. Az elgondolás a két állami intézetet összevonnák. Az állami alkalmazottak, valamint a nyugdíjasok csak ezt a biztosítót választhatnák, továbbá a gyesen és gyeden lévő kismamáknak erre az időre kötelezően ugyanide kellene jelentkezniük. Függetlenül attól, hogy korábban melyi társaság ügyfelei voltak.
- Ez a tervezet alkotmányellenes, mert az egészségügy területén hátrányos helyzetbe hozza, s ezáltal ellehetetleníti a magánszektort – szögezte le Eduard Kovác Igy folytatta: - Ha a kormány keresztülhajszolja ezt a központosítást, akkor az Alkotmánybírósághoz és akár nemzetközi döntőbírósághoz is fordulunk. A magántulajdon elleni megkülönböztetés és vagyonvesztés okozása miatt akár 30 milliárd koronát (210 milliárd forint) is bukhat a kabinet.
A pozsonyi tárcavezető szerint téves az érvelés, mert a magántársaságok az átlagon felüli egésszégügyi szolgáltatások (például fogbeültetés, műfogsorok készítése, továbbá plasztikai és egyéb esztétikai jellegű műtétek, egynapos sebészet, egyszemélyes kórházi szoba) területén tovább vállalkozhatnának, viszont sokkal gazdaságosabb, ha az alapellátást egyetlen társaság végzi.
- Pénzpocsékolásnak tartom, hogy tavaly a hat társaság 75,8 milliárd koronával (hozzávetőleg 520 milliárd forintnyi összeggel) gazdálkodott, s ebből 4,7 milliárdot saját működési költségeik fedezésére fordítottak. A magánbiztosítók költségátlaga 7-
Csak a kiadások három százalékos maximálása révén legalább 900 milliót takarítanánk meg – mutatott rá a miniszter. Aki egyébként úgy vélte, hogy négy magántársaság különböző célzott reklámokkal válogat az ügyfelek között, elsősorban a fiatalokat csábítgatja magához, s így is lényegesen csökkenti a kiadásait, viszont a súlyos betegek és az idős emberek gyógykezelésének finanszírozása az állami biztosítóra marad.
Eduard Kovác visszautasította ezeket a feltételezéseket: -- A működési költségek adatai azért megtévesztőek, mert tavaly két új magántársaság alakult, amelynek indulási költségei érthetően jóval magasabbak. Ami pedig a haszonelvűséget illeti, a gyógyszergyártók és más egészségügyi szolgáltatók is bizonyos nyereségre törekednek, mert ez a természetes.
Ugyanakkor eddig egyetlen fillért sem vettünk ki az egészségbiztosító rendszerből, hiszen alapvető érdekünk az ellátás színvonalának további javítása. A törvény pedig nem teszi lehetővé, hogy válogassunk az érdeklődők között, nem is törekszünk erre. Ha a miniszter tud ilyesmiről, akkor állampolgári kötelessége azonnal feljelentést tenni – hangsúlyozta.
Az egészségügyi miniszter törvénymódosító javaslatát valószínűleg szeptemberben vitatja meg a kabinet. A Robert Fico vezette legerősebb kormánypárt, az Irány – Szociáldemokrácia (Smer-SD) határozottan támogatja, a két kisebb koalíciós partner (a Szlovák Nemzeti Párt, amelynek elnöke Ján Slota és Vladimír Meciar Demokratikus Szlovákiáért Néppártja) viszont egyelőre ellenzi a tervezetet, amelynek sorsáról emiatt éles politikai csaták várhatók.