Életbe lépett Stockholm belvárosában az útdíjrendszer
Ezentúl 10 és 20 svéd korona (1,1-2,2 euró) közötti összeget kell fizetniük azoknak, akik munkanapokon reggel fél hét és este fél hét között behajtanak a belvárosba. Minden egyes behajtásért fizetni kell, de egyetlen járműre nem róható ki napi 60 koronánál nagyobb összegű úthasználati díj. Szombaton és vasárnap ingyenes a be- és kihajtás, ingyenes továbbá július folyamán, amikor a svédek nagy része szabadságon van. Nem vonatkozik az útdíjfizetési kötelezettség a buszokra és a külföldi rendszámú gépjárművekre.
A stockholmi média szerint az első napon érezhetően csökkent azoknak a száma, akik gépkocsival mentek dolgozni Stockholm belvárosába.
A svéd parlament június közepén szavazta meg nagy többséggel az útdíj bevezetéséről szóló törvényt. Az útdíj kezdeményezői és a honatyák egyszerre több hasznot remélnek az intézkedéstől: a fővárosi légszennyezettség enyhülését, a forgalmi dugók ritkulását és a külvárosi úthálózat javulását. Ez utóbbi úgy értendő, hogy erre fordítják majd a bevételt.
2006. január 3. és július 31. között már sikeresen kipróbálták az útdíjrendszert, a később elfogadott törvény pedig lényegében átvette a kísérleti időszakban alkalmazott feltételeket. A jelzett időszakban 20-25 százalékkal csökkent az autóforgalom Stockholm belvárosában, és javult a levegő minősége is. A jelek szerint a stockholmi polgárok többségének is megtetszett a rendszer, mert 53 százalékuk igent mondott bevezetésére a múlt szeptemberben rendezett helyi népszavazáson.
Kamerahálózat azonosítja a belvárosba bejövő és onnan távozó járműveket, és számítógépek tartják nyilván, hogy egy-egy járműért mennyit fizettek már a nap folyamán. A vezető választhat: vagy automatikusan leemelik az összeget bankszámlájáról, vagy az automatánál fizet, és számlát kap.
(MTI/dpa)