Felvételi: most még a hírnév a fontos

Elsősorban az intézmény hírneve befolyásolja a felvételizőket a jelentkezési lapok kitöltésénél, de fontos szempont az oktatás minősége is. Igaz, utóbbiról - objektív adatbázis híján - egyelőre nem lehet sokat tudni.

Az idén először a diákok versenyeztették a felsőoktatási intézményeket: az az egyetem, illetve főiskola "kapott" több támogatott hallgatót - és ezzel biztosnak mondható állami forrásokat -, amelyikbe több jó teljesítményű felvételiző jelentkezett. A magas felvételi pontszámú diákok pedig elsősorban a nagy tudományegyetemeket - azon belül is a fővárosiakat - és a budapesti főiskolákat részesítették előnyben. A vidéki főiskolák és több vidéki egyetemi kar egyértelműen vesztesként került ki a felvételi versenyből.

 

Hiller István oktatási miniszter szerint a hallgatók tudatosan választottak, és a színvonalas képzést nyújtó intézményeket pályázták meg. A "vesztes" intézmények vezetői azonban nem feltétlenül osztják ezt a nézetet. Szerintük alapvető szerepet játszhattak a diákok döntésében az elhelyezkedési kilátások - a fővárosban könnyebb állást találni, tehát egy budapesti intézményben lépéselőnyben vannak a hallgatók. Megjegyezték, hogy Budapesten több a "bulilehetőség" is.

Ez első hallásra talán meglepőnek tűnhet, de nem megalapozatlan vélekedés: a hallgatók intézményválasztását tényleg befolyásolja a "pezsgő intézményi élet", ez azonban csak a sokadik szempont; az első két helyen az intézmény presztízse és az oktatás színvonala áll. Ezt mutatja az Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK) 2003-ban, illetve 2005-ben készült felmérése, amelynek során összesen 11 710 egyetemistát és főiskolást kérdeztek meg egyebek mellett a pályaválasztási szempontjaikról is.

Az intézmény jó hírnevét, presztízsét mind a főiskolások, mind az egyetemisták jóval nagyobb arányban említették ugyanakkor választási szempontként, mint az oktatás színvonalát. Az egyetemisták csaknem kétharmadánál, a főiskolások közel felénél volt ez fontos kritérium. Az oktatás színvonala az egyetemisták majdnem felénél, a főiskolások harmadánál volt szempont.

A főiskolások csaknem harmada említette a döntését leginkább meghatározó tényezőként a középiskolai jegyeit: vagyis azt, hogy pontszáma alapján csak az adott intézménybe volt esélye bekerülni. Az egyetemistáknál az arány csak 13 százalék volt. Fontos szempont volt még a lakóhelyhez való közelség: a főiskolások 29, az egyetemisták 24 százalékát befolyásolta a távolság. A pezsgő intézményi életet mint választási szempontot pedig az egyetemisták 18, a főiskolások 16 százaléka jelölte meg.

Az intézmény presztízse a műszaki karok hallgatóit, a jogász- és a közgazdászhallgatókat befolyásolta a legerőteljesebben. Az oktatás színvonalát ugyancsak a műszakisok és az orvostanhallgatók tartották igazán fontosnak. Az agrárhallgatók körében lényeges döntési szempontnak bizonyult a középiskolai tanulmányi eredmény, a bölcsészeknél pedig a távolság.

Kérdés persze, miért került ilyen előkelő helyre az intézményválasztásban a presztízs, miért előzte meg ez a tényező, mondjuk, az oktatás színvonalát? Az OFIK elemzése szerint az oktatás színvonala a vele kapcsolatos információhiány miatt lényegesen kevésbé lehetett releváns befolyásoló tényező, mint önmagában egy egyetem szakmai hírneve.

Az oktatás színvonaláról ugyanis leginkább hallomásból, informális úton tájékozódhatnak a diákok. Az OFIK ugyan számos információt közöl a honlapján és kiadványaiban - többek között a fenti felmérést is -, és az utóbbi időben egyre több, felsőoktatási rangsort tükröző kiadvány jelenik meg.

Egy minden területre kiterjedő adatbázissal - amelyből objektív paraméterek alapján leszűrhető volna az oktatás színvonala - azonban még adós maradt az oktatási tárca. Egy 2006-os kormányrendelet értelmében ugyan július 1-jéig el kellett volna készülnie a Felsőoktatási Információs Rendszernek, az adatgyűjtés azonban még jelenleg is zajlik, így hiába "fogadóképes" a rendszer, a köz számára még nem hozzáférhetők az adatok: a tárca ezt őszre ígéri. Az oktatási minőségét talán a legjobban tükröző információra, az elhelyezkedési arányokra ráadásul még többet kell majd várni. Volt hallgatóik pályájának nyomon követését ugyanis csak most írta elő jogszabály az intézmények számára, így a publikálható eredmények néhány évet még minden bizonynyal váratnak magukra.

Az intézményválasztás legfőbb szempontja

Válaszok megoszlása szakterületeken belül (százalékban)


  Bölcsész Természet- tudományi Műszaki Általános orvostudományi Agrártudományi Jogi Közgazdasági
Presztízs 48,1 52,8 60,4 39,7 37,5 59,3 63,7
Lakóhelyi közelség 15,9 16,8 6,4 20 11,5 10,1 7,7
Középiskolai eredmények 5,9 5,7 7,1 4,8 13,0 9,4 8,0
Oktatás színvonala 16,8 13,9 19,2 25,6 13,4 11,4 13,3
Pezsgő intézményi élet 4,5 4,0 2,8 3,5 5,1 2,9 4,9
Ismerősök is ide felvételiztek 1,3 2,4 1,2 1,9 2,1 3,5 0,7
Egyéb 7,6 4,3 3,0 4,5 17,3 3,5 1,7

Az idén a diákok mellett már az intézmények is "vizsgáztak"
Az idén a diákok mellett már az intézmények is "vizsgáztak"
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.