Visszavesz Pestből a SkyEurope?
A SkyEurope a magyar turisták utazási szokásait vizsgáló megfigyelései szerint az átlag magyar utazó már 3-6 hónappal előbb megtervezi utazását - áll a légitársaság tavaly június 8-i közleményében, amelyet a 2006/2007-es téli menetrend bejelentése alkalmából adtak ki. Idén azonban mintha új szelek fújnának: a Ferihegyről október 27-e után induló járatokra még most sem lehet helyet foglalni a társaság honlapján.
Erre a konkurens Wizz Air vezetője, Váradi József hívta fel először a figyelmet nemrégiben. Hegedűs Judit, a SkyEurope magyar szóvivője akkor azzal magyarázta a késlekedést, hogy szeretnének minél kedvezőbb ajánlatokkal előállni, és az ehhez szükséges tárgyalások időigényesek. Bár Váradi arról beszélt, hogy a SkyEurope várhatóan kivonul a magyar és a lengyel piacról, lapunknak név nélkül nyilatkozó szakemberek inkább arra számítanak, hogy a cég megszünteti budapesti bázisát - azaz máshova telepíti át magyar lajstromú repülőgépét, de berepülő légitársaságként továbbra is a piacon marad.
A SkyEurope szlovákiai központjának szóvivője, Tomás Kika a menetrenddel és a bázis esetleges bezárásával kapcsolatos mostani kérdéseinkre két dolgot jelentett ki határozottan: nem hagyják el a magyar piacot, illetve "jelen állás szerint" nincs napirenden a budapesti bázis bezárása. Kérdésünkre, hogy a "jelen állástól" függetlenül később szóba kerülhet-e ez a lépés, azt válaszolta, minden erejükkel a lehető legjobb szolgáltatást igyekeznek biztosítani utasaiknak, és azon dolgoznak, hogy ez a jövőben is így legyen. Ennél több "konkrétumot" azonban nem kívánt mondani.
Nem a SkyEurope lenne az első fapados, amely pozíciói feladására kényszerülne a magyar piacon: 2005-ben, tehát az uniós csatlakozást, illetve a hazai légi piac megnyitását követő évben az easyJet és az AirBerlin is komoly kapacitásokkal jelent meg Ferihegyen, ám egy évvel később az előbbi tíz, az utóbbi negyven százalékkal csökkentette teljesítményét - valószínűleg nem függetlenül attól, hogy épp ebben az időszakban folytatott expanzív piacpolitikát a SkyEurope és a Wizz Air is. Mára a helyzet annyiban változott, hogy a tőkeerős nyugat-európai cégek inkább máshol kerestek nagyobb profittal kecsegtetőbb piacot. Európa legnagyobb fapados társasága, a Ryanair ugyanakkor az elmúlt hetekben jelentett be újabb és újabb budapesti járatokat, rendkívül kedvező árakat kínálva.
A SkyEurope-pal kapcsolatos aggodalmakat a menetrend körüli titkolódzáson kívül más egyéb, külön-külön veszélytelennek tűnő, ám összességében mindenképpen figyelemre méltó apró jel erősítheti. A légitársaság tőzsdei árfolyama az elmúlt fél évben folyamatosan esett: 6 eurós maximumához képest jelenleg a 3 eurót kóstolgatja felülről (igaz, egy évvel ezelőtt 1,42-n is járt már a kurzus). Bár a cég korábban nyereséget ígért a 2007. szeptember 30-ával záródó pénzügyi évre, a május végén közölt féléves pénzügyi beszámoló szerint tavaly télen 100 euró bevételre 140 eurónyi kiadás jutott. A bejelentés nyomán Christian Mandl, a SkyEurope alapító-tulajdonosa távozni kényszerült a társaság éléről, helyét korábbi helyettese, Jason Bitter foglalta el. Sokatmondó az is, hogy Alain Skowronek, a légitársaság másik alapító-tulajdonosa már április végén elhagyta a SkyEurope-ot.