Ismét lezuhant egy orosz repülőgép
Az ITAR-TASZSZ hírügynökség szerint a gép röviddel felszállás után csapódott a földbe, négy kilométerre a moszkvai Domogyedovó repülőtértől, és kigyulladt.
A Moszkvából a szibériai Bratszkba tartó gép fedélzetén ötfős személyzet és három utas tartózkodott.
A szerencsétlenség oka egyelőre nem ismert.Válságban az orosz repülésügy
A vihar miatt vissza kellett volna fordulni, de Ivan Korogogyin kapitány inkább úgy határozott, megpróbálnak a tornyosuló felhők fölé emelkedni. Amikor a Tupoljev TU-154-es megközelítette maximális repülési magasságát, a 12 ezer métert, átbukott, dugóhúzóba került és a földbe csapódott. A fedélzeten lévő mind a 170 ember életét vesztette. Ez tavaly augusztusban történt.
A Pulkovo Airlines repülőgépe a fekete-tengeri Anapából Szentpétervár felé tartott. A balesetet a pilóta tévedésének tulajdonította a vizsgálat. Orosz szakértők szerint azonban a tragédia sokkal mélyebb problémák, az egész orosz repülésügy válságának egyik következménye volt. Sok a kis, szegény légitársaság, kevés a jól képzett pilóta, az üzletpolitika biztonságellenes, az állami felügyelet gyenge és zűrzavaros, mondják.
Oroszország és a többi volt szovjetköztársaság tavaly a világ legrosszabb légi biztonsági bizonyítványát mutathatta fel. A balesetek száma 13-szorosan meghaladta a világátlagot. Tavaly 318-an haltak meg orosz légitársaságok repülőgép-baleseteiben, Oroszországban és a volt szovjetköztársaságokban pedig összesen 466-an, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) összesítése szerint. Ugyane forrás szerint tavaly az egész világon 755-en vesztették életüket légitársaságok gépeinek baleseteiben.
Orosz kommentátorok szerint a hatóságok olyan gyakorlatot tűrnek el, amely tönkretette az orosz repülés egykor tiszteletre méltó biztonságát.
Az állami Aeroflotnak és néhány más nagyobb, magántulajdonban lévő orosz légitársaságnak van modern gépparkja, képzett személyzete és világszínvonalú biztonsága, de a sok tucat más, kisebb cég semmi ilyennel nem dicsekedhet. A Szovjetunió megszűnése után a régi Aeroflotból kivált és újonnan alakult légicégek száma elérte az ötszázat. Közülük 182 ma is a piacon van, és a verseny - a jelek szerint a szó szoros értelmében - öldöklő: a társaságok a biztonságon spórolnak. Elhanyagolják a karbantartást, a gépparkok elavultak, repülőgépeik jórészét még a szovjet időkben gyártották, vagy használtan vették nyugaton. A pilóták bérezése és jutalmazása a levegőben töltött órák számától és az üzemanyag-fogyasztástól függ, ez a felszállás, illetve a leszállás haladéktalan megkísérlésére ösztönöz akkor is, ha túl nagy a kockázat.
- Természetesen egyik légitársaság sem ismeri be, hogy nem a biztonság a fő gondja. De a cégeket sokszor nem szakmabeliek vezetik, hanem volt közgazdászok, jogászok, még fogorvos is akad köztük, és ők csak a pénzre gondolnak - mondta egy volt szovjet repülésügyi miniszterhelyettes, Oleg Szmirnov az AP hírügynökségnek. Szmirnov jelenleg egy repülésüggyel és tanácsadással foglalkozó, nem profitérdekelt alapítvány elnöke.
- Egyes légitársaságok naplót vezetnek a pilóták üzemanyag-felhasználásáról. Ha úgy ítélik, hogy túl sokat fogyasztanak, megvonják a prémiumot és elbocsátással fenyegetőznek - mondta Szmirnov. Ezért a pilóták igyekeznek hamar felszállni, nem szívesen fordulnak vissza menetközben, és nem szívesen köröznek a repülőtér felett vagy folytatják az utat más repülőtér felé, ha a célállomáson például köd akadályozza a leszállást.
Az orosz polgári repülési felügyeletek száma öt, ezek az állami hatóságok több téren egymást átfedő tevékenységet folytatnak, de "végül senki nem felelős semmiért, és a halott pilótákat okolják a balesetekért, nem pedig az ellenőrzés zűrzavarát", mondta Anatolij Knyisov berepülő pilóta.
Az utóbbi években emelkedett a fizetés, de az orosz pilóták átlagosan 2000 dollárnak megfelelő összeget keresnek havonta. Ez sokkal kisebb a nyugati átlagnál, és függ a levegőben töltött óráktól. Ez, szakértők szerint, valóban kimerüléshez, a döntésképesség romlásához vezet. A kiképzés sokszor régi, légcsavaros repülőgépeken történik, 60 repült órával már pilótaigazolványt lehet kapni - a nyugati minimum 150 óra -, és az oktatók fizetése a későbbi pilóták bérének az egytizede.
Az orosz légitársaságoknak a kártérítési perektől sem kell tartaniuk. A Tupoljev TU-154-es tavalyi lezuhanása után a légitársaság fejenként 11 500 dollárnak megfelelő összeget fizetett az áldozatok hozzátartozóinak. - Ha tisztességes kártérítést kellene fizetniük, az segítene kijózanítani őket - mondta az egyik áldozat apja a hírügynökségnek.
(MTI)