Az új útdíj rendelet a mellékutakra tereli a kamionforgalmat
A Levegő Munkacsoport szerint módosítani kell a tehergépkocsik útdíjáról szóló kormányhatározatot, mert az útdíjat csak az autópályákra, autóutakra és az országos főutak egyes részeire tervezik kivetni, ami a kamionok nagy részét a településeken keresztül vezető mellékutakra terelné.
A civil szervezet levélben hívta fel Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter figyelmét.
Szerintük hasonló helyzet állna elő, mint Csehországban, ahol csak az autópályákra vezették be az útdíjat, és most a széles körű tiltakozások hatására sokszoros költséggel kénytelenek kiterjeszteni az egész úthálózatra.
A Levegő Munkacsoport arra is felhívja a miniszter figyelmét, hogy Magyarországon a vasút pályahasználati díja kétszer olyan magas, mint Ausztriában, a tehergépkocsik útdíjának tervezett mértéke viszont az osztrák szint felét sem érné el.
A környezetvédő szervezet szerint igazságtalan és gazdasági szempontból elhibázott lenne, ha az állam nagyobb arányban vállalná át a teherfuvarozástól a közutak fenntartásának terheit, mint a vasúti pályáét.
Ezért a közút használatáért a tehergépkocsikra kivetett díjat is az osztrák mérték kétszeresében kellene megállapítani - érvel a Levegő Munkacsoport közleményében.
(MTI)