Kevesebb baleset, de több halálos áldozat
Ha egy huszonéves férfi délután a Váci út angyalföldi szakaszán autózik, ráadásul a megengedett sebességnél gyorsabban, nagy az esélye arra, hogy így vagy úgy - sérültként vagy okozóként -, de bekerüljön a rendőrségi statisztikákba. Balesetek ugyanis leggyakrabban a gyorshajtás miatt következnek be a dél és este hat óra közötti időszakban. Amíg hajnalban négy és reggel hét óra között 86, addig e kritikus időszakban 489 esetben kellett helyszínelniük a rendőröknek halálos vagy személyi sérüléssel végződő baleseteknél. Viszont az éjszakai órák sem túl biztonságosak, hiszen amíg tavaly az elmúlt fél évben este tíz és hajnali négy óra között alig több mint százhúsz baleset történt, addig az idén már 170, vagyis ez az egyetlen napszak, amelyben jelentősen, csaknem harmadával nőtt a balesetek száma.
Az elmúlt év első hat hónapjában 1841, személyi sérüléssel vagy halállal végződő baleset történt a fővárosban. E szám alig több mint egy százalékkal csökkent egy évvel később, hiszen az idén a hasonló időszakban 1822 történt. Csakhogy tavaly harminc közúti esemény végződött tragédiával Budapest útjain, amelyben 32 ember vesztette életét. Az idén hat hónap alatt már 37 halálos baleset 37 áldozatot követelt, és ez majdnem 16 százalékos emelkedést jelent.
Csökkent viszont a súlyos sérüléssel végződő balesetek száma, hiszen tavaly az év első felében 517 esetben 547-en sérültek meg, míg az idén 453 alkalommal 481 esetben szorultak komolyabb ellátásra a sérültek.
Az összbaleseti statisztika tavalyinál kedvezőbb képe elsősorban a kevesebb súlyos sérüléses baleseteknek tudható be, hiszen a könnyű sérüléssel végződők száma csaknem 3 százalékkal emelkedett. Tavaly 1294 esetben úszták meg olcsón a bajt a sofőrök és utasaik, míg az idén 1332 alkalommal történt könnyebb baleset, amelynek során 1686 személy szenvedett nyolc napon belül gyógyuló sérülést. Tavaly egyébként 1730 személyt elegendő volt kisebb elsősegélyben részesíteni.
A legtöbb balesetet még mindig az elsőbbségadás elmulasztása okozza, amelyből az idén több volt, mint tavaly, csakúgy, mint gyorshajtásból. A kanyarodás szabályainak megszegése valamennyire csökkent, de még mindig ez a második leggyakoribb baleseti ok.
A vétkesek között élen járnak a személygépkocsi-vezetők. Tavaly 1179-en, az idén pedig 1180-an, azaz eggyel többen voltak felelősek a baleset bekövetkezéséért. Valamivel kevesebb volt idén a vétkes teherautó-sofőr, viszont motorosok csaknem 20 százalékkal több esetben okoztak balesetet, hiszen tavaly az első fél évben 58, az idén pedig már 76 esetben okozott balesetet motorbiciklista.
Zuglóban (161), Újbudán (157), Angyalföldön (124), Óbudán és Békásmegyeren (122), valamint Kőbányán (121) történt a legtöbb személyi sérüléssel járó baleset, míg a II. kerületben, ahol tavaly ugyancsak száz fölött (105) volt, az idén jelentősen csökkent az esetszám (81). A legbiztonságosabb kerület az idén is az I., a VI. és a XXII. volt, ahol a balesetszám nem érte el az ötvenet. A legveszélyesebb a Váci út angyalföldi szakasza, Óbudán a Szentendrei út és Újpesten az Árpád út.
Budapest balesetveszélyes főútvonalai
(Személyi sérüléssel járó esetek száma az elmúlt fél évben)
XII., | Váci út | 52 | |
III., | Szentendrei út | 45 | |
IV., | Árpád út | 37 | |
XVII., | Pesti út | 35 | |
III., | Bécsi út | 35 | |
XIV., | Hungária krt. | 35 | |
IX., | Soroksári út | 31 | |
IX., | Üllői út | 31 | |
IV., | Váci út | 27 | |
X., | Gyömrői út | 20 | |
XI., | Fehérvári út | 17 | |
IX., | Könyves Kálmán krt. | 17 | |
X., | Keresztúri út | 17 | |
VIII., | Kőbányai út | 15 |