Visszavesz Pestből a SkyEurope?

Megszünteti budapesti bázisát, de berepülő légitársaságként továbbra is jár majd Ferihegyre a SkyEurope - információnk szerint ez a legvalószínűbb forgatókönyv a fapados cégnél. Nem ez a társaság lenne az első, amely hátrálásra kényszerülne a magyar piacon.

A SkyEurope a magyar turisták utazási szokásait vizsgáló megfigyelései szerint az átlag magyar utazó már 3-6 hónappal előbb megtervezi utazását - áll a légitársaság tavaly június 8-i közleményében, amelyet a 2006/2007-es téli menetrend bejelentése alkalmából adtak ki. Idén azonban mintha új szelek fújnának: a Ferihegyről október 27-e után induló járatokra még most sem lehet helyet foglalni a társaság honlapján.

Erre a konkurens Wizz Air vezetője, Váradi József hívta fel először a figyelmet nemrégiben. Hegedűs Judit, a SkyEurope magyar szóvivője akkor azzal magyarázta a késlekedést, hogy szeretnének minél kedvezőbb ajánlatokkal előállni, és az ehhez szükséges tárgyalások időigényesek. Bár Váradi arról beszélt, hogy a SkyEurope várhatóan kivonul a magyar és a lengyel piacról, lapunknak név nélkül nyilatkozó szakemberek inkább arra számítanak, hogy a cég megszünteti budapesti bázisát - azaz máshova telepíti át magyar lajstromú repülőgépét, de berepülő légitársaságként továbbra is a piacon marad.

A SkyEurope szlovákiai központjának szóvivője, Tomás Kika a menetrenddel és a bázis esetleges bezárásával kapcsolatos mostani kérdéseinkre két dolgot jelentett ki határozottan: nem hagyják el a magyar piacot, illetve "jelen állás szerint" nincs napirenden a budapesti bázis bezárása. Kérdésünkre, hogy a "jelen állástól" függetlenül később szóba kerülhet-e ez a lépés, azt válaszolta, minden erejükkel a lehető legjobb szolgáltatást igyekeznek biztosítani utasaiknak, és azon dolgoznak, hogy ez a jövőben is így legyen. Ennél több "konkrétumot" azonban nem kívánt mondani.

Nem a SkyEurope lenne az első fapados, amely pozíciói feladására kényszerülne a magyar piacon: 2005-ben, tehát az uniós csatlakozást, illetve a hazai légi piac megnyitását követő évben az easyJet és az AirBerlin is komoly kapacitásokkal jelent meg Ferihegyen, ám egy évvel később az előbbi tíz, az utóbbi negyven százalékkal csökkentette teljesítményét - valószínűleg nem függetlenül attól, hogy épp ebben az időszakban folytatott expanzív piacpolitikát a SkyEurope és a Wizz Air is. Mára a helyzet annyiban változott, hogy a tőkeerős nyugat-európai cégek inkább máshol kerestek nagyobb profittal kecsegtetőbb piacot. Európa legnagyobb fapados társasága, a Ryanair ugyanakkor az elmúlt hetekben jelentett be újabb és újabb budapesti járatokat, rendkívül kedvező árakat kínálva.

A SkyEurope-pal kapcsolatos aggodalmakat a menetrend körüli titkolódzáson kívül más egyéb, külön-külön veszélytelennek tűnő, ám összességében mindenképpen figyelemre méltó apró jel erősítheti. A légitársaság tőzsdei árfolyama az elmúlt fél évben folyamatosan esett: 6 eurós maximumához képest jelenleg a 3 eurót kóstolgatja felülről (igaz, egy évvel ezelőtt 1,42-n is járt már a kurzus). Bár a cég korábban nyereséget ígért a 2007. szeptember 30-ával záródó pénzügyi évre, a május végén közölt féléves pénzügyi beszámoló szerint tavaly télen 100 euró bevételre 140 eurónyi kiadás jutott. A bejelentés nyomán Christian Mandl, a SkyEurope alapító-tulajdonosa távozni kényszerült a társaság éléről, helyét korábbi helyettese, Jason Bitter foglalta el. Sokatmondó az is, hogy Alain Skowronek, a légitársaság másik alapító-tulajdonosa már április végén elhagyta a SkyEurope-ot.

A települések fizethetik a sármelléki reptér munkálatait


A sármelléki és zalavári önkormányzatoknak kell kifizetniük a helyi repülőtéren a kilencvenes évek elején végzett felújítási, állagmegóvási munkálatok ellenértékét - mondta ki a Legfelsőbb Bíróság közbenső ítélete. A Balaton Airport Kft. - mely nem azonos a repülőteret jelenleg üzemeltető Cape Clear Aviation Kft.-vel - az említett perben kamatokkal együtt több mint 300 millió forintot követel, a bíróságnak tehát még majd arról is döntenie kell, hogy ebből mennyit ismer el jogosnak. A Balaton Airport Kft. engedményezéssel szerezte meg az azóta már megszűnt cégek lejárt követeléseit, és 12 éve pereskedik a pénz megszerzése érdekében. A bíróság most kimondta: a tartozás a sármelléki és a zalavári önkormányzatot terheli, mivel az állam a térítés nélkül átadott repülőtéri vagyonnal együtt a már korábban megindított pert, illetve az azzal járó jogkövetkezményeket is átruházta a két önkormányzatra 2002 júliusában. Bluszt Ernő, a Balaton Airport Kft. ügyvezetője lapunknak azt mondta: tisztában vannak a két önkormányzat nehéz anyagi helyzetével, de mindenképpen szeretnének jogos követelésükhöz jutni, pénz helyett akár repülőtéri ingatlant is elfogadnának. Szabó Vendel sármelléki polgármester megkeresésünkre csupán annyit válaszolt, hogy jogi képviselőjük augusztus 15-ig szabadságon van, a közbenső ítélet következményeit csak ezt követően tudják majd mérlegelni.

Fapadosok a Ferihegyi repülőtéren. Az easyJet már visszavett, a SkyEurope még csak fontolgatja
Fapadosok a Ferihegyi repülőtéren. Az easyJet már visszavett, a SkyEurope még csak fontolgatja
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.