Valóság vagy irrealitás?

Erőszakosak, agresszivitást keltenek, személyiségtorzulásokhoz vezetnek, és elszigetelik az embereket természetes környezetüktől. A társadalom jelentős hányada véli úgy, hogy a videojátékoknak semmilyen gyakorlati és élettani haszna nincs az életében, sőt épp ellenkezőleg. Az éremnek azonban van egy másik oldala is. A játékok fejlesztésében új tendenciák vannak kialakulóban.

Az évi közel húszmilliárd dolláros forgalmú iparágban egyre több olyan játékprogram lát napvilágot, amely meghatározott politikai irányvonalat követ valamilyen ideológiai sík mentén mindkét, vagy esetleg több nézőpontból - hadviselő felek esetében - is megvizsgálva az adott konfliktust. Ezek a játékok azonban ahelyett hogy tényleges geopolitikai sajátosságokra fókuszálnának, inkább az eltérő értékekre, előítéleteinkre helyezik a legfőbb hangsúlyt. A világ ilyen ideológiai lencsén keresztül szemlélve igencsak törvénytelennek, erkölcstelennek tűnik, amelyben kizárólag egyetlen szuperhatalom viselheti a nemzetközi felsőbbrendűség szimbólumát.

Egészen a kilencvenes évek végéig a számítógépes játékokra a geopolitika bipoláris szemlélete volt a jellemző, ahol az Egyesült Államok Kínával, Iránnal vagy éppen Oroszországgal áll hadban (Balance of Power, Red Alert). A 9/11-es tragédia után egy harmadik szereplő is felbukkant a virtuális hadszíntéren: az iszlám fundamentalizmus radikális képviselői, a terroristák.

A Command and Conquer: Generals (Electronic Arts, 2003) nevű stratégiai játékban például az USA karöltve harcol a kommunista vezetésű Kínával egy al-Kaidával kapcsolatban álló terroristahálózat ellen. A hálózat tagjai válogatás nélkül fosztják ki és mészárolják le civil áldozataikat is.

A manapság piacra kerülő háborús játékok a reálpolitika "hű" követői, és a Bush-kormányzat preventív és terroristaellenes jelszavaira épülnek. A Splinter Cell (Ubisoft, 2003) nevezetű játékban a főhős az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatal ügynökét alakítja, aki képességeinél fogva belopakodik az ellenséges területre, hogy az Egyesült Államokra veszélyes terroristákat tegyen el láb alól a demokrácia megvédésének nevében, ha kell, kikerülve a nemzetközi jogi normákat.

A játékok kínálata folyamatosan bővül, melyek politikai színezete sem vitatott. A virtuális világ kiváló közeget jelent a kampányok és pártpropagandák kommunikálására. Ennek a területnek a kiaknázása potenciális szavazóbázishoz juttathatja az érintett politikai erőket a jövőben. Annál is inkább, mert a vásárlók zöme: ifjú (jövendőbeli) szavazó. (P. J.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.